لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۰

متکی: ایران به غنی سازی ادامه می دهد


وزیر امور خارجه ایران قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل متحد عليه ايران را « نامشروع و غيرقانونی» دانست.(عکس: AFP)
وزیر امور خارجه ایران قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل متحد عليه ايران را « نامشروع و غيرقانونی» دانست.(عکس: AFP)

منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران، اعلام کرد که تهران به غنی سازی اورانيوم که امری « قانونی است و آن را حق خود می داند»، ادامه خواهد داد.


وی با اعلام اين موضوع در مصاحبه با هفته نامه آمریکایی « نيوزويک» همچنين قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل متحد عليه ايران را « نامشروع و غيرقانونی» دانست.


شورای امنيت سازمان ملل متحد تاکنون پنج قطعنامه را صادر کرده و خواستار به تعليق در آمدن غنی سازی اورانيوم توسط تهران شده است.


از اين پنج قطعنامه، سه قطعنامه شامل تحريم هايی عليه جمهوری اسلامی ايران است. آخرين قطعنامه ای که در اين زمينه صادر شد، قطعنامه ۱۸۳۵ بوده است.


در قطعنامه های صادره از ايران خواسته شده است که غنی سازی اورانيوم را متوقف کند و به سوالات بازرسان آژانس بين المللی انرژی هسته ای پاسخ دهد.


اما ايران غنی سازی اورانيوم را بر اساس قوانين بين المللی حق خود می داند و اعلام کرده است که حاضر به متوقف کردن اين فعاليت ها نيست.


منوچهر متکی به نيوزويک گفت: « سال گذشته ما به همه سئوالاتی که آژانس بين المللی انرژی اتمی به ما داده بود، پاسخ داديم. بعدا کاملا مشخص شد که آمريکايی ها اين سئوالات را به آژانس داده اند. پس از آنکه ما به اين سئوالات پاسخ داديم، آمريکايی ها ادعاهای جديدی را مطرح کردند و آنها را به آژانس دادند تا به آنها رسيدگی شود.»


پيشتر، در روز اول مهر، محمد البرادعی، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی، در گزارشی هشدار داد که نمی تواند تضمين کند ايران يک برنامه اتمی مخفی را دنبال نمی کند.


آقای برادعی که در افتتاحيه نشست شورای حکام آژانس در وين سخن می گفت، اعلام کرد: غير ممکن است تضمين داد که ايران فعاليت های هسته ای خود را مخفی نمی کند، مگر اينکه اجازه بازرسی های وسيع داده شود و پاسخ اتهام های مطرح شده در باره گذشته برنامه اتمی تهران دريافت شود.


گزارش مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی با انتقاد مقام های ايرانی مواجه شد.

« دولت آمريکا اولين گام واقع بينانه را برداشته است»


  • « ما از شرکت آقای برنز در گفت و گوهای ژنو استقبال کرديم. احساس می کنيم که اگر اين رويکرد واقعی اتخاذ شده از سوی آمريکا در زمان کنونی در برابر برنامه هسته ای ما باشد، آنها بايد به چنين تلاش هايی ادامه دهند.»
منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران

منوچهر متکی در اين مصاحبه شرکت ويليام برنز، نفر سوم وزارت امور خارجه آمريکا، در نشست ژنو ميان ايران، اعضای گروه پنج به علاوه يک، شامل آمريکا، بريتانيا، فرانسه، روسيه، چين و آلمان، و خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا را مثبت توصيف کرد.


اين نشست روز ۲۹ تير ماه برگزار شد و در جريان آن، گروه پنج به علاوه يک به ايران پيشنهاد کرد که در ازای تعليق فعاليت های هسته ای خود از کمک های فنی و امتيازهای اقتصادی از سوی اين شش کشور، از جمله کمک به احداث نيروگاه های هسته ای آب سبک برخوردار شود. ايران پاسخی به اين پيشنهاد نداده است.


وزير امور خارجه ايران گفت:« ما از شرکت آقای برنز در گفت و گوهای ژنو استقبال کرديم. احساس می کنيم که اگر اين رويکرد واقعی اتخاذ شده از سوی آمريکا در زمان کنونی در برابر برنامه هسته ای ما باشد، آنها بايد به چنين تلاش هايی ادامه دهند.»


وزير امور خارجه ايران در پاسخ به اين پرسش که آيا ايران از رويکرد آمريکا خوشحال است، گفت: « دولت آمريکا اولين گام واقع بينانه را برداشته است. دولت آمريکا قبلا شرط های خاصی را برای حضور خود در گفت و گوها تعيين می کرد. اما حضور برنز در ژنو به معنای آن است که اين شرايط ديگر وجود ندارند.»


وی افزود: غربی ها خواستار افزايش اعتماد سازی در برنامه هسته ای ايران هستند. ما می گوييم که اعتماد سازی يک مسير دو طرفه است. آنچه که ما انجام می دهيم، کاملا قانونی است.


منوچهر متکی اشاره کرد که شش وزير کشورهای عضو گروه پنج به علاوه يک در نامه به او به صراحت اعلام کرده اند که حق ايران را به رسميت می شناسند و به آن احترام می گذارند.


پيشتر اعضای گروه پنج به علاوه يک بر حق ايران مبنی بر داشتن فعاليت های مسالت آميز هسته ای تاکيد کرده بودند.


اما بر اساس گزارش ها، موضوع مورد نگرانی آنان به گزارش های آژانس بين المللی انرزی اتمی باز می گردد که ابهام هايی را در مورد ايران مطرح کرده است.


کشورهای غربی می گويند که ايران درصدد توليد سلاح هسته ای است، اما تهران اين موضوع را رد می کند و می گويد که برنامه هسته ای اش مسالمت آميز است.


« نه» به احتمال حمله اسرائيل و آمريکا


احتمال حمله از سوی اسرائيل و آمريکا به تاسيسات هسته ای ايران، يکی ديگر از پرسش های نيوزويک از منوچهر متکی بود.


وی با گفتن تنها يک کلمه « نه» اين احتمال را رد کرد و در پاسخ به پرسش ديگری در اين مورد که اگر چنين حمله ای از سوی اسرائيل صورت گيرد، ايران آن را حمله آمريکا قلمداد خواهد کرد، گفت: « در خاورميانه هيچ کس تفاوتی بين آمريکا و اسرائيل قائل نمی شود.»


مقام های آمريکايی و اسرائيلی در ماه های گذشته بارها بر راه حل ديپلماتيک بحران هسته ای ايران تاکيد کرده اند.


با اين حال، اين دو کشور گفته اند که گزينه نظامی عليه ايران همچنان بر روی ميز قرار دارد.


XS
SM
MD
LG