لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۸

ایران خبر دستگیری «ده نفر متهم به جاسوسی» را تکذیب کرد


حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، روز دوشنبه در کنفرانسی مطبوعاتی خبر دستگيری ده نفر متهم به جاسوسی، در نزديکی مرز پاکستان را تکذيب کرد.


آقای قشقاوی توضيح بيشتری در مورد اين گزارش ارايه نکرد. خبرگزاری «رويترز» روز شنبه به نقل از تلويزيون دولتی ايران گزارش کرد که ايران ده جاسوس را دستگير کرده است.


در اين گزارش آمده بود که اين ده نفر در استان هم‌مرز پاکستان، سيستان و بلوچستان، در جنوب شرقی ايران دستگير شده‌اند.


در این گزارش همچنین آمده بود که این افراد ۵۰۰ هزار دلار پول نقد، دوربين‌های پيشرفته و نقشه مناطق حساس ايران را به همراه داشته‌اند.


در اين گزارش هيچ اشاره‌ای به مليت اين افراد يا اين که در چه زمانی دستگير شده‌اند نشده بود.


سایت تلويزيون دولتی «پرس تی‌وی» نيز اين خبر را منتشر کرد، ولی پس از مدتی خبرگزاری نيمه‌رسمی «فارس» اين گزارش را تکذيب کرد.


استان ناآرام سيستان و بلوچستان بارها محل برخورد نيروهای امنيتی و نظامی جمهوری اسلامی و افرادی بوده است که ايران از آنها به عنوان «اشرار مسلح» ياد می‌کند.


قاچاقچيان مواد مخدر نيز در مناطق مرزی ايران و پاکستان فعاليت زيادی دارند.


گروه جندالله نيز از سال ۱۳۸۴ تاکنون در استان‌های سيستان و بلوچستان و کرمان واقع در جنوب شرقی و مرکز ايران دست به چند مورد عمليات زده که در طی آن افراد نظامی و غيرنظامی کشته شده‌اند.


اين گروه هدف خود را «دفاع از حقوق مردم سني‌مذهب بلوچستان» اعلام کرده است، ولی جمهوری اسلامی اقدامات اين گروه را تروريستی می‌داند.


جمهوری اسلامی در گذشته ايالات متحده و بريتانيا را متهم کرده است که با حمايت از اقليت‌های قومی به ويژه در مناطق مرزی و جنوب ايران سعی در بر هم زدن ثبات کشور دارند.


XS
SM
MD
LG