لینک‌های قابلیت دسترسی

logo-print
شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ تهران ۰۴:۲۸ - ۳ دسامبر ۲۰۱۶

آيت الله خميني، از "رهبري سياسي" تا "قداست مذهبي"


اردوان نيكنام، مصاحبه با احمد سلامتيان (پاريس)، خانبانبا تهراني (آلمان)

سيزده سال پس از درگذشت آيت الله خميني، حتي آنانكه معتقد به حكومت عرفي و مردمسالاري هستند، حريم حرمت وي را پاس مي دارند. دو جناح رقيب در حاكميت، او را در واژگان حكومتي ايران تا جايگاه قديسي افسانه اي بركشيده اند. كيش ستايش آيت الله خميني از اين جهت با كيش هاي شخصيت هاي مشابه در كشورهاي چين، كره شمالي، سوريه و تركيه تفاوت دارد كه شخصيت آيت الله خميني با مذهب پيوند خورده است. احمد سلامتيان، تحليلگرسياسي در پاريس، در مصاحبه با راديوآزادي مي گويد: كيش شخصيت آيت الله خميني هنگامي تقدس يافت كه از وي تحت عنوان امام نام برده شد، لقبي كه در مذهب شيعه قبل از آن فقط به 12 شخصيت مذهبي كه آخرين آنها غايب است، اختصاص داشت. وي مي افزايد آيت الله خميني در زمان حيات خود با اين تقدس مخالفت نورزيد و عده اي از مخالفان حكومت وي تحت عنوان محاوره با امام زمان محاكمه شدند و اينك عوام بر ضريح امامزاده اي كه به نام وي برپا شده است، براي شفاي بيماران خود دخيل مي بندند. مهدي خانباباتهراني، تحليلگر امور ايران مقيم آلمان، در مصاحبه با راديوآزادي مي گويد: وجه تمايز آيت الله خميني با ساير رهبران فرهمند قرن بيستم، تسليم شدن وي در برابر قشري گري روحانيوني بود كه او را بعد از بازگشت به ايران دوره كردند. خانباباتهراني مي گويد: با استفاده از احكامي كه آيت الله خميني صادر كرده است، روحانيون حاكم، نظامي مافيائي را در كشور پيش مي برند. وي مي افزايد: آيت الله خميني با تائيد ولايت فقيه عملا سركوب و مقابله با تجدد و از بين بردن نهادهاي مدني و نشاندن روحانيت به جاي دولت، عملا جامعه ايران را يكسويه كرد.

در همین زمینه

XS
SM
MD
LG