لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۲

«طرح حمله گسترده آمریکا به ایران»


وين وايت کارشناس ارشد پيشين وزارت امور خارجه آمريکا در امور مربوط به خاورميانه، از وجود طرح گسترده آمريکا برای حمله به ايران خبر داد. آقای وايت به راديوفردا می گويد حمله به ايران در صورت وقوع، محدود به تاسيسات اتمی نخواهد بود.


در پی بالا گرفتن تنش ها ميان ايالات متحده آمريکا و جمهوری اسلامی بر سر برنامه اتمی ايران و آنچه از سوی غرب «مداخله ايران در امور داخلی عراق» خوانده می شود، بحث بر سر احتمال حمله نظامی واشينگتن به ايران نيز بالا گرفته است.


پيشتر سيمور هرش روزنامه نگار سرشناس آمريکايی در مقاله تحقيقی که در مجله نيويورکر به چاپ رسيد، از رايزنی های فشرده در کاخ سفيد بر سر برنامه حمله نظامی به تاسيسات اتمی ايران خبر داد.


طراحان جنگی همچنين تلاش خواهند کرد که قدرت حمله های تلافی جويانه را هم از ايران سلب کنند

در آخرين مورد از چنين گمانه زنی هايی، روز شنبه بيستم ژانويه وين وايت کارشناس «موسسه خاور ميانه» و معاون پيشين رييس بخش اطلاعات و تجسس و بررسی خاور ميانه در وزارت امور خارجه آمريکا (۱۹۹۰-۲۰۰۵ )، خبر از وجود طرحی گسترده تر برای حمله به ايران داد.


آقای وايت می گويد شخصا طرح های حمله به ايران را ديده است. به گفته او، اين حمله فراتر از حمله به تاسيسات هسته ای خواهد بود.


اين مقام پيشين وزارت امور خارجه آمريکا در مصاحبه با راديوفردا از جزييات بيشتر اين طرح سخن گفته است.


وین وایت می گوید اين حمله فراتر از حمله به تاسيسات هسته ای خواهد بود

شما گفته ايد که بر اساس طرح هايی که مشاهده کرده ايد، حمله به ايران در صورت وقوع، محدود به تاسيسات اتمی نخواهد بود.


چيزی به عنوان حملات گزينشی وجود نخواهد داشت. اهداف متعددی هستند که مورد حمله قرار می گيرند.
حتی اگر فقط به هدف های حساس هم حمله شود، باز هم عمليات بسيار بزرگی خواهد بود.


علاوه بر اين هدف ها، مسير رسيدن به هدف های مورد نظر هم بايد پاک شود. اين در واقع به معنای از بين بردن بخش عمده ای از يکان هوايی و سيستم پدافند هوايی ايران است.


طراحان جنگی همچنين تلاش خواهند کرد که قدرت حمله های تلافی جويانه را هم از ايران سلب کنند و اين، بر اساس طرح هايی که من ديده ام، دربرگيرنده حمله به مواضع جنگی و دفاعی در دريا از جمله زيردريايی و کشتی و قايق های تندرو، و در خشکی زير آتش گرفتن تاسيسات موشکی ايران خواهد بود.


همه اين ها در حقيقت به معنای «جنگ» با ايران خواهد بود و ثبات منطقه خليج فارس را به شدت به مخاطره خواهد انداخت.


اما جرج بوش و دولت او هم اکنون نيز بر سر جنگ عراق مورد انتقادهای تند در داخل و خارج از آمريکا قرار دارند. به نظر شما واکنش جهانی به يک حمله احتمالی آمریکا به ايران چه خواهد بود؟


واکنش جهان به اين موضوع سخت خواهد بود. اما بر خلاف آنچه گمان می رود، در منطقه خليج فارس بر سر اين مساله اختلاف نظر وجود خواهد داشت.


بعضی از دولت های منطقه نمی خواهند چنين حمله ای صورت گيرد و از واشينگتن می خواهند به خاطر عواقب منطقه ای آن و تاثيرش بر قيمت نفت از چنين حمله ای خودداری کند.


بسیاری از دولت های منطقه، به علت نگرانی هایی که از برنامه هسته ای ایران دارند، با حمله آمریکا به ایران موافق هستند.

اما برخی ديگر از کشورهای اين منطقه بر اساس اطلاعاتی که اخيرا به من رسيده، از آمريکا مصرا خواسته اند به خاطر بيمی که از برنامه هسته ای ايران و احتمال ساخت سلاح اتمی وجود دارد، دست به اين حمله بزند.


به طور کلی در جهان اسلام، يک حمله ديگر از از سوی آمريکا به يک قدرت اسلامی، واکنش های جدی به بار خواهد آورد.


بر اساس اطلاعات دريافتی شما آيا ضرب الاجلی برای حمله به ايران وجود دارد؟


به نظر من تنها ضرب الاجلی که برای اين حمله وجود دارد، تا پايان دوران رياست جمهوری جرج بوش است که ژانويه ۲۰۰۹ به پايان می رسد.


قوه محرکه اصلی برای چنين عمليات نظامی عليه ايران، نگرانی شخص آقای بوش از آنچه است که يک خطر بالقوه می خواند. منظور از خطر بالقوه خطری است که قدرت يک ايران هسته ای متوجه اسراييل می کند. رييس جمهوری توجه ويژه ای به اين مساله دارد.


خودتان تا چه حد به منابع خبريتان اطمينان داريد؟


سوال سختی است. اما می توانم بگويم که منابع قابل اعتمادی هستند. کسانی در آمريکا هستند که از اين طرح اطلاع دارند و با آن بسيار مخالفند. اين ها افرادی هستند که برخی از ما را در جريان اين طرح قرار داده اند.


XS
SM
MD
LG