لینک‌های قابلیت دسترسی

logo-print
یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ تهران ۲۲:۴۰ - ۴ دسامبر ۲۰۱۶

گزارش روزانه اينترنت: تلاش يك «روز نت» براي جلوگيري از تبيدل شدن به جعبه اعلانات


بهنام ناطقي (نيويورك)

بهنام ناطقي (راديوآزادي): امروز در گزارش اينترنت، حمايت راديوتلويزيون جمهوري اسلامي از پايگاه هاي اينترنتي محافظه کاران تندرو، اما قبل از آن، تلاش يک پايگاه اينترنتي براي احراز هويت مشخص و تبديل نشدن به تابلو اعلانات پايگاه هاي اينترنتي که طي ماه هاي اخير از طرف گروه هاي سياسي يا علاقمندان و وابستگان آنها در داخل و خارج از ايران براي انعکاس خبرها و اظهارنظرهاي خبري راه افتاده اند، اغلب مطالب مشابهي را عرضه مي کنند. يک سخنراني يا خبر، که اغلب هم منشا آن در داخل کشور است، به روي همه اين پايگاه ها تکرار مي شود، اين است که اغلب نمي توان هويت مشخصي براي آنها قائل بود، غير از اينکه مثلا اصلاح طلب هستند يا محافظه کا ر، يا هيچکدام و هردو. يک سايت اينترنتي – سايت ايران امروز -- در صفحه مخصوصي از نويسندگان و صاحبنظراني که برايش مطلب مي فرستند، که مطلب غير اختصاصي برايش نفرستند. سايت امروز مي نويسد: ايران امروز از انتشار مطالب امضادار (مقاله ، يادداشت ، گفتگو و ترجمه) كه همزمان به يك يا چند نشريه ديگر نيز ارسال مي گردند، معذور است. ايران امروز مي افزايد: برخي از دوستان و همكاران مطبوعاتي متاسفانه با نشريات الكترونيك رفتاري همانند تابلوي اعلانات دارند. نوشته و يا مقاله ي خودرا همزمان به چند نشريه ي الكترونيك(سايت) ارسال مي كنند و انتظار دارند كه نوشته اشان در همه آن سايت ها انتشار يابد. برآوردن اين انتظار شايد چند نفري به خوانندگان مطالب ما بيفزايد، اما مانع پاگيري ، هويت يابي و جدي شدن اين رسانه هاي تازه پا مي گردد. نشريه اينترنتي ايران امروز، مي افزايد: نشريات الكترونيك تا آنجا كه به ضوابط و مقررات مطبوعاتي بر مي گردد تفاوتي با نشريات چاپي ندارند و نبايد هم داشته باشند. وقتي نمي توان يك مقاله ي امضادار را همزمان به دو نشريه و يا روزنامه ي چاپي سپرد، درست آن است كه چنين قاعده اي در نشريات الكترونيك نيز به كار گرفته شود. با رعايت پاره اي ضوابط و پرنسيپ هاي كار معمول مطبوعاتي در نشريات الكترونيك ، علي الخصوص از جانب گردانندگان اين نشريات ، مي توان رفته رفته شاهد شكل گيري نشرياتي جدي و موثر در شبكه جهاني (اينترنت) شد كه داراي سيما، هويت ، سمت وسو و جايگاه مختص به خودند و بالطبع بيشترين بهره را از شكل گيري و حضور چنين نشرياتي خود مطبوعاتي ها و اهل قلم خواهند برد. ايران امروز از همه همكاران مطبوعاتي، اهل قلم و فعالان سياسي ، اجتماعي و فرهنگي مي طلبد كه در اين راه همراهي اش كنند. پايان نقل قول از نشريه اينترنتي ايران امروز منشا شمار بسياري از اين نشريات اينترنتي خبري روزانه که به خودشان روز نت مي گويند، معلوم نيست. روزنت هائي که به احزاب چپگرا نظير حزب توده وسازمان فدائيان خلق وابسته اند، ظاهرا مايل نيستند با ذکر منشا خود، خوانندگان احتمالي را از دست بدهند. روزنت هاي محافظه کاران هم چنين وضعي دارند.اما چنانکه آقاي سينا مطلبي، نويسنده حيات نو در وب لاگ خود، وبگرد، مي نويسد، سازمان راديوتلويزيون جمهوري اسلامي از طريق شرکت تک تا، که بازوي فني آن در اينترنت است، منشا يا کمک دهنده به چند روزنت محافظه کار تندرو است که به طرز مرموزي طي ماه هاي اخير با مطالبي عليه سياستمداران جناح اصلاح طلب در اينترنت سر برآورده اند. آقاي سينا مطلبي، نويسنده روزنامه حيات نو، در مقاله اي در وب لاگ خود وبگرد که از طريق آدرس اينترنتي www.rooydad.com قابل دسترسي است، مي نويسد: «مدتي است كه محافظه‌كاران ارزش تبليغي و رسانه‌اي اينترنت را جدي گرفته‌اند و از آن بهره مي‌برند. از جمله طيف تندروي آنها با يكي دو سايت خبري و تفسيري، وارد ميدان شده‌اند و كم‌كم جاي خود را به عنوان يكي از منابع اطلاعات و تحليل‌هاي روزنامه‌هاي محافظه‌كار و دست راستي باز كرده‌اند. اين سايت‌ها همگي به ظاهر مستقل هستند و گردانندگان شناخته شده و سرشناسي ندارند اما به نظر مي‌رسد كه به شدت از سوي منابع قدرتمند حمايت مي‌شوند.» آقاي سينا مطلبي، ادامه مي دهد: «سايت يه‌خبر www.yekhabar.com كه به تازگي و پس از سايت «دريچه» www.daricheh.comفعاليت خود را شروع كرده، تفسير اخبار روز را از ديدگاه افراطي‌ترين لايه‌هاي جريان محافظه‌كار ارائه مي‌كند.» آقاي سينا مطلبي مي نويسد: «سايت يه‌خبر خدمات فني خود را براي تامين فضا در شبكه (هوستينگ) از شركت «تك‌تا» دريافت مي‌كند كه وابسته به صداوسيماست.» بنا به نوشته آقاي مطلبي، «شرکت تك‌تا بازوي قدرتمند صداوسيما براي ورود به بازار تكنولوژي‌هاي پيشرفته است كه با تكيه بر رانت مالي و سياسي اين سازمان، پيش مي‌تازد. همچنين گفته مي‌شود كه تلاش براي طراحي فايروال‌هاي پرقدرت (كه قرار است ترافيك شبكه در ايران را فيلتر و مانيتور كنند) يكي از فعاليت‌هاي «تحقيقاتي» و «پژوهشي» كارشناسان تك‌تا محسوب مي‌شود.» پايان نقل قول از آقاي سينا مطبي، نويسنده وب لاگ «وبگرد.»

سايت اينترنتي «ايران امروز» www.iran-emrooz.de نوشت حاضر نيست به يك بولتن يا تابلوي اعلانات تبديل شود و از نويسندگان خواست مطالب تكراري برايش نفرستند. همچنين، سينا مطبي، نويسنده حيات نو، در وب لاگ خود وبگرد نوشت دو سايت تندروي محافظه كار دريچه و يه خبر، هرچند ظاهري غيردولتي دارند، از امكانات فني سازمان راديوتلويزيون جمهوري اسلامي استفاده مي كنند.

در همین زمینه

XS
SM
MD
LG