لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۲

سفرهئيت عراقی به ایران برای مذاکره درباره قرارداد الجزاير


عبيد اباوی، معاون وزیر امور خارجه عراق، می گوید هیئتی از این کشور برای مذاکره بر سر قرارداد مرزی دو کشور به تهران سفر خواهد کرد.
عبيد اباوی، معاون وزیر امور خارجه عراق، می گوید هیئتی از این کشور برای مذاکره بر سر قرارداد مرزی دو کشور به تهران سفر خواهد کرد.

يک مقام وزارت امورخارجه عراق می گويد: يک هيئت از اين کشور برای گفت وگو درباره «قرارداد مرزی» دو کشور، طی روز های آينده به ايران سفر خواهد کرد


اين هيئت درپی فروکش کردن تنش ها بر سر اظهارات جلال طالبانی، رييس جمهوری عراق، در مورد اعتبار «قرارداد الجزيره» به ايران سفر خواهد کرد.


آقای طالبانی روز جمعه یک باردیگر تاکید کرد «قرارداد الجزارير» معتبر است. ولی او پیشتر تصريح کرده بود که عراق علاقمند است درخصوص مفاد اين قرارداد با ايران مذاکره کند.


منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران، از موضع اخير رييس جمهوری عراق مبنی بر به «معتبر» دانستن «قرارداد الجزاير» استقبال کرده است.


به گزارش خبرگزاری رويترز، عبيد اباوی، معاون وزیر امور خارجه عراق، روز شنبه با اشاره به اين که «مقام های ايران پذيرفته اند که درباره مسئله تغییر در قرارداد الجزاير ميان دو کشور مذاکراتی صورت گيرد»، گفت:«اين ديدگاه می تواند مبنای مستحکمی برای روابط دو کشور ايران و عراق شود»


اين مقام وزارت امور خارجه عراق تاريخ مشخصی را برای سفر اين هيئت به تهران و انجام مذاکره با مقام های ايران اعلام نکرد.


قرارداد مرزی الجزاير در سال ۱۹۷۵ بين محمدرضا پهلوی، شاه سابق ايران، و صدام معاون رييس جمهوری سابق عراق، و با ميانجيگری هواری بومدين، رييس جمهور وقت الجزاير در الجزيره به امضا رسيد. اين قرارداد، مرز آبی میان دو کشور در رودخانه اروند (شط العرب) را تعيين کرده است.


عبيد اباوی روز شنبه به رويترز گفت:«بخشی از مذاکرات ما درباره قرارداد الجزاير خواهد بود. ما در بحث خط مرزی خواهيم کوشيد تا آن را کاملا مشخص کنيم. همچنين در مرز(دو کشور) منابع نفتی وجود دارد و ما خواهان تقسيم منافع آن هستيم».


آقای اباوی افزود:«اين موضوع مسئله مناقشه برانگيزی برای ايران نيست، و آنها (ايرانی ها) گفته اند اين مسئله ای نيست و توافق کرده اند تا درخصوص اين موضوع مذاکره کنيم».


جلال طالبانی در گفت و گو با تلويزيون ايران، بار ديگر اعتبار قرارداد ۱۹۷۵ الجزاير ميان ايران و عراق را تاييد کرد

قراداد الجزاير طی سی دو سال عمر خود باعث بروز مناقشه ميان دو کشور شده است. اختلاف بر سر اين قراداد در سال ۱۳۵۹ به يکی از خونين ترين جنگ های خاورميانه منجر شد که بيش از يک ميليون قربانی برجای گذاشت.


طالبانی و قرارداد الجزایر


روزنامه عرب زبان الحيات چاپ لندن روز سه شنبه هفته گذشته به نقل از آقای طالبانی نوشته بود که وی «قرارداد الجزاير» را قبول ندارد، چرا که ميان مقام های سابق ايران و عراق امضاء شده است.


اين اظهارات باعث شگفتی و خشم مقام های ايران شده و در زسانه های فارسی زبان نيز بازتاب گسترده ای داشت.


در همین حال، دفتر جلال طالبانی در بيانيه ای روز پنجشنبه اعلام کرد که رييس جمهوری عراق معاهده الجزاير را «همچنان معتبر» می داند. اين بيانيه اضافه کرده بود که عراق «برخی ملاحظات» درباره اين قرارداد دارد که مايل است در خصوص ان با ايران مذاکره کند.


جلال طالبانی مجددا روز جمعه در گفت و گو با تلويزيون ايران، بار ديگر اعتبار قرارداد ۱۹۷۵ الجزاير ميان ايران و عراق را تاييد کرد.


جلال طالبانی، به عنوان رهبر حزب میهنی کردستان عراق، یکی از گروه های اصلی کرد مخالف صدام حسین، در سال های جنگ عراق و ایران، از حمایت جمهوری اسلامی برخوردار بود. به همین دلیل اظهارات وی باعث تعجب دولتمردان ایرانی شده بود.


وزیر امورخارجه ایران روز چهارشنبه گفته بود:« آقای طالبانی در سفرهای مختلف شان به تهران، وقتی اين موضوع مطرح شد، مواضع ديگری داشتند».


XS
SM
MD
LG