لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۲

عفو بين الملل: سه نوجوان در ایران، در آستانه اعدام هستند


عفو بين الملل اعدام نوجوانان بزهکار را نقض آشکار قوانين بين المللی دانسته و از مقام های جمهوری اسلامی خواسته است تا مانع اجرای اين اعدام ها شوند
عفو بين الملل اعدام نوجوانان بزهکار را نقض آشکار قوانين بين المللی دانسته و از مقام های جمهوری اسلامی خواسته است تا مانع اجرای اين اعدام ها شوند

«عفو بين الملل» در بيانيه ای ضمن ابراز نگرانی عميق از گزارش ها درباره در آستانه اعدام قرار گرفتن سه نوجوان بزهکار، از ايران خواست اعدام نوجوانان را متوقف کرده و به روند جهانی لغو مجازات اعدام بپيوندد.


سازمان عفو بين الملل در بیانیه ای که روز جمعه چهاردهم دسامبر منتشر کرد، اين احکام اعدام را نقض آشکار قوانين بين المللی دانسته و از مقام های جمهوری اسلامی خواسته است تا مانع اجرای اين اعدام ها شوند.


عفو بين الملل تصريح کرده است رييس قوه قضائيه جمهوری اسلامی حکم اعدام علی مهين ترابی، جوانی را که متهم است در ۱۶ سالگی مرتکب جنايت شده، تاييد کرده و او ممکن است در روزهای آينده اعدام شود.


برپايه اين بيانيه، حکم اعدام دو نوجوان ديگر نيز برای تاييد، به ریيس قوه قضائيه عرضه شده است.


  • هم اکنون در ايران بيش از ۷۰ نوجوان در آستانه اعدام قرار دارند
عفو بین الملل

عفو بين الملل يادآوری کرده است که هم اکنون در ايران بيش از ۷۰ نوجوان در آستانه اعدام قرار دارند.


اخيرا مکوان مولود زاده در چهارم دسامبر۲۰۰۷ درايران اعدام شد. وی درژوئن سال جاری به اتهام تجاوز به سه کودک در سال ۱۹۹۹، يعنی زمانی که سيزده ساله بود، به مجازات اعدام محکوم شد.


قوانين بين المللی توسل به مجازات اعدام عليه افرادی را که پيش از سن هجده سالگی مرتکب جنايت شده اند، قويا ممنوع می کند.


ايران به عنوان کشوری که عضو «پيمان بين المللی حقوق مدنی و سياسی» و «آی. سی. سی .پی. آر» ، است تعهد کرده است که مجرمين زير سن قانونی را اعدام نکند.


عفو بين الملل تاکيد کرده است: «با اينحال دولت ايران از سال ۱۹۹۰ ميلادی تا کنون دست کم ۲۸ نوجوان متهم را، که شش تن آنها تنها درسال جاری اعدام شدند، دستخوش اين مجازات کرده است».


اين سارمان افزوده است:«از آنجا که دست کم پانزده نوجوان افغان نيز براساس گزارش ها، احتمالا در انتظار مجازات اعدام بسر می برند، اين رقم ممکن است فراتر از آن چيزی باشد که تا کنون اعلام شده است».


طبق گزارش سازمان عفو بين الملل«احتمال دارد در پيگيری های قانونی که درمورد علی مهين ترابی، همانند ديگر مجرمين نوجوانی که در انتظار مجازات اعدام هستند، انجام شده است اشتباهاتی رخ داده باشد».


با توجه به اينکه ايران قوانين بين المللی را به درستی دنبال نمی کند، سازمان عفو بين الملل نگران است که مبادا مدارکی که کارشناسان و شاهدين در دادگاه ارائه می دهند،غير قابل اعتماد باشد.


سازمان عفو بين الملل از افراد و گروه ها در خواست کرده است تا با نوشتن نامه به مقام های دولت ايران از آنها بخواهند بدون درنگ حکم اعدام علی مهين ترابی را متوقف سازند


XS
SM
MD
LG