لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۱

آغاز جشنواره فيلم ونيز با فيلم تازه برادران کوئن


جشنواره فيلم ونيز، قديمی ترين جشنواره فيلم در جهان به شمار می رود.(عکس: AFP)
جشنواره فيلم ونيز، قديمی ترين جشنواره فيلم در جهان به شمار می رود.(عکس: AFP)

برادران کوئن روز چهارشنبه با فيلم پر سر و صدای خود با نام «پس از خواندن بسوزان» شصت و پنجمين دوره جشنواره فيلم ونيز، قديمی ترين جشنواره فيلم در جهان را افتتاح خواهند کرد.


در اين دوره، فيلمسازان ايرانی، عباس کيارستمی، با فيلم «شيرين» در بخش غير رقابتی، امير نادری با فيلم «وگاس، بر اساس داستانی واقعی» در بخش مسابقه و رامين بحرانی با فيلم «خداحافظ سولو» در بخش دورنمای جشنواره شرکت دارند.


همچنين آخرين ساخته های تاکشی کيتانو و هايائو مياساکی، دو فيلمساز معروف ژاپنی و چندين اثر نخست در اين جشنواره که تا شش سپتامبر ادامه خواهد داشت، به نمايش درخواهند آمد.


به نوشته خبرگزاری فرانسه، در فيلم تازه برادران کوئن که نخستين نمايش جهانی آن گشايش گر امشب جشنواره خواهد بود هنرپيشگان مشهوری چون جرج کلونی، براد پيت، جان مالکويچ و تيلدا سوينتون بازی دارند.


داستان فيلم حکايت گر ماجراهای پيش آمده برای يک مامور «سیا» است که خاطرات خود را می نويسد. دست نوشته خاطرات او به دست دو کارمند يک باشگاه ژيمناستيک می افتد و آن دو چنين می پندارند که سندی مخفی را به دست آورده اند. آن ها تصميم می گيرند که اين خاطرات را بفروشند تا بتوانند به يک جراحی زيبايی کمک کنند.


جوئل کوئن در باره اين فيلم می گويد: «شخصيت های فيلم از بحران دهه پنجاه عبور می کنند و داستان آن ها با موضوع امنيت ملی تداخل می يابد. فيلم همزمان به دو دنيای متفاوت باشگاه ژيمناستيک و سیا مربوط می شود و اين که وقتی اين دو دنيا با هم تلاقی می کنند چه اتفاقی رخ می دهد.»


جرج کلونی و براد پيت برای نخستين نمايش «پس از خواندن بسوزان» به ونيز آمده اند و از هم اکنون توجه رسانه ها به اين فيلم و اين دو بازيگر معطوف شده است.


هيئت داوران امسال را ويم وندرس، فيلمساز معروف آلمانی که در سال ۱۹۸۲ با فيلم «وضعيت اوضاع» شير طلايی جشنواره ونيز را دريافت کرد؛ مديريت می کند و در آن هنرمندانی چون والريا گولينو، بازيگر زن ايتاليايی؛ لوکرسيا مارتل، فيلمساز زن آرژانتينی و جونی تو، فيمساز چينی عضو هستند.

آسوشيتدپرس اعلام کرد که روز گذشته در ونيز جرج کلونی در يک اقدام خيريه برای کمک به بازماندگان بحران دارفور سودان شرکت کرده است که انتظار می رود در آن دو ميليون دلار پول جمع آوری شده باشد.


نمایش سه فیلم ایرانی


همچنين روز چهارشنبه قرار است در بخش غير رقابتی جشنواره، فيلم جديد عباس کيارستمی نيز به نمايش در آيد. کيارستمی که در فيلم قبلی خود «گريه‌ها»، گريه ۲۳ بازيگر زن سينمای ايران به هنگام تماشای رومئو و ژوليت را در برابر دوربين نشان می داد؛ اين بار با فيلم «شيرين» واکنش ۹۰ بازيگر زن را در برابر تصاوير مختلف ثبت کرده است. اين فيلم، کنجکاوی کيارستمی به نگاه ها و واکنش ها است.


مارکو مولر، مدير جشنواره ونيز، اعلام کرد که اين دوره از جشنواره به نام يوسف شاهين، سينماگر فقيد مصری که ۲۷ ژوئيه گذشته درگذشت برگزار می شود و روز ۳۱ اوت «قاهره، ايستگاه مرکزی»، فيلمی که يوسف شاهين در سال ۱۹۵۸ ساخت؛ به نمايش درخواهد آمد.


از ميان ۵۲ فيلم انتخاب شده برای جشنواره، ۲۱ فيلم برای دستيابی به شير طلايی جشنواره رقابت می کنند.


«وگاس، بر اساس داستانی واقعی»، فيلم تازه امير نادری در بخش رقابتی جشنواره حضور دارد و يکی از پنج فيلم آمريکا را در اين بخش نمايندگی می کند.


فيلم داستان خانواده ای در اطراف لاس ‌وگاس است که زندگی ساده و فقيرانه ای دارند. مشکل مالی اين خانواده باعث می شود که پيشنهاد غير قابل تصور فردی برای خريد خانه آن ها مسائل تازه ای را موجب گردد.


اين پنجمين فيلم امير نادری در آمريکا، پس از مهاجرتش به اين کشور در سال ۱۳۶۹ خورشيدی است.


از ميان فيلم های مطرح ديگر می توان به فيلم «راشل ازدواج می کند»، ساخته جاناتان ديم، فيلمسازی که با ساخت فيلم های «سکوت بره ها» و «فيلادلفيا» معروف شد، اشاره کرد. در فيلم تازه جاناتان ديم، آن هاتاوی در نقش زنی به نام کيم بازی می کند که شخصيت نااستواری دارد و الکلی است اما ناگهان به شکل فعالی در جشن ازدواج پرتشويش خواهرش راشل شرکت می جويد. برخی از صاحب نظران از بازی آن هاتاوی در اين فيلم تعريف کرده اند.


علاقمندان سينما و انيميشن متفاوت، فيلم های «آشيل و لاک پشت» تاکشی کيتانو و انيميشن «پونيو روی صخره کنار دريا» ساخته هايائو مياساکی را در بخش رقابتی جشنواره می توانند ببينند.


در همين بخش دارن آرونوفسکی فيلم «کشتی گير» را با بازی ميکی رورک؛ و گی يرمو آرياگا، فيلمنامه نويس مکزيکی که با الخاندرو گونزالس ايناريتو در فيلم های «۲۱ گرم» و «بابل» همکاری کرده؛ نخستين فيلم خود «دشت سوزان» را با بازی کيم بسينگر نمايش خواهند داد.


دو فيلم آفريقايی هم در بخش رقابتی جشنواره حضور دارند. «تزا» ساخته هايل گريما، فيلمساز اتيوپيايی داستان يک پسر جوان اتيوپيايی را نقل می کند که پس از سال ها تحصيل در آلمان به کشور خود بازمی گردد. فيلم ديگر «گابا» ساخته طارق تگيا است که در واقع محصول مشترک فرانسه و الجزاير به شمار می رود.


در بخش غير رقابتی علاوه بر فيلم های عباس کيارستمی و برادران کوئن فيلمسازان بزرگ ديگری نيز آثار تازه خود را عرضه خواهند کرد؛ همچون کلر دنيس، فيلمساز فرانسوی با فيلم Rhums 35 ، آينس واردا، کارگردان فرانسوی با فيلم مستند «صفحه های آينس» و مانوئل دو اليورا، فيلمساز صد ساله پرتغالی با فيلم کوتاه «از قابل ديد تا غيرقابل ديد».


هيئت داوران امسال را ويم وندرس، فيلمساز معروف آلمانی که در سال ۱۹۸۲ با فيلم «وضعيت اوضاع» شير طلايی جشنواره ونيز را دريافت کرد؛ مديريت می کند و در آن هنرمندانی چون والريا گولينو، بازيگر زن ايتاليايی؛ لوکرسيا مارتل، فيلمساز زن آرژانتينی و جونی تو، فيمساز چينی عضو هستند.


شير طلايی کارنامه هنری به ارمانو اولمی، فيلمساز ۷۶ ساله ايتاليايی اهدا خواهد شد. اولمی با فيلم «درختی با کنده‌های چوبی» نخل طلای جشنواره کن را در سال ۱۹۷۸ به دست آورد و در سال ۱۹۹۸ برای فيلم «افسانه‌ الکلی مقدس» شيرطلايی ونيز را کسب کرد.


جشنواره ونيز که در سال ۱۹۳۲ آغاز به کار کرد در طول تاريخ خود دوران های مختلف و سختی را پشت سر گذاشته است. وقفه چند ساله به دليل جنگ جهانی دوم و برگزاری چند دوره بدون بخش رقابتی از جمله اين مشکلات بودند .


XS
SM
MD
LG