لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۷

برادعی: پیشرفت ایران در غنی سازی اورانیوم کند بوده است


آقای برادعی می گوید که آژانس از تحولات اخیر در باره برنامه اتمی جمهوری اسلامی به خوبی آگاه است. (عکس: AFP)
آقای برادعی می گوید که آژانس از تحولات اخیر در باره برنامه اتمی جمهوری اسلامی به خوبی آگاه است. (عکس: AFP)

محمد البرادعی روز پنجشنبه گفت که پيشرفت روند غنی سازی اورانيوم توسط ايران کند بوده و سانتريفوژ های جديد نصب شده در نطنز نيز از مدل های قديمی است.


آقای برادعی که به برلين سفر کرده است پس از ديدار با وزير امور خارجه آلمان اظهار داشت: آژانس از تحولات اخير در باره برنامه اتمی جمهوری اسلامی به خوبی آگاه است.


وی افزود: «ايران بين سه هزار و ۳۰۰ تا سه هزار و ۴۰۰ سانتريفوژ مدل P1 مربوط به دهه ۱۹۷۰ را در اختيار دارد که بيش از سه هزار دستگاه نصب شده در پايان سال گذشته ميلادی است.»


مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی می گويد: «ايران در حال ساخت تعدادی از دستگاه های مدل قديمی P1 است که هم اکنون در نطنز وجود دارد.ميزان پيشرفت اين دستگاه ها نيز سريع نبوده است.»


وی اظهار داشت: «من از ايران می خواهم که روند غنی سازی را سرعت ندهد چرا که پيش از حرکت بيشتر ايران به سمت غنی سازی اورانيوم ما در وهله اول نيازمند يک موافقتنامه هستيم.»


محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران ده روز پيش اعلام کرد که ايران کار نصب شش هزار سانتريفوژ جديد را در تاسيسات اتمی نظنز آغاز کرده است.


بر اساس اظهارات وی، دستگاه های جديد در حال نصب قادر است تا پنج برابر نمونه های قبلی اورانيوم را سريعتر غنی سازد.


اين اظهارات با ترديدهای جامعه بين المللی روبرو شده و قدرت های بزرگ اعلام کردند که بايد منتظر اظهار نظر آژانس در اين زمينه شد.


  • «ايران در حال ساخت تعدادی از دستگاه های مدل قديمیP1 است که هم اکنون در نطنز وجود دارد. ميزان پيشرفت اين دستگاه ها نيز سريع نبوده است.»
محمد البرادعی

کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا، در واکنش به اظهارات رييس جمهوری ايران گفته بود:« اين ادعا را نمی توان ثابت کرد، هميشه ايران ادعاهايی درباره پيشرفت در اين و يا آن مسئله را مطرح می کند. من فکر نمی کنم، شرايط به طور اساسی تغيير کرده است.»


به گزارش خبرگزاری ها، مدير کل آژانس در سخنان خود تاکيد کرد که برنامه غنی سازی اورانيوم توسط ايران بر پايه استفاده از نسل اول سانتريفوژها که موسوم به P1 هستند قرار دارد. اگرچه تحقيقات در زمينه غنی سازی اورانيوم با دستگاه های پيشرفته در جريان است.


آقای برادعی در ادامه خواستار ادامه مذاکرات ميان تهران و جامعه بين المللی برای حل و فصل پرونده اتمی جمهوری اسلامی شد.


والتر اشتانماير، وزير امور خارجه آلمان نيز پس از ديدار با مدير کل آژانس گفت که کار بر روی ارائه پيشنهاد يک گفت وگوی جديد در جريان است ولی مشخص نيست که آيا ايران آن را خواهد پذيرفت يا نه.


ايران سال گذشته اعلام کرده بود که برای توليد سوخت هسته ای در مقياس صعنتی، سه هزار سانتريفوژ در بخش زير زمينی تاسيسات نطنز نصب کرده است. اما اين سانتريفوژها از نوع سيستم های دهه ۱۹۷۰ بودند که از سرعت کمتری برخورد هستند و اينک ايران در حال نصب سانتريفوژ پيشرفته تراست.


غنی سازی اورانيوم کاربردی دوگانه دارد که هم می تواند برای توليد سوخت نيروگاه های هسته ای و هم توليد سلاح اتمی به کار رود.


ايران بارها تاکيد کرده است که هدف از غنی سازی اورانيوم، توليد سوخت مورد نياز نيروگاه اتمی اين کشور است. اين در حالی است که کشور های غربی نگران آن هستند که ايران اين تکنولوژی را برای دستيابی به سلاح هسته ای به کار گيرد.


«ايران هرگز قدرت اتمی نخواهد شد»


در همين حال، اهود المرت، نخست وزير اسرائيل در مصاحبه ای که روز پنج شنبه مننتشر شد گفته است که بر اساس «اطلاعات» وی، ايران به يک «قدرت اتمی» در جهان بدل نخواهد شد.


آقای اولمرت در گفت وگويی با روزنامه اسرائيلی معاريو گفت: «بر پايه آنچه که من می دانم و خوانده ام، می توانم بگويم که تلاش های جامعه بين المللی موفقيت آميز خواهد بود و ايران يک قدرت اتمی نخواهد شد.»


به گفته وی، «تلاش های گسترده ای از سوی جامعه بين المللی در جريان است تا مانع از تبديل شدن ايران به يک قدرت اتمی شود. اسرائيل نيز بدون اينکه اين تلاش ها را هدايت کند، نقشی مهم در آن بازی می کند.»


اظهارات نخست وزير اسرائيل همزمان با سخنان محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی منتشر شد که روز پنجشنبه در مراسم روز ارتش گفت: «ملت ايران مقتدرترين و عزيزترين ملت دنيا است.»


وی افزود: «امروز اقتدار ملت ايران در حدی است که هيچ يک از قدرت های موجود دنيا قادر نيستند و جسارت آن را ندارند که منافع و امنيت ملت ايران را مورد تهديد قرار دهند.»


XS
SM
MD
LG