لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۶

دو تن از دراويش نعمت اللهی در قم بازداشت شدند


نخستين بار در بهمن ماه سال ۸۴ در هجوم به حسينيه دراويش گنابادی، شماری از اعضای اين سلسله بازداشت شدند.(عکس: AFP)
نخستين بار در بهمن ماه سال ۸۴ در هجوم به حسينيه دراويش گنابادی، شماری از اعضای اين سلسله بازداشت شدند.(عکس: AFP)

در ادامه برخورد جمهوری اسلامی با دراویش سلسله نعمت اللهی گنابادی، منصور مرعشی و محمدعلی جان نثار، دو تن از دراويش این سلسله روز شنبه، ۲۸ ارديبهشت ماه، در قم بازداشت شدند.


نخستين بار در بهمن ماه سال ۸۴ در هجوم به حسينيه دراويش گنابادی، شماری از اعضای اين سلسله بازداشت شدند.


از اين شمار برای ۵۴ تن پرونده ای در دادگاه عمومی قم تشکيل شد که در نتيجه آن اين افراد به يک سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شدند. اين حکم پس از اعتراض وکلای پرونده، به جزای نقدی تبديل شد.


فرشيد يداللهی، يکی از وکلای دراويش سلسله نعمت اللهی گنابادی، درباره رای قاضی دادگاه موکلش به راديو فردا می گويد: «اتهامی که به ما وارد کردند اخلال در نظم و تمرد از دستور مأمورين بود. پس از صدور حکم قطعی، در شعب تشخيص و دادستانی کل کشور به اين احکام اعتراض شد که متأسفانه به اين اعتراضات که از سوی خود دراويش بود، هيچ توجهی نشد.»


  • «آيا فقط ما بوديم که از دستور پليس تمرد کرديم؟ خودشان در روزنامه هايشان نوشته بودند، ۱۵ هزار جمعيت در آنجا حضور داشته است. هيچ کدام تمرد نکردند و فقط ما ۵۴ نفر تمرد کرديم؟ نمی دانم شايد آنها درست می گويند!»
هاشم اجاقی، از دراویش محکوم به زندان

وی افزود: «سال گذشته نيز سه تن از دراويش از پرداخت جزای نقدی خودداری کردند و مدتی را در زندان گذراندند.»


هاشم اجاقی، يکی از اعضای دراويش گنابادی، که روز سه شنبه بايد روانه زندان شود، اتهام «اخلال در نظم عمومی و برخورد با مأموران انتظامی» را رد می کند و به راديو فردا می گويد: «آيا فقط ما بوديم که از دستور پليس تمرد کرديم؟ خودشان در روزنامه هايشان نوشته بودند، ۱۵ هزار جمعيت در آنجا حضور داشته است. هيچ کدام تمرد نکردند و فقط ما ۵۴ نفر تمرد کرديم؟ نمی دانم شايد آنها درست می گويند!»


وی افزود: «تعدادی از افراد ما در خانه خودشان که اسمش را می گذاريم حسينيه، حضور داشتند. حسينيه ای که وقف خاص بوده و توليت آن مشخص است. آقايان به هر دليلی اين را تکذيب کردند، ولی من تا به حال نشنيدم و نديدم که يک حسينيه را با بولدوزر خراب کنند.»


آقای اجاقی خطاب به مسئولان جمهوری اسلامی گفت: «شما آمديد حسينيه را خراب کرديد و جرم من اين است که اخلال در نظم کرده ام؟ خوب من در خانه خود نشسته ام و می گويم اين جا خانه من است و شما می گوييد از خانه خود بيرون برو و من می گويم نه، اين می شود اخلال در نظم؟»


حسينسه شريعت در قم، در حالی در بهمن ماه ۸۴ تخريب شد که بيش از ۶۰ سال سابقه داشته است.


آقای يداللهی در پاسخ به اين پرسش راديو فردا که «عوامل تخريب حسينيه چه کسانی بودند؟»، می گويد: « متأسفانه عده ای در اين مملکت با تصوف مخالفند و اين افراد در نهادها و سازمان های دولتی حضور دارند و اين مشکلات را به وجود می آورند. در اين ماجرا عده ای از علما و مراجع نيز دخيل بوده و حکم صادر نموده اند.»


شيرين عبادی و محمد سيف زاده، دو تن از وکلای دادگستری نيز پرونده ای برای پيگرد عاملان تخريب حسينيه، تسليم قوه قضائيه کرده اند که به گفته آقای يداللهی تا کنون به آن رسيدگی نشده است.


XS
SM
MD
LG