لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۹

جعفری: آسیب پذیری اسرائیل عامل بازدارنده حمله به ایران


فرمانده سپاه پاسداران ایران طی ماه های گذشته چندین بار از واکنش ایران به حمله احتمالی سخن گفته است. (عکس از فارس)
فرمانده سپاه پاسداران ایران طی ماه های گذشته چندین بار از واکنش ایران به حمله احتمالی سخن گفته است. (عکس از فارس)

محمد علی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران ايران، «آسيب پذيری» اسرائيل در برابر توان نظامی ايران را عامل باز دارنده در حمله احتمالی اين کشور و آمريکا به ايران خواند.


فرمانده کل سپاه پاسداران ايران، روز چهارشنبه ششم شهريور ماه، ، در باره احتمال «تهديد های خارجی» عليه ايران گفت: «آمريکا برای حمله به ايران نيازمند اسرائيل است. اما همين نياز به همکاری، به دليل آسيب پذيری اسرائيل، عاملی بازدارنده برای حمله به ايران است.»


آقای جعفری« موقعيت جغرافيايی ایران» و «توانمندي هايی» که این کشور در خارج از مرزهای خود برای ضربه زدن به اسرائيل دارد را دو عامل مهم بازدارنده برای به حمله ايران دانست.


وی همچنین تاکید کرد در صورت حمله احتمالی اسرائیل به ایران جهان اسلام و جهان تشیع به ویژه « در منطقه» به این اقدام واکنش نشان خواهند داد.


هرچند آقای جعفری نام گروه خاصی را نبرد، اما به نظر می رسد اشاره وی به گروه هایی چون حماس، در فلسطین، و حزب الله، در لبنان، باشد.


فرمانده کل سپاه پاسداران ايران همچنین اسرائیل را در برابر موشک های ایران آسیب پذیر دانست و تاکید کرد این کشور « فاقد عمق استراتژيک است و اين سرزمين تماماً در برابر برد موشک های جمهوری اسلامی قرار دارد.»

اسرائيل و آمريکا ايران را به تلاش برای توليد سلاح هسته ای، زير پوشش يک برنامه هسته ای صلح آميز متهم می کنند. اما ايران اين اتهام را رد می کند و هدف برنامه هسته ای خود را توليد برق می خواند.

اما آمريکا و اسرائيل، تاکيد کرده اند برای حل مناقشه هسته ای ايران معتقد به راه حل سياسی هستند. با اين حال کاخ سفيد اعلام کرده است که گزينه نظامی عليه ايران را به منظور متوقف کردن برنامه هسته ای اين کشور، همچنان مد نظر دارد.


شورای امنيت سازمان ملل متحد طی قطعنامه هايی از ايران خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند. ايران با ناديده گرفتن اين قطعنامه ها از سال ۲۰۰۶، به گسترش فعاليت های اتمی خود اقدام کرده است.


«برنامه های ايران برای مقابله با آمريکا است»

با اين حال فرمانده سپاه پاسداران ايران تاکيد کرده است که «برنامه های ايران برای مقابله با حمله احتمالی، عليه آمريکا طراحی شده است نه اسرائيل.»

او با اشاره به آنچه آسيب پذيری نيروهای نظامی آمريکا در اطراف ايران خوانده گفته است: «حضور اين نيروها باعث مي شود ايران خارج از توانمندی موشکي خود بتواند از راه های مختلف، به منافع آمريکا حتی در دور دست ها صدمه بزند.»

در حال حاضر يگان های نظامی آمريکا در کشور های عراق و افغانستان واقع در مرزهای غربی و شرقی ايران مستقر هستند همچنين نيروی دريايی آمريکا در خليج فارس حضور دارد.

فرمانده سپاه پاسداران ايران پيش از اين در تاريخ هشتم تير ماه، در گفت وگو با روزنامه جام جم، وابسته به تلويزيون دولتی ايران، به اقدامات ايران در صورت حمله احتمالی آمريکا و اسرائيل به تاسيسات هسته ای ايران اشاره کرده بود.

اين گفت وگو يک هفته پس از آن منتشر شد که روزنامه «نيويورک تايمز» در گزارشی با افشای مانور بزرگ نيروی هوايی ارتش اسرائيل بر فراز دريای مديترانه، اين احتمال را مطرح کرده بود که اين مانور تمرينی برای حمله به تاسيسات هسته ای ايران باشد.

محمد علی جعفری در گفت وگو با روزنامه جام جم، از کنترل عبور نفت از تنگه هرمز، به کار گيری توان موشکی سپاه پاسداران و استفاده از آنچه «توانمندی های ايران در جهان اسلام» خوانده بود، به عنوان واکنش های ايران به حمله احتمالی آمريکا و اسرائيل نام برده بود.


XS
SM
MD
LG