لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۴

فرانسه: حرف های احمدی نژاد را باور نمی کنیم


ديويد مارتينون، سخنگوی رييس جمهوری فرانسه، می گوید: اهداف برنامه هسته ای ایران صلح آمیز نیست
ديويد مارتينون، سخنگوی رييس جمهوری فرانسه، می گوید: اهداف برنامه هسته ای ایران صلح آمیز نیست

سخنگوی رياست جمهوری فرانسه روز پنجشنبه، ۲۷ سپتامبر، اعلام کرد که اين کشور اظهارات محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، درباره صلح آميز بودن برنامه هسته ای ايران را «باور» ندارد.


ديويد مارتينون، سخنگوی نيکلا سرکوزی، رييس جمهوری فرانسه، گفت:«آقای احمدی نژاد می گويد که برنامه (هسته ای ايران) صلح آميز است. ما اين گفته او را باور نداريم. همه می دانند که اين برنامه اهداف نظامی دارد.»


آقای مارتينون افزود:«به پرسش ها (درباره برنامه هسته ای ايران) پاسخ داده نشده است. ما دلايل فراوانی داريم که بپذيريم آنچه در نطنز در حال توسعه است، صلح آميز نيست. ما براساس شواهد و دلايل قوی به اين نتيجه رسيده ايم.»


آقای احمدی نژاد روز سه شنبه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام کرده بود که برنامه هسته ای ايران «شفاف و صلح آميز» است.


  • «آقای احمدی نژاد می گويد که برنامه (هسته ای ايران) صلح آميز است. ما اين گفته او را باور نداريم. هر کسی می داند که اين برنامه اهداف نظامی دارد»
سخنگوی ریاست جمهوری فرانسه

جمهوری اسلامی اتهامات کشورهای غربی درباره نظامی بودن اهداف برنامه هسته ای خود را رد می کند و می گويد: اين برنامه در راستای استفاده صلح آميز از انرژی هسته ای است.


در حالی فرانسه به اظهارات آقای احمدی نژاد واکنش نشان می دهد که روز چهارشنبه آمريکا نيز به «خاتمه يافته بودن پرونده هسته ای ايران» واکنش نشان داد.


نيکلاس برنز، معاون سياسی وزارت امورخارجه آمريکا، روز چهارشنبه با اشاره به اظهارات محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران در مجمع عمومی سازمان ملل گفته بود:«با عرض تاسف بايد به رييس جمهور احمدی نژاد گفت که پرونده هسته ای ايران خاتمه يافته نيست.»


«بن بست در مذاکرات ایران و شرکت توتال»


همزمان با افزایش سخت تر شدن موضع فرانسه نسبت به ایران، سرپرست وزارت نفت ايران به خبر انصراف شرکت توتال از مشارکت در پروژه پارس جنوبی ايران واکنش نشان داد و با تکذيب اين گزارش ها گفت:«ايران خود می تواند اين پروژه را پيش برد.»


پيشتر خبرگزاری ها به نقل از مدير عامل شرکت توتال فرانسه خبر دادند که پروژه پارس ال.ان.جی.ايران در عسلويه به بن بست رسيده است.


با اين حال، آقای نوذری، روز چهارشنبه ۲۶ سپتامبر در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت :« اين مسائل بيشتر جنگ رسانه ای است و واقعيت ندارد .»


غلامحسين نوذری دليل نهايی نشدن پروژه پارس جنوبی را عدم پذيرش پيشنهادهای ارايه شده از سوی شرکت توتال به ايران مطرح کرد و افزود: «اين شرکت در مورد عدم تمايل خود برای سرمايه گذاری در پروژه تا کنون موضوعی را مطرح نکرده است.»


خبر انصراف شرکت توتال از مشارکت در پروژه پارس جنوبی در پی بالا گرفتن تنش های سياسی بين فرانسه و جمهوری اسلامی منتشر می شود.


در هفته های اخير، نيکلا سرکوزی، رييس جمهوری و برنار کوشنر، وزير امور خارجه فرانسه به تندی از جمهوری اسلامی به دليل ادامه فعاليت های هسته ای اش انتقاد کرده و خواستار اعمال تحريم بيشتر عليه ايران شده بودند.


آقای سرکوزی در اظهاراتی از توقف معاملات تجاری فرانسه با ايران سخن گفته بود.


آقای نوذری در مراسم امضای قراردادی با يک شرکت داخلی به خبرنگاران گفت: « من به رييس جمهوری فرانسه می گويم که انعقاد اين قرارداد حامل پيامی است که اگر قرارداد پروژه پارس ال.ان.جی با شرکت توتال فرانسه نهايی نشود ايران خود می تواند اين پروژه را پيش ببرد.»


اشاره وی به قراردادی بود که بر اساس آن، بخشی از ساخت پروژه پارس ان. ال. جی به يک شرکت داخلی محول می شود.


وی افزود:« ايران برای اجرای پروژه های خود منتظر هيچ شرکت خارجی نمی ماند و از توان و تخصص پيمانکاران داخلی بهره می گيرد.»


سرپرست وزارت نفت ايران همچنين گفت:« نياز دنيا به انرژی به گونه اي است که هيچ شرکتی نمی تواند از ايران چشم پوشی کند و شرکت توتال نيز يک شرکت بزرگ نفتی است که برای بقاء خود در بازار جهانی نياز به ذخاير قابل اعتماد دارد.»


در هفته های گذشته برخی خبرگزاری ها از اعمال فشار دولت فرانسه بر شرکت های توتال و گاز دو فرانس برای خارج کردن سرمايه های خود از ايران خبر دادند و در عين حال گزارش کردند که مسئولان شرکت توتال تاکيد می کنند که اين شرکت زير بار فشارها نخواهد رفت.


قرارداد اوليه پروژه پارس ال. ان. جی در سال ۲۰۰۴ ميان شرکت ملی نفت ايران و توتال فرانسه امضا شد و قرار بود که فعاليت توتال در اين پروژه از سال ۲۰۰۹ آغاز شود؛ هر چند مذاکرات دو طرف بر سر قيمت هنوز پايان نيافته است.


فرانسه سومين شريک تجاری ايران در اروپا محسوب می شود و حدود ۵.۶ درصد بازار ايران را در اختيار دارد . اين کشور روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت از ايران خريداری می کند.


XS
SM
MD
LG