لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۲

ایران: از صدور قطعنامه جديد تحریم جلوگیری شود


ایران می گوید که «متوقف شدن» پرونده ايران در شورای امنيت سازمان ملل شايد نتيجه بخشی از همکاری‌های تهران با آژانس بين المللی انرژی اتمی باشد.
ایران می گوید که «متوقف شدن» پرونده ايران در شورای امنيت سازمان ملل شايد نتيجه بخشی از همکاری‌های تهران با آژانس بين المللی انرژی اتمی باشد.

يک مقام شورای عالی امنيت ملی جمهوری اسلامی گفت: ايران انتظار دارد درقبال همکاری با آژانس بين المللی انرژی اتمی برای پاسخگويی به «مسايل باقی مانده» از صدور قطعنامه جديد جلوگيری شود.


عبدالرضا رحمانی فضلی، قائم مقام دبير شورای عالی امنيت ملی ايران، گفت :« انتظار طبيعی در قبال همکاری ايران با آژانس و پاسخگويی تهران به مسايل باقيمانده، آن است ‌که اقدامات متناسب با آن، برای ايجاد اعتماد متقابل ازطرف مقابل صورت گيرد که اين می‌تواند جلوگيری از صدور قطعنامه جديد و نحوه اعمال تحريم‌ها و ... باشد.»


شورای امنيت سازمان ملل متحد با تصويب قطعنامه های ۱۷۴۷ و ۱۷۳۷تحريم هايی را عليه ايران به علت خودداری از تعليق فعاليت های هسته ای مربوط به غنی سازی اورانيوم وضع کرده است.


به گفته آقای رحمانی فضلی، «متوقف شدن» پرونده ايران در شورای امنيت سازمان ملل شايد نتيجه بخشی از اين نوع همکاری‌های تهران با آژانس بين المللی انرژی اتمی باشد.


در همین حال، هياتی از بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی، در چارچوب رفع ابهام ها پيرامون ماهيت و اهداف برنامه هسته ای ايران از روز دوشنبه، ششم ماه اوت، در تهران به سر می برد تا درباره نحوه بازرسی از تاسيسات اتمی ايران با مقامات مسوول ايرانی مذاکره کنند.


دور تازه گفت وگوها ميان مقامات مسوول اتمی ايران و آژانس بين المللی انرژی اتمی به پيشنهاد محمد البرادعی، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی، و به منظور ارايه فرصت بيشتر به ايران برای توقف برنامه غنی سازی اورانيوم صورت می گيرد.


به گزارش خبرگزاری ايرنا، قائم مقام دبير شورای عالی امنيت ايران درباره پيشنهادهای کشورهای موسوم به ۱+۵ گفت :« تهران، هر ايده‌ای را که در آن به نوعی موضوع تعليق وجود داشته باشد، نمی ‌پذيرد.»


انتظار طبيعی در قبال همکاری ايران با آژانس و پاسخگويی تهران به مسايل باقيمانده، آن است ‌که اقدامات متناسب با آن، برای ايجاد اعتماد متقابل ازطرف مقابل صورت گيرد که اين می‌تواند جلوگيری از صدور قطعنامه جديد و نحوه اعمال تحريم‌ها و ... باشد
قائم مقام دبير شورای عالی امنيت ايران

آقای رحمانی فضلی با اشاره به تلاش های آمريکا برای صدور يک قطعنامه جديد گفت:« اين رفتار می ‌تواند به مسير همکاری ايران با آژانس لطمه بزند و فضا را همچون گذشته تند کند، که تند شدن فضا به ‌نفع کسی نيست.»


ايران و نزديک شدن به مراحل پايانی برنامه هسته ای


از سوی دیگر، محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران با تاکيد بر اينکه ايران «ذره‌ای از حقوق هسته ای خود عقب نشينی نمی‌ کند»، گفت: «ملت ايران با استواری از حق خود دفاع کرد و ما فکر می ‌کنيم در اين قضيه به مراحل پايانی ماجرا نزديک می ‌شويم.»


آقای احمدی نژاد که با خبرنگاران رسانه های الجزايری سخن می گفت، افزود:«ايران در موضوع هسته‌ ای بر اساس قوانين بين ‌المللی و حقوق قطعی خود عمل کرده و تا امروز کوچک‌ ترين تخلفی از قوانين نداشته است.»


شرایط روسيه برای تحويل سوخت نيروگاه اتمی بوشهر


در هیمن حال، روسيه به ايران هشدار داده تا ايران درباره برنامه اتمی خود شفاف سازی نکند سوخت نيروگاه اتمی بوشهر را تحويل نمی دهد.


يک ديپلمات اروپايی گفت: روسيه به جمهوری اسلامی هشدار داده است تا ايران در خصوص ابهام ها درباره ماهيت فعاليت های هسته ای خود شفاف سازی نکند، سوخت نيروگاه اتمی بوشهر را تحويل نخواهد داد.


يک مقام آمريکايی نیز در همين زمينه، به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفت: روسيه به تعهدات خود در قبال ايران برای راه اندازی نيروگاه بوشهر عمل نخواهد کرد.


به گفته اين مقام آمريکايی، تاخير در راه اندازی نيروگاه اتمی بوشهر در راستای اعمال فشار بر ايران برای اجرا کردن قطعنامه های ۱۷۴۷ و ۱۷۳۷ شورای امنيت سازمان ملل متحد است.


این دیپلمات اروپایی و مقام آمریکایی که چنین خبری را در گفت وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرده اند، درخواست کرده اند که نامشان فاش نشود.


در همين زمينه، خبرگزاری فرانسه به نقل از يک ديپلمات گزارش داد شرایط جديد روسيه برای تکميل و انتقال سوخت نيروگاه بوشهر، سه هفته قبل به مقام های جمهوری اسلامی اطلاع داده شده است.


طبق برنامه زمان بندی قرار بود نيروگاه اتمی بوشهر در شهريور ماه (سپتامبر) سال جاری راه‌اندازی آزمايشی شود و در آبان ماه (نوامبر) مورد بهره‌برداری نهايی قرار گيرد اما به دليل آنچه اتم استروی اکسپورت «بروز مساله مالی و فنی» خوانده است اين برنامه به تعويق خواهد افتاد.


در همين حال، حسن روحانی، سرپرست سابق هيئت مذاکره کننده هسته ای، پيشتر گفته بود مشکل روسيه در ارتباط با تکميل نيروگاه هسته ای بوشهر، يک مشکل سياسی است نه مالی.


به گفته آقای روحانی اگر پرونده هسته‌ای ايران از آژانس بيرون نمی‌آمد روس ها به عهد خود وفا می‌کردند اما اکنون شرايط سياسی کمی تفاوت کرده است.


XS
SM
MD
LG