لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۹

سولانا: امیدوارم در سه ماه آینده با جلیلی دیدار کنم


خاویر سولانا و سعید جلیل تاکنون چند دور مذاکره داشته اند ولی این گفت وگو ها موفقیت آمیز نبوده است.( عکس: EPA)
خاویر سولانا و سعید جلیل تاکنون چند دور مذاکره داشته اند ولی این گفت وگو ها موفقیت آمیز نبوده است.( عکس: EPA)

خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا روز يکشنبه گفت که اميدوار است طی سه ماه آینده با سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد هسته ای ايران ملاقات کند.


مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا گفت که انتظار ندارد اين ديدار طی چند روز آينده اتفاق بيفتد، چرا که در انتخابات هفته گذشته ايران، «هيچ اتفاق مهيجی رخ نداده است.»


وی با اشاره یه اینکه «احتمالا اين دیدار بين ۳۰ تا ۹۰ روز آينده رخ خواهد داد»، افزود:«اجازه دهيد ببينيم چه جوابی از تهران خواهد آمد.»


اظهارات آقای سولانا یک روز پس از آن بیان شد که غلامحسين الهام، سخنگوی دولت، اعلام کرده بود که مذاکره با کشورهای پنج به علاوه يک درباره پرونده هسته ای ايران تمام شده است.


مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از سوی این اتحادیه و گروه پنج به علاوه یک مامور شده است تا مقدمات مذاکرات همه جانبه سیاسی و اقتصادی با ایران را پس از تعلیق غنی سازی اورانیوم توسط جمهوری اسلامی فراهم کند.


مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا گفت که انتظار ندارد اين ديدار طی چند روز آينده اتفاق بيفتد، چرا که در انتخابات هفته گذشته ايران، «هيچ اتفاق مهيجی رخ نداده است.»

دو هفته قبل، شورای امنيت سومين قطعنامه تحريم علیه جمهوری اسلامی ایران را تصويب کرد. شورای امنيت و جامعه جهانی خواستار توقف غنی سازی اورانيوم که کاربرد دو گانه نظامی و غیر نظامی دارد، هستند، اما تهران می گويد به هيچ وجه غنی سازی را متوقف نخواهد کرد


.

آقای سولانا نزديک به دو سال است که در تلاش است تا جمهوری اسلامی را به توقف غنی سازی تشويق کند.


وی هفته پیش گفته بود:« به رغم تصويب تحريم ايران از سوی سازمان ملل در هفته گذشته، جامعه جهانی می خواهد که مذاکرات جديدی را برای حل مشکل پرونده هسته ای ايران آغاز کند.»


مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود:«تحريم جديد تصويب شده است، اما در آن واحد ما می خواهيم راه باريکه گفت و گو را دنبال کنيم.»


گفت وگوهای ميان نمايندگان جمهوری اسلامی ايران و خاوير سولانا از پاييز گذشته که بدون نتيجه پايان يافت، همچنان قطع است.


آقای سولانا در پايان ديدار ماه نوامبر خود با سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران گفته بود که مذاکرات با وی «مايوس کننده» بود.


آمريکا، روسيه، چين، بريتانيا، فرانسه و آلمان قول داده اند که اگر جمهوری اسلامی غنی سازی اورانيوم را متوقف کند و مذاکره با سولانا را از سر بگيرد، مشوق های بيشتری دريافت خواهد کرد.


شورای امنيت سازمان ملل اخطار کرده که در صورت عدم تمايل ايران برای گفت و گو، تحريم های بيشتری در انتظار اين کشور است.


کشورهای غربی نگران هستند که جمهوری اسلامی در پوشش برنامه هسته ای خود بدنبال تولید سلاح اتمی باشد ولی ایران این اتهام را رد کرده و اهداف این برنامه را صلح آمیز خوانده و برای تولید برق عنوان کرده است.


XS
SM
MD
LG