لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۹

ادامه حمله توپخانه ای ايران به روستاهای کردنشين


افراد پ ک ک در منطقه قندیل
افراد پ ک ک در منطقه قندیل

حکومت منطقه‌ای کردستان عراق می گويد حملات توپخانه‌ای روز دوشنبه جمهوری اسلامی ايران به روستاهای مرزی کردستان عراق، ادامه‌ دارد.


به‌ گزارش دفتر اطلاع رسانی اتحاديه‌ ميهنی کردستان، طی يک هفته‌ گذشته‌ بر اثر حمله توپخانه‌ای جمهوری اسلامی ايران به روستاهای حاجی عمران و پشدر که‌ با شهرستان های سردشت و پيرانشهر از توابع استان آذربايجان غربی ايران هم مرز است، زيان های مالی قابل توجهی به‌ مردم اين مناطق وارد آمده و باعث آوارگی صدها نفر از ساکنين روستاهای مرزی شده‌ است.


ناظم عمر دباغ نماينده‌ حکومت منطقه‌ای کردستان در تهران به اظهارات مسئولان جمهوری اسلامی اشاره کرده که گفته اند در مناطقی که‌ هدف آتشباری توپخانه‌ای نيروهای مسلح ايران قرار می گيرند، نيروهای مخالف نظام ايران حضور دارند.


جمال عبدالله‌ سخنگوی حکومت منطقه‌ای کردستان که‌ در اربيل به‌ سر می برد، در گفت و گو با راديو فردا اين اظهارات را رد می کند و می گويد: «اگر قرار است اين توپ باران عليه‌ پژاک و پ ک ک باشد، بايد گفت که پ ک ک، پايگاه های ثابتی ندارد و مدام در حال جابجايی و تغيير مکان است.»


نماينده‌ حکومت کردستان اعتراض نامه‌ رسمی ما را به‌ جمهوری اسلامی رسانده‌ است. با اين حال توپ باران تاکنون و امروز هم به‌ ويژه‌ در مناطق حاجی عمران ادامه‌ داشته‌ است
جمال عبدالله سخنگوی حکومت منطقه ای کردستان

او می افزايد: «اين مناطق مرزی، تحت کنترل ما و دولت های همسايه‌ قرار ندارند. اما خاک اقليم کردستان بر اساس قانون بخشی از خاک عراق است و عبور از مرزها چه‌ از طريق نيروی زمينی و چه‌ با توپ باران تجاوز و حمله‌ای محسوب می گردد که‌ عليه‌ حق حاکميت بخشی از خاک عراق است. به همين دليل ما نگران هستيم و نارضايی خود را از اين موضوع ابراز می داريم.»


به گفته جمال عبدالله، «تاکنون سندی مبنی بر حضور نيروهای پ ک ک در روستاها وجود ندارد. چرا مرتکب اقدامی می شوند که‌ در نتيجه‌ آن ساکنين روستاها دچار زيان های مالی شده‌ و به‌ عمق خاک کردستان عراق آواره‌ شوند.»


او می گويد بخشی از اين روستائيان به‌ قلادزه‌ رفته‌اند.


جمال عبدالله‌ سخنگوی حکومت منطقه‌ای کردستان عراق در ادامه‌ گفت و گو با راديو فردا می گويد: توپ باران روز دوشنبه‌ ۲۰ اوت هم ادامه‌ داشته‌ و در اين رابطه‌ نارضايی رسمی خود را به‌ مقامات جمهوری اسلامی ابلاغ داشته‌اند.


جمال عبدلله‌ می گويد: «در روزی که‌ توپ باران شروع شده‌ با ناظم عمر نماينده‌ رسمی حکومت کردستان در تهران تماس گرفتم و ضمن محکوم کردن اين توپ باران از او خواستم نامه‌ اعتراضی ای را با عنوان حکومت اقليم کردستان به‌ جمهوری اسلامی ايران و طرف های مربوطه‌ تقديم کند. مبنی بر آنکه‌ ما اين توپ باران را نادرست و ناروا می دانيم‌ و مايليم از طريق ديگری به‌ حل مشکلات پرداخته‌ شود.»


او می گويد: « نماينده‌ حکومت کردستان اعتراض نامه‌ رسمی ما را به‌ جمهوری اسلامی رسانده‌ است. با اين حال توپ باران تاکنون و امروز هم به‌ ويژه‌ در مناطق حاجی عمران ادامه‌ داشته‌ است. قبلا مناطق پشدر و قلادزه‌ توپ باران می شد.»


از سوی ديگر اتحاديه‌ ميهنی کردستان ظهر دوشنبه‌ ۲۰ اوت، هياتی را برای بررسی اوضاع به‌ منطقه‌ اعزام کرده‌ است.


حمله های توپخانه‌ای جمهوری اسلامی عليه‌ مناطق مرزی کردستان، عراق پس از درگيری های نظامی ميان گروه‌ مسلح پژاک شاخه‌ ايرانی حزب کارگران کردستان پ ک ک و نيروهای سپاه‌ پاسداران در منطقه‌ پيرانشهر شدت بيشتری به‌ خود گرفته‌ است.


XS
SM
MD
LG