لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۶

اسرائیل: ایران در ماههای آینده به فناوری بمب اتمی دست می یابد


آقای موفاز معتقد است که جمهوری اسلامی ایران در چند ماه آینده به دانش لازم برای ساخت بمب دست خواهد یافت.(عکس: AFP)
آقای موفاز معتقد است که جمهوری اسلامی ایران در چند ماه آینده به دانش لازم برای ساخت بمب دست خواهد یافت.(عکس: AFP)

يک وزير اسراييلی گفت که ايران می تواند در سال ۲۰۰۸ به فناوری لازم برای ساخت بمب اتمی دست يابد که يکسال زودتر از پيش بينی قبلی است.


شائول موفاز، وزير امور راه و ترابری و سرپرست مذاکرات استراتژيک اسرائيل با ايالات متحده در دانشگاه ييل آمريکا گفت: «ایران می تواند ظرف ماه های آينده دانش فنی لازم را برای ساخت بمب اتمی بدست آورد.»


آقای موفاز افزود: «به رغم تحريم های بين المللی برای جلوگيری از ادامه برنامه هسته ای جمهوری اسلامی، تهران پيشرفت ثابتی در فناوری اتمی خود داشته است.»


اين وزير اسرائيلی که پيشتر عهده دار پست وزارت دفاع و فرماندهی ارتش بود، هم اکنون در آمريکا به سر می برد تا با مقامات اطلاعاتی ايالات متحده به گفت وگو بپردازد.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، دفتر اهود اولمرت، نخست وزير اسرائيل حاضر نشد تا در زمينه اظهارات شائل موفاز اعلام نظر کند.


تهران و تل آویو در ماه های اخیر جنگ لفظی علیه یکدیگر را شدت بخشیده و این نگرانی را در خاورمیانه دامن زده اند که احتمالا تاسیسات اتمی ایران مورد حمله اسرائیل قرار خواهد گرفت.


با اینکه شائول موفاز پیشتر گفته بود که احتمال حمله به ایران افزایش یافته است ولی نخست وزیر اسرائیل اعلام کرد که کشورش به شکل یکجانبه علیه ایران اقدام نخواهد کرد.


فرماندهان ارتش ایران می گویند که هرگونه حمله ای از سوی اسرائیل را بدون پاسخ نگذاشته و «اسرائیل را از صحنه گیتی حذف خواهند کرد.»


آقای موفاز روز دوشنبه در دیدار با کاندولیزا رایس، وزير امور خارجه آمریکا گفت: «در مذاکرات استراتژيک دو کشور، هيئت اسرائيلی خواهان آن است که دور جديدی از تحريم ها عليه جمهوری اسلامی ايران وضع شود.»


وی افزود: «ثابت شده که سه دور تحريم های پيشين، اثر خود را بر اقتصاد ايران نهاده است.»


جمهوری اسلامی ايران همواره تلاش برای ساخت بمب اتمی را رد کرده و تاکيد دارد که برنامه هسته ای خود را با هدف مصارف صلح آميز از انرژی اتمی دنبال می کند.


اما اسرائيل، آمريکا و ساير کشورهای غربی در اين زمينه ابراز ترديد کرده و برنامه غنی سازی تهران را در راستای توليد سلاح اتمی ارزيابی کرده اند.


  • «به رغم تحريم های بين المللی برای جلوگيری از ادامه برنامه هسته ای جمهوری اسلامی، تهران پيشرفت ثابتی در فناوری اتمی خود داشته است.»
شائول موفاز، سرپرست مذاکرات استراتژیک اسرائیل و آمریکا

با اين حال، سازمان های اطلاعاتی آمريکا در دسامبر سال گذشته اعلام کردند که ایران در سال ۲۰۰۳ برنامه ساخت بمب اتمی را متوقف کرده است، ولی اسرائيل اين ارزيابی را رد کرده و می گويد که تهران به سرعت در حال رسيدن به نقطه بدون بازگشت در برنامه اتمی اش است.


سفر سوم معاون آژانس به ايران


در ماه های اخير سازمان های اطلاعاتی غرب اسناد و مدارکی در اختيار آژانس بين المللی انرژی اتمی قرار داده اند که در آنها ادعا می شود ايران مطالعاتی برای طراحی سلاح اتمی انجام داده است.


آژانس می گويد بر اساس اين اسناد، ايران در زمينه استفاده از سانتريفوژهای پيشرفته برای غنی سازی سريع تر اورانيوم، آزمايش مواد منفجره و تحقيقات بر روی کلاهک های هسته ای که بر روی موشک سوار می شوند، فعاليت هایی داشته است.


در همين رابطه، اولی هاينونن، معاون امور پادمان های آژانس همراه با هيئتی از بازرسان اين نهاد وابسته به سازمان ملل متحد در دو هفته گذشته دو بار به ايران سفر کرده و موضوع اين اسناد را با مقام های اتمی ایران مطرح کردند.


به رغم اينکه مقام های ايران پيشتر اين اسناد را «جعلی و ساختگی» خوانده بودند ولی پس از دو دور مذاکره با اولی هاينونن موافقت کردند که در رابطه با آنچه « مطالعات ادعايی» می خوانند، با آژانس همکاری کند.


روز چهارشنبه، ۱۲ ارديبهشت، رسانه های ايران به نقل از علی اصغر سلطانيه، نماينده ایران در آژانس بين المللی انرژی اتمی خبر دادند که قرار است آقای هاينونن، ظرف ده روز آينده ، برای بار سوم، به تهران سفر کند.


گزارش ماه مارس آژانس در باره پرونده هسته ای ايران، با اشاره به نگرانی جدی در باره احتمال ارتباط برنامه هسته ای ايران با تحقيقات نظامی، باعث تصويب قطعنامه سوم تحريم های عليه ايران در شورای امنيت سازمان ملل شد.


در اين قطعنامه به ايران سه ماه فرصت داده شده است تا غنی سازی اورانيم را متوقف کند و به مذاکره با شش قدرت جهانی بازگردد.


اما ايران نه تنها غنی سازی را متوقف نکرد، بلکه اعلام کرده است که قصد دارد شش هزار سانتريفوژ جديد برای سرعت بخشيدن به غنی سازی نصب کند.


XS
SM
MD
LG