لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۹

دلار از مرز هزار تومان گذشت


در بازار ارز تهران، دلار با ۱۴ تومان افزایش نسبت به دو روز گذشته همراه بوده است. (عکس: EPA)
در بازار ارز تهران، دلار با ۱۴ تومان افزایش نسبت به دو روز گذشته همراه بوده است. (عکس: EPA)


پس از انتشار اخبار ضد و نقیض در هفته‌های گذشته در مورد افزایش نرخ برابری دلار و ریال به بیش از هزار تومان، به گزارش خبرگزاری رسمی ایران، ایرنا، روز چهارشنبه اول آبان ماه به یک هزار و پنج تومان رسید.
بیشتر بخوانید:

این در حالی است که بانک مرکزی ایران در وب سایت رسمی خود، ارزش ریالی هر دلار آمریکا را در اولین روز آبان ماه ۹۹۰ تومان و ۶ ریال اعلام کرده است.


اما ایرنا اعلام کرده است که در این روز در بازار ارز تهران، دلار با ۱۴ تومان افزایش به قیمت هزار و پنج تومان، به فروش رفته است.


بر اساس همین گزارش، دلار در بازار ارز اصفهان نیز با افزایش ۱۰ تومانی همراه بوده و هزار تومان به فروش رفته است.


افزایش قیمت دلار در روز اول آبان ماه ایران در حالی است که ارزش ریالی یورو و پوند در هر دو بازار تهران و اصفهان با کاهش روبه‌رو بوده است.


از سوی دیگر، روز چهارشنبه در بازار جهانی ارزش يورو در برابر دلار به طور بی سابقه‌ای کاهش يافت و برای نخستين بار در دو سال گذشته به کمتر از ۱.۲۸ دلار رسید.


در سال ۸۷ بیشترین قیمت دلار که رسماً توسط بانک مرکزی ایران اعلام شده، ۹۹۸ تومان و ۵ ریال در روز سه شنبه ۳۰ مهرماه است.


بر اساس آمار بانک مرکزی ایران کمترین میزان نرخ برابری دلار در سال ۸۷ در ۲۹ فروردین ماه و به میزان ۸۹۵ تومان بوده است.


پیشتر در روز ۲۰ مهرماه، خبرگزاری کار، ايلنا، نوشته بود که «صرافی‌های تهران قيمت دلار را بر روی تابلوهای قيمت خود ١۰۰۰ تومان ثبت کرده‌اند تا رکورد جديدی برای قيمت دلار در بازار قيمت شود»، اما در آن زمان برخی از صرافان معتبر، در گفتگو با رادیو فردا، هرگونه افزايش قيمت دلار و رسيدن آن به ١۰۰۰ دلار را رد کردند.


با این حال علی رشیدی اقتصاد دان ایرانی، مهر ماه گذشته در گفت و گو با راديو فردا، نوسان قيمت دلار را مرتبط با مسائل جهانی ارزیابی نکرد.


به گفته آقای رشيدی، «اين افزايش نرخ، ناشی از عملکرد دولت است که می خواهد دلار را به بازار تزريق کند، چرا که دولت برای پرداخت های خود نياز به نقدينگی دارد؛ بنابراين دلارهای حاصل از فروش نفت را به بانک مرکزی می فروشد و بانک مرکزی هم آنها را به بازار می فروشد.»


XS
SM
MD
LG