لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۱

روسیه: مهر و موم سوخت نیروگاه بوشهر نهایی می شود


روسيه هنوز تاريخ دقيقی را برای تحويل سوخت نيروگاه بوشهر به ايران اعلام نکرده است.
روسيه هنوز تاريخ دقيقی را برای تحويل سوخت نيروگاه بوشهر به ايران اعلام نکرده است.

بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی روز پنج شنبه مهر و موم سوخت ارسالی توسط روسيه برای نيروگاه اتمی بوشهر را نهایی می کنند.


بر اساس قوانين آژانس بين المللی انرژی اتمی، نظارت اين نهاد و مهر و موم کردن سوخت ارسالی از سوی روسيه برای نيروگاه بوشهر اقدامی الزامی به شمار می رود و در صورت انجام آن، مسکو می تواند به سرعت اين محموله را در اختيار ايران قرار دهد.


به گزارش خبرگزاری رویترز، سخنگوی آژانس اتمی روسيه گفته است «تيم بازرسان روز پنجشنبه کار خود را در مجمتع به پايان خواهند رساند.»


اين بازرسان قرار است که در مجتمع تغليظ شيميايی نووسيبيرسک به بازرسی از محموله سوخت ارسالی به ايران بپردازند.


سرگئی ايوانف، معاون اول نخست وزير روسيه، پيشتر به خبرگزاری ايتار تاس گفته بود:«به محض اينکه سوخت به ايران برسد، بی درنگ به کنترل کامل آژانس بين المللی انرژی هسته ای در می آيد.»


بر اساس قوانين آژانس بين المللی انرژی اتمی نظارت اين نهاد و مهر و موم کردن سوخت ارسالی از سوی روسيه برای نيروگاه بوشهر اقدامی الزامی به شمار می رود و در صورت انجام آن، مسکو می تواند به سرعت اين محموله را در اختيار ايران قرار دهد.

وی همچنين تاکيد کرده بود که نيروگاه اتمی بوشهر، بعد از اينکه به ايران تحويل داده شود، با «نظارت شديد» آژانس بين المللی انرژی هسته ای کار خواهد کرد.


روسيه هنوز تاريخ دقيقی را برای تحويل سوخت نيروگاه بوشهر به ايران اعلام نکرده است، اما مقامات اتمی اين کشور پيشتر گفته اند که ارسال سوخت شش ماه قبل از راه اندازی نيروگاه انجام خواهد شد.


بر اساس آخرين برآوردهای مسکو، نيروگاه اتمی بوشهر پاييز سال ۲۰۰۸ و با يک سال تاخير بيشتر به کار خواهد افتاد و سوخت آن بايد شش ماه قبل از اين تاريخ ارسال شود.


مهر و موم سوخت اين نيروگاه در مقطع کنونی نشانه روشنی از آمادگی روسيه برای ارسال سوخت اورانيوم به ايران است.


به باور کارشناسان، چنين اقدامی می تواند تنش های موجود ديپلماتيک بر سر ماهيت برنامه اتمی جمهوری اسلامی ايران را افزايش دهد.


برخی از رسانه های روسی احتمال داده اند که سوخت نيروگاه بوشهر بهار سال آينده به ايران ارسال شود، اگر چه مقامات اتمی در مسکو از اظهار نظر در اين باره خودداری می کنند.


طبق برنامه زمان بندی قبلی قرار بود که نيروگاه اتمی بوشهر پس از چند بار تاخير در شهريور ماه (سپتامبر) سال جاری راه اندازی آزمايشی شود و در آبان ماه (نوامبر) مورد بهره برداری نهايی قرار گيرد، اما به دليل آنچه شرکت اتم استروی اکسپورت، سازنده نيروگاه، « بروز مسئله مالی و فنی» خوانده، اين برنامه به تعويق افتاده است.


مسکو به دليل مشارکت در پروژه چندين ميليارد دلاری ساخت نيروگاه بوشهر از سوی آمريکا و قدرت های اروپايی، با انتقادهايی رو به رو شده است و تا امروز، بارها زمان تحويل دادن اين نيروگاه را به مقام های ايران، به تاخير انداخته است.


آمريکا، اسراييل و کشورهای اروپايی ابراز نگرانی می کنند که ايران در پوشش برنامه هسته ای خود به دنبال توليد سلاح اتمی است، اما روسيه به عنوان يکی از کشورهای عضو دائم شورای امنيت می گويد که شواهدی از اينکه تهران در پی توليد بمب اتمی است در دست نيست.


XS
SM
MD
LG