لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۴

آلمان: ایران در انتظار اقدامات شورای امنیت باشد


فرانک اشتاين ماير خواستار پاسخ سازنده ايران به تلاش های بين المللی برای کاهش تنش ها بر سر برنامه هسته ای اين کشور شد.(عکس: epa)
فرانک اشتاين ماير خواستار پاسخ سازنده ايران به تلاش های بين المللی برای کاهش تنش ها بر سر برنامه هسته ای اين کشور شد.(عکس: epa)

وزير امور خارجه آلمان در ديدار با همتای ايرانی خود در برلين از تهران برای همکاری ناکافی اش با آژانس بين المللی انرژی اتمی انتقاد کرد.


فرانک اشتاين ماير همچنين خواستار پاسخ سازنده ايران به تلاش های بين المللی برای کاهش تنش ها بر سر برنامه هسته ای اين کشور شد.


اين ديدار پس از انتشار گزارش تازه محمد البرادعی، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی، در روز دوشنبه انجام شد.


اين گزارش قرار است بعد از طرح در شورای حکام آژانس، هفته آينده در اختيار شورای امنيت سازمان ملل متحد قرار گيرد.


دراين گزارش آمده است که بررسی «مطالعات ادعايی» در ارتباط با برنامه اتمی ايران هيچگونه پيشرفتی نداشته است و از سوی ديگر، ايران نه تنها غنی سازی اوارنيوم را متوقف نکرده، بلکه تعداد سانتريفوژهای خود را افزايش داده است.


ديدار منوچهر متکی و فرانک اشتاين ماير، وزيران امور خارجه ايران و آلمان بيش از يک ساعت به طول انجاميد. اين ديدار به درخواست ايران انجام شد.


يک مقام آلمانی که نخواست نامش فاش شود، گفت که آقای اشتاين ماير نااميدی خود از همکاری اندک ايران با آژانس بين المللی انرژی اتمی را ابراز داشت و از تهران خواست تا اطلاعات مورد نياز این نهاد را تامين کند.


چين از ايران خواست با آژانس بين المللی انرژی اتمی همکاری کند، اما در عين حال از اعلام درخواست برای تحريم عليه تهران خودداری کرد.

وزیر امور خارجه آلمان همچنين از ايران خواست از تلف کردن وقت دست بردارد و اقدامات لازم را برای ايجاد فضای اعتماد در مورد برنامه هسته ای اش انجام دهد.


کشورهای غربی نگران برنامه هسته ای ايران و احتمال توليد سلاح هسته ای از سوی اين کشور هستند، اما تهران می گويد که برنامه هسته ایش صلح آميز است.


وزير امور خارجه آلمان در عين حال اعلام کرد که اگر ايران پاسخی سازنده به درخواست های جامعه جهانی ندهد، بايد درک کند که با خطر اقدامات بيشتر از سوی شورای امنيت سازمان ملل متحد مواجه خواهد شد.


وی اشاره ای به این اقدامات نکرد.


شورای امنيت سازمان ملل متحد تاکنون سه قطعنامه تحريمی را عليه جمهوری اسلامی ايران صادر کرده است.


در اين قطعنامه ها از تهران خواسته شده است تا فعاليت های هسته ای خود را به حال تعليق در آورد، اما ايران با اين موضوع مخالفت کرده است.


به گزارش خبرگزاری « د پ آ» آلمان، سخنگوی وزارت امور خارجه اين کشور گفت که آقای اشتاين ماير در عين حال بر لزوم تعليق غنی سازی اورانيوم از سوی ايران تاکيد کرد.


وی با اشاره به بسته پيشنهادی ماه ژوئن گروه پنج به علاوه يک به تهران گفت: « پيشنهاد ما بر روی ميز است. ما اميدواريم که ايران پاسخی سازنده به آن بدهد.»


کشورهای آمريکا، بريتانيا، فرانسه، روسيه، چين و آلمان در اين بسته پيشنهاد کرده اند که در ازای تعليق فعاليت های هسته ای ایران، در زمينه های اقتصادی و فنی، شامل احداث نيروگاه های هسته ای آب سبک، به تهران کمک می کنند.


ايران تاکنون پاسخی به اين بسته پيشنهادی نداده است.


چين: ايران همکاری کند


در همین حال، چين نيز روز سه شنبه از ايران خواست با آژانس بين المللی انرژی اتمی همکاری کند، اما در عين حال از اعلام درخواست برای تحريم عليه تهران خودداری کرد.


سخنگوی وزارت امور خارجه چين ابراز اميدواری کرد که ايران و آژانس بين المللی انرژی اتمی تا حد امکان به همکاری خود برای حل مسائل باقی مانده ادامه دهند.


وی گفت: « تنش راه حل اين مشکلات نيست.»


چين تاکنون از سه قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل متحد عليه ايران حمايت کرده است، اما با اقداماتی که به مناسباتش با ايران در زمينه های انرژی و اقتصادی ضربه بزند، مخالفت کرده است.


ايران سومين صادرکننده نفت به چين است و يکی از واردکنندگان عمده کالاهای ساخت آن کشور به شمار می رود.


  • «تحريم های بين المللی در تغيير رفتار سياسی ايران ناکام بوده، ولی هزينه های اقتصادی بسياری برای کشور به همراه داشته است.»
ریيس اتاق بازرگانی صنايع و معادن ايران

پيشتر و در پی انتشار گزارش آقای البرادعی در روز دوشنبه، کاخ سفيد خواستار تحريم بيشتر ايران در صورت ادامه سرپيچی از خواست آژانس بين المللی انرژی اتمی شده بود.


گوردون جاندرو، سخنگوی کاخ سفيد آمريکا، گفت: «اين گزارش نشان می دهد که ايران يک بار ديگر از همکاری با جامعه بين المللی خودداری کرده است.»


او افزود: «ادامه سرپيچی رژيم ايران، تنها باعث انزوای مردم ايران می شود. ما از ايران می خواهيم که غنی سازی اورانيوم و فعاليت های خود را متوقف کند يا آنکه با تحريم های بيشتر شورای امنيت سازمان ملل مواجه شود.»


وزارت امور خارجه بريتانيا هم در بيانيه ای اعلام کرد: «ما خواستار تحريم های بيشتر سازمان ملل متحد عليه ايران در هفته های آينده هستيم.»


اين درحالی است که علی اصغر سلطانيه، نماينده ايران، گفته که که اين کشور به سوالات پاسخ داده است، اما غنی سازی اورانيوم را حق خود می داند.


هزینه های اقتصادی بالا


گزارش محمد البرادعی و بحث هایی که در مورد احتمال تحریم های بیشتر علیه ایران در حالی عنوان می شود که که مقام های دولت محمود احمدی نژاد می گویند تحریم های فعلی، تاثیری بر اقتصاد ایران نداشته است.


با این همه، روزنامه سرمایه روز سه شنبه به نقل از ریيس اتاق بازرگانی صنايع و معادن ايران نوشت: «تحريم های بين المللی در تغيير رفتار سياسی ايران ناکام بوده، ولی هزينه های اقتصادی بسياری برای کشور به همراه داشته است.»


محمد نهاوندیان با اشاره به اینکه هزينه واردات و صادرات ایران به دليل موانع ايجاد شده، بالا رفته است، گفت: «با مقايسه بين قيمت متوسط کالاهای وارداتی در چهارماهه اخير با دوره مشابه سال قبل نشان می دهد در ارقام دلاری، متوسط قيمت کالاهای وارداتی حدود ۴۸ درصد و در قيمت يورويی ۲۵ درصد گران تر از سال گذشته شده است.»


XS
SM
MD
LG