لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۴

« تلاش ایران برای بر هم زدن توافق امنیتی آمریکا و عراق»


سخنگوی پنتاگون گفت: ایران به هر شکلی تلاش کرده بر عراقی ها اثر بگذارد.
سخنگوی پنتاگون گفت: ایران به هر شکلی تلاش کرده بر عراقی ها اثر بگذارد.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، گفت: ایران در پی «تیشه زدن به ریشه» توافق نامه امنیتی مرتبط با حضور درازمدت نیروهای آمریکایی در عراق پس از سال ۲۰۰۸ است.


جف مورل که روز چهارشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در پنتاگون سخن می گفت، ضمن اشاره به آنچه که تلاش ایران برای «منحرف کردن» توافق نامه امنیتی عراق و ایالات متحده نامید، گفت: «ایران به هر شکلی در امور عراق مداخله می کند.»


وی افزود: «مخرب ترین و مرگ بارترین شکل این مداخله، ارسال اسلحه و مهمات به داخل عراق است»، ولی اشاره کرد که مقامات اخیرا شاهد افت میزان این تسلیحات بوده اند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، جف مورل گفت: «اما عواملی منفی هم در کار است و یکی از آنها، تلاش ایران برای منحرف کردن توافق نامه امنیتی است.»


او اضافه کرد: «ایرانی ها نارضایتی خود را از این توافق نامه نشان داده و به هر شکلی تلاش کرده اند بر عراقی ها اثر بگذارند.»


پیشتر، ژنرال ری ادیرنو، فرمانده نیروهای آمریکایی مستقر در عراق، «از وجود اطلاعاتی مبنی بر دادن رشوه» توسط ایران به مقامات عراقی سخن گفته بود.


ژنرال ادیرنو گفته بود: «ما درباره افرادی گزارش دریافت می کنیم که وارد کشور می شوند تا به نمایندگان پول بدهند که علیه این توافق نامه رای بدهند.»


این سخنان با انتقاد مقام های ایرانی و نوری المالکی، نخست وزیر عراق، مواجه شد.


جف مورل در این خصوص گفت که ژنرال ادیرنو «هرگز نگفت که مقامات عراقی رشوه گرفته اند. اما بعضی از عوامل ایرانی از هیچ کار حقیری روگردان نیستند.»


سخنگوی پنتاگون اضافه کرد: «به رغم تلاش های ایرانی ها برای منحرف کردن این توافق نامه، آنها تاکنون موفق نبوده اند و امیدوارم در آینده هم موفق نشوند.»


کاخ سفید روز چهارشنبه اعلام کرد که کار بر روی توافق نامه وضعیت نیروهای آمریکایی، معروف به «سوفا»، که برای ماه ها موضوع مذاکره مقام های آمریکا و عراق بوده، کمابیش تمام شده است و پس از این، تنها برخی جزییات آن تغییر خواهد کرد.


  • «ایرانی ها نارضایتی خود را از این توافق نامه نشان داده و به هر شکلی تلاش کرده اند بر عراقی ها اثر بگذارند.»
جف مورل، سخنگوی پنتاگون


بر اساس این توافق نامه امنیتی، ایالات متحده نیروهای نظامی خود را تا پایان سال ۲۰۱۱ از عراق بیرون خواهد کشید.


آمریکا همچنین پذیرفته است که نیروهایش در صورت ارتکاب «جرایم جدی» در زمانی غیر از زمان انجام وظیفه در دادگاه های عراق محاکمه شوند.


دولت عراق روز سه شنبه اعلام کرد که خواستار برخی تغییرات در مفاد این توافق نامه است که این موضوع، هشدار مقامات عالی رتبه آمریکا نسبت به خطر از دست رفتن آن رابه دنبال داشت.


عراق نیز در مقابل هشدار داد که با زور و ارعاب نمی توان این کشور را وادار به امضای توافق نامه امنیتی کرد.


علی الدباغ، سخنگوی دولت عراق، در این زمینه گفت: «نه وادار کردن عراقی ها به انتخاب کار درستی است و نه حرف زدن با آنها به این شکل.»


بر اساس توافق نامه امنیتی ایالات متحده و عراق،‌ نیروهای آمریکایی که اکنون حدود ۱۴۶ هزار سرباز هستند، می توانند پس از انقضای قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در پایان سال جاری نیز در کشور عراق بمانند.


واشینگتن و بغداد چندین ماه است که روی این توافق نامه کار کرده اند و هر دو طرف اعلام کرده اند که به نسخه نهایی آن نزدیک می شوند.


مقامات ایرانی که از ابتدا، آشکارا با این توافق نامه ابراز مخالفت کرده اند، می گویند: هدف ایالات متحده از پیشنهاد این توافق نامه، یافتن جای پای محکمی در منطقه در درازمدت است.


XS
SM
MD
LG