لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۵

داوود احمدی نژاد از مقام خود کناره گيری کرد


داوود احمدی نژاد، برادر و بازرس ویژه رییس جمهوری ایران. (عکس از فارس)
داوود احمدی نژاد، برادر و بازرس ویژه رییس جمهوری ایران. (عکس از فارس)

رييس دفتر محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، خبر کناره گيری داوود احمدی نژاد، برادر و بازرس ويژه رييس جمهوری از مقام خود را تاييد کرد.


عبدالرضا شيخ الاسلامی، ریيس دفتر ریيس جمهوری ايران، روز پنجشنبه ۲۴ مرداد ماه به خبرگزاری فارس گفت: «داود احمدي نژاد به توصيه پزشکان از مسوليت خود کناره گيری کرده و انجام امور مربوط به بازرسی ويژه رياست جمهوری به اينجانب محول شده است.»


او همچنين در باره علت کناره گيری برادر رييس جمهوری ايران افزود: «شرايط کاری در بازرسی ويژه رياست جمهوری دشوار است و آقای احمدي نژاد به دليل بيماری از مسوليت خود کناره گيری کرده است و در حال حاضر سرپرستی اين حوزه را بر عهده گرفته ام تا رئيس جمهور برای انتخاب بازرس ويژه جديد تصميم گيری کند.»


پيش از اين خبر کناره گيری داوود احمدی نژاد، بازرس ويژه رييس جمهوی ايران در شماره روز چهارشنبه ۲۳ مرداد ماه روزنامه جام جم، وابسته به تلويزيون دولتی ايران اعلام شده بود.


اين روزنامه به نقل از يک منبع آگاه در نهاد رياست جمهوری ايران نوشته بود: «آقای داوود احمدی نژاد بازرس ويژه رييس جمهور به درخواست خود از مقامش کناره گيری کرده است.»


روزنامه جام جم همچنين نوشته بود: «برخی منابع مطلع ديروز از برکناری بازرس ويژه ریيس جمهور به دليل برخی مخالفتهايش با وزير تازه منصوب شده کشور [علی کردان] خبر داده بودند.» اما جام جم توضيحات بيشتری در اين باره منتشر نکرده بود.


داوود احمدی نژاد در سال ۱۳۸۴ پس از پيروزی محمود احمدی نژاد در انتخابات رياست جمهوری به اين سمت منصوب شده بود.


پيش از انتشار اين خبر، عباس پاليزدار، که خود را دبير هيئت تحقيق و تفحص مجلس شورای اسلامی از قوه قضائيه معرفی کرده بود، خرداد ماه گذشته در جريان يک سخنرانی جنجالی در دانشگاه همدان که در آن سران حکومت اسلامی را به فساد اقتصادی متهم کرده بود، در بخشی از سخنانش به «برکناری داوود احمدی نژاد از سوی رييس جمهوری ايران» به دليل مطرح شدن اتهامات فساد مالی اشاره کرده بود.


اما داوود احمدی نژاد، در جريان يک سخنرانی، اين ادعا را رد کرد و به خبرگزاری فارس گفته بود: «وی [عباس پاليزدار] درباره اينجانب اظهار کرده که پرونده مشکل داری عليه بنده به ریيس جمهور گزارش شد اما ریيس جمهور به واسطه برادر بودنش با من، اينجانب را دوباره در اين سمت منصوب کرد در حالی که چنين چيزی واقعيت ندارد.»


داوود احمدی نژاد، در دوره مسئوليت خود سخنان تندی عليه آنچه «مفاسد اقتصادی» و «تعرض به بيت المال» می خواند، ابراز کرد.


او در جريان سخنرانی های خود بارها نسبت به بی تفاوتی در مورد افرادی که از دولت وام های ميلياردی دريافت کرده و آن وام ها را بازپرداخت نکرده اند، انتقاد کرد اما هرگز نام اين افراد را اعلام نکرد.


انتقاد وزير سابق اقتصاد از بازرسی ویژه رييس جمهوری

ارديبهشت ماه گذشته عملکرد داوود احمدی نژاد در بازرسی رياست جمهوری، مورد انتقاد صريح داوود دانش جعفری، وزير اقتصاد برکنار شده دولت نهم، قرار گرفت.


داوود دانش جعفری در سوم ارديبهشت ماه گذسته و در جريان جلسه توديع خود در باره دوران وزارت خود گفت: «از ويژگيهای ديگر اين دوره هيجانی بود که هر کس به خود اجازه مي داد در مسايل کلان اقتصادی کشور دخالت کند. نمي دانم چه فايدهای از اين کار مي بردند.»


او در توضيح اين گفته خود با صراحت به دفتر بازرسی ويژه رييس جمهوری، به رياست داوود احمدی نژاد اشاره کرده و گفته بود: «به قرار اطلاع در قسمت بازرسی ریيس جمهور افرادی نفوذ کرده بودند که جزء ناراضي های دستگاهها بودند. عده ای هم بودند که صلاحيت پذيرش شغل را نداشتند.»


وزير سابق اقتصاد ايران افزوده بود: «به طور مثال معاون اقتصادی بازرسی يک دامپزشک بود. قاعدتا اشراف او به مسايل اقتصادی نمي تواند بالا باشد. اين افراد با دسترسی محدودی که داشتند، به خود اجازه ميدادند در مسايل پيچيده گزارش تهيه کنند و با دسترسی آسانی که به مقام بالا داشتند، ذهنيت کارشناسی نشده خود را منتقل کنند».


وی افزوده بود:« اينها مديران بالای دستگاههای اجرايی، حتی وزرا را نيز که منتخب مجلس ریيس جمهوری بودند و از مجلس رای اعتماد گرفته بودند، به راحتی زير سوال مي بردند و در موارد بسياری باعث شکل گيری مديريت دوگانه يا موازی در دستگاه می شدند.»


XS
SM
MD
LG