لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۷

تظاهرات در مقابل سفارت بریتانیا میان دود و انفجار


بسیجی ها که شمار آنها بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفر تخمین زده می شد در تجمع اعتراضی خود خواستار عذر خواهی دولت بریتانیا شدند.
بسیجی ها که شمار آنها بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفر تخمین زده می شد در تجمع اعتراضی خود خواستار عذر خواهی دولت بریتانیا شدند.

تعدادی از بسيجیان روز یکشنبه با تجمع در مقابل سفارت بريتانيا در تهران با نیروهای پلیس به زد و خورد پرداختند و همزمان صدای چندین انفجار کوچک از داخل سفارت به گوش رسید.


به گزارش خبرگزاری های داخلی و خارجی، شاهدان عينی گفتند که صدای چندین انفجار را از داخل سفارت بريتانيا شنیده و همزمان از بخشی از محوطه آن دود بلند شد.


بسیجی ها که شمار آنها بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفر تخمین زده می شد در تجمع اعتراضی خود خواستار عذر خواهی دولت بریتانیا برای آنچه که «ورود غير قانونی ملوانان اين کشور به آب های ايران» عنوان کردند شدند.



در ادامه این تجمع، تظاهرکنندگان به سوی سفارت بريتانيا سنگ پرت کردند. رويترز خبر می دهد شاهدان عينی از هشت انفجار ناشی از پرتاب مواد منفجره خانگی خبر دادند. در این حادثه به کسی آسیب نرسیده است.


تجمع کنندگان در حالی که پلاکاردهایی در دست داشتند شعارهايی عليه آمريکا و بريتانيا از جمله «سفير روباه پير بايد از ايران اخراج شود» سر دادند.


به نوشته خبرگزاری فارس، دانشجويان همچنين پلاکارد و پارچه نوشته‌هايی در محکوميت قطعنامه سازمان ملل متحد عليه ايران و دخالت اتحاديه اروپا در قضيه «تجاوز نيروهای انگليسی به حريم ايران» در دست داشته اند.


بر اساس این گزارش، نيروی انتظامی که از روز جمعه دهم فروردين تدابير خود را در اطراف سفارت انگليس به خصوص در خيابان‌های جمهوری، فردوسی و نوفل لوشاتو گسترش داده، روز یکشنبه نیز حضور پر رنگ ‌تری در اطراف اين سفارتخانه و خيابان‌های مذکور داشته است.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت امور خارجه بریتانیا اعلام کرد که تظاهرات خارج از سفارت این کشور در تهران «تحت کنترل» بود اگر چه دانشجویان سنگ و مواد منفجره به سوی سفارت پرتاب کردند.


سخنگوی وزارت امور خارجه افزود که هیچ آسیبی به ساختمان سفارت وارد نشده و هیچ کس زخمی نشده است.


نه روز پيش و در روز ۲۳ مارس، سوم فروردين، ۱۵ ملوان نظامی بريتانيا در حالی که مشغول بازرسی يک کشتی تجاری هندی در دهانه ورودی خليج فارس به اروند رود بودند، از سوی نيروهای نظامی مرزی ايران دستگير و به تهران منتقل شدند.


جمهوری اسلامی ايران اعلام کرده است که ملوانان بريتانيايی ورود «غيرمجاز» به آب های ايران داشته و از اين رو مرتکب کار «غيرقانونی» شده اند.


اما در مقابل، دولت بريتانيا از زمان دستگيری ملوانان خود، اعلام کرده تمامی آنها در آب های عراق انجام وظيفه می کرده اند و دولت ايران باید به سرعت تمامی آنها را آزاد کند.


مقامات کنسولی سفارت بريتانيا در تهران هنوز اجازه ملاقات با ملوانان نظامی بريتانيايی را نیافته اند، اما از تنها زن گروه ملوانان که بازداشت شده اند، تاکنون سه نامه دريافت کرده اند.


XS
SM
MD
LG