لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۱

اتحادیه اروپا اظهارات مقامات ایرانی علیه اسراییل را محکوم کرد


دیمیتری راپل، رییس اسلوونیایی اتحادیه اروپا (سمت راست) از از ایران خواست تا «رویکرد خصمانه» خود را علیه اسراییل متوقف کند. ( عکس: AFP)
دیمیتری راپل، رییس اسلوونیایی اتحادیه اروپا (سمت راست) از از ایران خواست تا «رویکرد خصمانه» خود را علیه اسراییل متوقف کند. ( عکس: AFP)


اتحادیه اروپا روز دوشنبه، ششم اسفندماه، اظهارات مقامات ایرانی درباره اسراییل را به شدت محکوم کرد و آن را «غیر قابل پذیرش» خواند.


در بیانیه ای که دیمیتری راپل، رییس اسلوونیایی اتحادیه اروپا منتشر کرد، گفته شده است:« اظهارات آنها... علیه اسراییل غیر قابل پذیرش، زیانبار و غیر متمدنانه است.»


اتحادیه اروپا در این بیانیه از ایران خواست تا «رویکرد خصمانه خود را متوقف کرده و از هرگونه تهدید کشورهای دیگر و اعضای جامعه بین المللی خوددداری کند.»


هفته گذشته محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی در سفر خود به بندر عباس با حمله شدید به اسراییل این کشور را «جرثومه فساد» و « میکروب کثیف» خطاب کرد و سوال از فلسفه وجودی اسراییل را « نقطه ضعف دشمنان ملت ایران» دانست.


اظهارات رییس جمهوری اسلامی در ادامه واکنش های مقامات این کشور به ترور عماد مغنیه، فرمانده ارشد حزب الله لبنان صورت گرفت.


آقای احمدی نژاد گفت: «قدرت های بزرگ یک جرثومه فساد و کثیفی را به اسم رژیم صهیونیستی به وجود آورده اند و مانند حیوانی وحشی به جان ملت های منطقه انداخته اند.»


این نخستین بار نیست که رییس جمهوری اسلامی چنین لحنی را علیه اسراییل به کار می برد. وی پیشتر نیز در اظهاراتی که بازتاب گسترده بین االمللی داشت، گفته بود:« اسراییل باید از صفحه روزگار محو شود.»



رییس جمهوری اسلامی ایران، اسراییل را «جرثومه فساد» و « میکروب کثیف» خطاب کرده است.

دوشنبه هفته گذشته نیز، محمد علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در واکنش به قتل عماد مغنیه گفت:« در آینده نزدیک شاهد نابودی جرثومه سرطانی اسراییل به دست پرتوان و با کفایت رزمندگان امت حزب الله خواهیم بود.»


ایران از راه حل دو کشور حمایت کند


اتحادیه اروپا در بیانیه خود خواستار آن شده که « رهبران ایران از راه حل دو کشور فلسطین و اسراییل حمایت کرده و در پی استقرار صلح میان اسراییل و همسایگان آن باشد.»


چهارشنبه گذشته نیز، بان گی مون، دبير کل سازمان ملل متحد، سخنان محمود احمدی نژاد را «نامطلوب» خواند و گفت:« برازنده رييس يک دولت نيست که چنين زبانی را برضد يک کشور عضو اين سازمان به کار برد.»


عماد فایز مغنیه از فرماندهان ارشد گروه حزب الله لبنان، اواسط ماه فوریه در جریان انفجار بمبی در خودرو خود در دمشق، پایتخت سوریه، کشته شد.


گروه حزب الله و جمهوری اسلامی ایران این اقدام را به سازمان های اطلاعاتی اسراییل نسبت داده اند، ولی تل آویو هرگونه دست داشتن در ترور عماد مغنيه را رد کرده است.


مقامات و شخصیت های جمهوری اسلامی از طیف های مختلف اصولگرا و اصلاح طلب ترور عماد مغنیه را محکوم کرده و آیت الله خامنه ای، رهبر ایران نیز این فرمانده ارشد حزب الله را «مردی بزرگ» خوانده بود که به گفته وی،«شهادت او باعث افزایش مقاومت» علیه اسراییل خواهد شد.


جمهوری اسلامی ایران برای نشان دادن اهمیت جایگاه عماد مغنیه، منوچهر متکی، وزیر امور خارجه خود را به بیروت اعزام کرد تا در مراسم تشییع جنازه وی شرکت کند.


XS
SM
MD
LG