لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۲

پرودی و عنان، به دعوت خاتمی به تهران سفر می‌کنند


بر اساس گزارش روزنامه «سرمايه» ، آقايان عنان و پرودی با وجود تأخير وزارت خارجه ايران در صدور رواديد برای آنها، به ايران سفر خواهند کرد.
بر اساس گزارش روزنامه «سرمايه» ، آقايان عنان و پرودی با وجود تأخير وزارت خارجه ايران در صدور رواديد برای آنها، به ايران سفر خواهند کرد.

شماری از مقامات پیشین جهان، از جمله کوفی عنان دبیرکل پیشین سازمان ملل متحد و رومانو پرودی نخست‌وزیر پیشین ایتالیا به دعوت محمد خاتمی برای شرکت در همایش بین ‌ المللی « دین در دنیای جدید » به ایران سفر می‌کنند.


این همایش قرار است ۲۲ و ۲۳ مهرماه و به میزبان بنیاد گفت و گوی تمدن‌ها که توسط آقای خاتمی پایه‌گذاری شده و مقر آن در ژنو است و با همکاری مرکز صلح و حقوق بشر اسلو به ریاست کیل مگنه بوندویک، نخست وزیر سابق نروژ، در تهران برگزار شود.


همچنین قرار است یک روز پس از همایش تهران، در همایش دیگری در یزد از رییس جمهور سابق ایران، تقدیر به عمل آید و گفته می‌شود، آقای پرودی در همایش یزد به نمایندگی از میهمانان خارجی سخنرانی خواهد کرد.


آن طور که بنیاد باران وابسته به محمد خاتمی گزارش کرده است، در نشست تهران برخی شخصیت‌های برجسته علمی و رهبران مذهبی و سیاسی از کشورهای فرانسه، اسپانیا، ایتالیا، ایرلند، ایالات متحده ، مصر، سودان، مراکش، بوسنی و پاکستان حضور خواهند داشت و در زمینه «رابطه دین و سیاست» و «تأثیرات متقابل دین و سیاست برای کاهش تنش‌ها و اختلافات بین‌المللی» و «ایجاد بستر همکاری راهبردی میان اسلام و غرب» تبدل نظر خواهند کرد.


  • بر پایه برخی گزارش‌ها، به علت عدم همکاری وزارت امور خارجه ایراندر صدور به موقع ویزا برای آقایان عنان و پرودی، حضور این دو در همایش‌های تهران و یزد در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته بود.

بر اساس این گزارش، علاوه بر کوفی عنان و رومانو پرودی، رؤسای جمهوری سابق سوئیس، سریلانکا، ایرلند، پرتغال و نخست‌وزیران سابق نروژ، فرانسه، سودان و بوسنی و همچنین فدریکو مایور، دبیرکل سابق یونسکو، از جمله میهمانان رییس جمهوری سابق ایران در این نشست خواهند بود.


به موقع صادر نکردن ویزا


این در حالی است که بر پایه برخی گزارش‌ها، به علت عدم همکاری وزارت امور خارجه ایران در صدور به موقع ویزا برای آقایان عنان و پرودی، حضور این دو در همایش‌های تهران و یزد در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته بود.


در همین زمینه روزنامه «سرمایه» به نقل ازعلی اکبر اولیا، نماینده یزد در مجلس شورای اسلامی ، نوشت که وزارت امور خارجه ایران در حالی که از چندی پیش لیست اسامی مهمانان شرکت کننده در همایش تجلیل از خاتمی را دریافت کرده بود حتی تا سه، چهار روز گذشته روادید برخی از آنها را صادر نکرده و روادید تعدادی دیگر را با حداکثر تأخیر صادر کرد.


این در حالی است که برخی منابع خبری مدعی شدند وزارت خارجه برای عدم صدور روادید کوفی عنان تحت فشار بوده است و نهایتاً «سرمایه» از یک منبع موثق کسب اطلاع کرد که به دستور « یک شخصیت بلند پایه جمهوری اسلامی » مشکل روادید عنان و پرودی رفع شد و این دو با وجود تاخیر در صدور روادید ، به تهران سفر خواهند کرد .


حضور شخصیت‌های سیاسی جهان در همایش تجلیل از خاتمی در حالی است که در دوران مسئولیت محمود احمدی‌نژاد، روابط ایران با بسیاری از کشورهای جهان، از جمله کشورهای مهم اروپایی به سردی گراییده است و ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری سابق روسیه، مهم‌ترین شخصیتی سیاسی است که در این مدت به تهران سفر کرده است.


آقای پوتین مهرماه سال ۸۶ و در جریان برگزاری نشست سران کشورهای حاشیه خزر به تهران سفر کرده بود و در جریان این سفر علاوه بر محمود احمدی‌نژاد، با آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز دیدار داشت.


تابستان امسال نیز محمود احمدی‌نژاد برای شرکت در اجلاس سازمان خوار و بار جهانی، فائو، به رم سفر کرد با این حال مقامات ایتالیا در حاشیه این اجلاس حاضر به دیدار با وی نشدند و رییس جمهوری ایران، حتی به مراسم شامی که به افتخار سران حاضر در این اجلاس از سوی سیلویو برلوسکنی، نخست‌وزیر ایتالیا برگزار شد، دعوت نشد.


XS
SM
MD
LG