لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۵

هشدار بوش به سوریه درباره دخالت در امور داخلی لبنان


جرج بوش از سوریه خواسته است تا در امور داخلی لبنان مداخله نکند.
جرج بوش از سوریه خواسته است تا در امور داخلی لبنان مداخله نکند.

جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، روز پنجشنبه با محکوم کردن ترور فرمانده ارشد ارتش لبنان، از سوريه خواست به دخالت در امور داخلی لبنان خاتمه دهد.


آقای بوش در بيانيه ای علام کرد:«من شديدا ترور ژنرال لبنانی فرانسوا الحاج، را محکوم می کنم و با خانواده وی و ديگر قربانيان اين حادثه ابراز همدردی می کنم».


ژنرال الحاج ، فرمانده عمليات نظامی ارتش لبنان، که از او به عنوان جانشين احتمالی ميشل سليمان، فرمانده ارتش اين کشور نام می بردند، روز چهارشنبه، بر اثر انفجار يک بمب در حومه مسيحی نشين بيروت به همراه سه نفر ديگر کشته شدند.


آقای بوش افزوده است:«درحالی که لبنانی ها در تلاشند تا رييس جمهوری اين کشور را به صورت دمکراتيک و مطابق با قانون اساسی اين کشور انتخاب کنند، رژیم سوريه و متحدان اين کشور بايد به دخالت های خود، برای مرعوب کردن مردم لبنان، پايان دهند».


رييس جمهوری آمريکا در ادامه پيام خود تاکيد کرده است:«مانند بسياری از قربانيان پيش از او، ژنرال الحاج خواهان استقلال لبنان و مخالف دخالت های سوريه در امور داخلی لبنان بود».


به گفته رییس جمهوری آمریکا مردم لبنان شايسته فرصت بهتری برای انتخاب رهبران خود با آزادی و بدون ترس هستند.


آقای بوش همچنين از جامعه بين المللی خواسته است که از دولت لبنان حمايت کرده و کسانی که باعث اين حمله شده اند را به دست عدالت به سپارند.


  • درحالی که لبنانی ها در تلاشند تا رييس جمهوری اين کشور را به صورت دمکراتيک و مطابق با قانون اساسی اين کشور انتخاب کنند، رژیم سوريه و متحدان اين کشور بايد به دخالت های خود، برای مرعوب کردن مردم لبنان، پايان دهند
چرج بوش

در همين حال دنا پرينو، سخنگوی کاخ سفيد، با اشاره به اين که آقای بوش سوريه را به نقش داشتن در اين ترور متهم نکرده است، گفت:«ما در اين لحظه آمادگی ابراز چنين اظهارنظری را نداريم ، ولی سوريه برای مدت مديدی در امور داخلی لبنان دخالت می کرده است».


در خواست کمک از سازمان ملل


همزمان با اين تحولات، سازمان ملل متحد اعلام کرد که فواد سنيوره، نخست وزير لبنان، از اين سازمان درخواست کرده تا به تحقيق درباره ترور ژنرال ارشد ارتش اين کشور کمک کند.


ماری اوکاب، معاون سخنگوی سازمان ملل متحد گفت که آقای سنيوره طی نامه ای از به بن گی مون، دبير کل سازمان ملل متحد، خواستار کمک فنی اين سازمان به دولت لبنان برای تحقيق درباره ترور ژنرال فرانسو الحاج شده است.


به گفته معاون سخنگوی سازمان ملل متحد آقای گی مون نامه نخست وزير لبنان را به شورای امنيت ارسال کرده تا دراين باره تصميم گيری کند.


از سوی ديگر، رشيد مظهر، دادستان ارتش که کار تحقيق درباره ترور اين ژنرال لبنانی را برعهده دارد روز پنجشنبه اعلام کرد مشخصات اتومبيلی که در جريان بمبگذاری استفاده شده به دست امده است.
آقای مظهر مشخص نکرد که افراد و يا اشخاصی در اين رابطه بازداشت شده اند، اما تصريح نيروهای امنيتی هويت صاحب ماشين را مشخص کرده اند.


در همين حال آقای سنيوره روز پنجشنبه با اشاره به ترور ژنرال الحاج گفت:«جنايتکاران نمی‌توانند لبنانی‌ها را بترسانند».


نخست وزير لبنان با تحمل ناپذير خواندن بن بست سياسی بر سر اتنخاب رييس جمهوری اين کشور گفت:«کسانی که از آزادی و دمکراسی می ترسند مانع از انتخاب رييس جمهوری می شوند».


دوره رياست جمهوری اميل لحود سه هفته پيش، بيست و سوم نوامبر، به پايان رسيد و پارلمان لبنان تاکنون نتوانسته است رييس جمهوری جديد را انتخاب کند.


پيشتر، نمايندگان پارلمان لبنان با انتخاب ميشل سليمان، فرمانده کنونی ارتش لبنان، تنها کانديدای پست رييس جمهوری، به توافقی کلی دست يافته اند، اما برای چنين انتخابی، لازم است که ماده ای از قانون اساسی تغيير کند.


طبق اصل ۴۹ قانون اساسی لبنان، مسئولان بلندپايه دولتی بايد دست کم دوسال پيش از نامزدی در انتخابات رياست جمهوری از سمت خود استعفا کرده باشند.


XS
SM
MD
LG