لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۴

بایدن: اوضاع افغانستان وخیم‌تر خواهد شد


جو بایدن نتایج سفر خود به افغانستان را برای اوباما تشریح کرد.
جو بایدن نتایج سفر خود به افغانستان را برای اوباما تشریح کرد.

جو بایدن، معاون رئیس جمهوری منتخب آمریکا، روز چهارشنبه و پس از بازگشت از افغانستان اعلام کرد که اوضاع در آن کشور به مراتب وخیم‌تر خواهد شد.

آقای بایدن این اظهار نظر را در جلسه‌ای با باراک اوباما، رئیس جمهوری منتخب آمریکا، در میان گذاشت. لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه که آقای بایدن را در سفر به منطقه همراهی کرده بود، نیز در این جلسه حضور داشت.

این دیدار سه جانبه بدون حضور خبرنگاران برگزار شد ولی آقای بایدن در پایان جلسه نظرات خود را به صورت کوتاه با خبرنگاران مطرح کرد.

به گفته جو بایدن، معاون رئیس جمهوری منتخب آمریکا، «واقعیت این است که اوضاع در افغانستان بیش از آنکه به موفقیت بینجامد، به سوی وخیم‌تر شدن می‌رود.»

اظهار نظر آقای بایدن، که از هفته آینده فعالیت خود را در مقام معاونت رئیس جمهوری آمریکا آغاز خواهد کرد، در حالی صورت می‌گیرد که آمريکا قصد دارد برای جنگ با القاعده و طالبان، با اعزام حدود ۳۰ هزار نيروی جديد شمار سربازان خود را در افغانستان به دو برابر برساند.

باراک اوباما نیز تنها چند روز پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری در برنامه‌ای تلویزیونی گفته بود که یکی از اولویت‌های دولتش از بین بردن القاعده در افغانستان «برای همیشه» است.

در حال حاضر ایالات متحده بیش از ۳۰ هزار نیرو در افغانستان دارد. پیش از این در دسامبر گذشته درياسالار مايکل مولن، رئيس ستاد ارتش آمريکا، اعلام کرده بود که ۲۰ تا ۳۰ هزار نیروی جدید تا تابستان سال ۲۰۰۹ میلادی به افغانستان اعزام خواهند شد.


مایکل مولن همچنین کمتر از سه ماه پیش نیز اعلام کرد که روند کلی در افغانستان سمت و سوی درستی ندارد و «در صورتی که ايالات متحده و کشورهای ديگر اقدام‌های مؤثر و عاجلی انجام ندهند، اوضاع امنيتی در افغانستان در سال ۲۰۰۹ وخيم‌تر خواهد شد».

نیروهای آمریکا، که بخش عمده‌ای از ۶۵ هزار نیروی خارجی ائتلاف را در افغانستان تشکیل می‌دهند، عمدتاً در جنوب افغانستان، منطقه‌ای که فعالیت ستیزه‌جویان طالبان و القاعده در ماه‌های اخیر در آن شدت گرفته است، مستقر هستند.

XS
SM
MD
LG