لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۱

ایران رد عضویت خود در سازمان همکاری شانگهای را تکذیب کرد


محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در نشست سازمان همکاری شانگهای در تاشکند، پایتخت ازبکستان
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در نشست سازمان همکاری شانگهای در تاشکند، پایتخت ازبکستان

ابراهیم رحیم‌پور، معاون امور آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه ایران، مخالفت با عضویت تهران در سازمان همکاری شانگهای را تکذیب کرد.

به گزارش روز جمعه، چهار تیر، خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، آقای رحیم‌پور گفت که «هنوز در این زمینه تصمیم‌گیری نشده و اسناد درخواست عضویت هم به تهران ارائه نشده است».

ایرنا در گزارش خود می‌افزاید که خبر رد عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای «پنج‌شنبه شب توسط یک رسانه انگلیسی در حالی انتشار یافت که هنوز نشست سران سازمان همکاری شانگهای در تاشکند شروع نشده بود و سپس در چند سایت ایرانی بازتاب پیدا کرد».

اشاره این خبرگزاری ایرانی احتمالا به خبرگزاری رویترز است که روز پنج‌شنبه، سوم تیر، گزارش داد که سازمان همکاری شانگهای به ریاست چین، درخواست آغاز بررسی عضویت ایران در این سازمان را «علی‌رغم حمایت روسیه» رد کرده است.

ایران سال‌هاست که عضو ناظر سازمان همکاری شانگهای است و برای عضویت کامل در این سازمان تلاش می‌کند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، هم از درخواست عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای حمایت کرده است.

خبرگزاری رویترز در گزارش خود از رد درخواست عضویت ایران از نماینده ویژه روسیه، حامی بزرگ ایران، در این سازمان نقل کرده است که می‌گوید «این بار نتوانستیم با همکاران‌مان در این باره به توافق برسیم، اما کار در این زمینه ادامه پیدا می‌کند».

به گزارش رویترز، آقای پوتین معتقد است که پس از توافق هسته‌ای، «هیچ مانعی» بر سر راه ایران برای پیوستن به این سازمان وجود ندارد.

این در حالی است که، به گفته معاون امور آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه ایران، «بر اساس مقررات سازمان همکاری شانگهای، تحریم یکی از موانع عضویت است و ما هم تاکنون دنبال نکردیم. ولی اکنون که از تحریم خارج شدیم، باید این سازمان تصمیم به آغاز روند عضویت ایران را بگیرد».

سازمان همکاری شانگهای از سال ۲۰۰۱ تشکیل شده و همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی میان دولت‌های عضو آن را هماهنگ می‌کند.

چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، هند و پاکستان اعضای این سازمانند.

در کنار ایران، افغانستان، مغولستان و بلاروس نیز اعضای ناظر سازمان همکاری شانگهای به شمار می‌روند.

XS
SM
MD
LG