لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۹

باراک اوباما: آمریکا با چالش های جدی روبه رو است


باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، روز سه شنبه در مراسم ادای سوگند خود در واشینگتن گفت: چالش های پيش روی آمريکا واقعی هستند.

آقای اوباما که در برابر جمعيتی بالغ بر يک ميليون نفر در «نشنال مال» سخنرانی می کرد، گفت:«من امروز به شما می گويم چالش های پيش روی ما واقعی هستند. آنها جدی و بسيارند. آنها در زمان کوتاه يا به سادگی حل نخواهند شد.»

باراک حسين اوباما روز سه شنبه به عنوان نخستين آمريکايی آفريقايی تبار در برابر صدها هزار نفر که از نخستين ساعات بامداد در« نشنال مال» حاضر شده بودند، سوگند ياد کرد و تاريخ ساز شد.

مراسم اداى سوگند باراك اوباما كه از پدرى كنيايى و مادرى آمريكايى متولد شده است از سوى بسيارى از تحليلگران، براى آمريكايى هاى آفريقايى تبار يك نماد سمبليك به شمار مى رود كه در سال هاى نه چندان دور از تبعيض نژادى و شهروند درجه دو بودن رنج مى بردند.
باراک اوباما و همسرش، جرج و لورا بوش را تا پای هلی کوپتر بدرقه کردند. رییس جمهور سابق آمریکا عازم محل زندگی تازه خود در تگزاس شد.


اوباماى ۴۷ ساله با انجيلى كه آبراهام لينكن در سال ۱۸۶۱ مراسم تحليف خود را به جا آورده بود، اداى سوگند كرد.

در همين حال، رييس جمهوری آمريکا در ادامه سخنرانی خود خطاب به جامعه بين المللی گفت: آمريکای جديد، همه صداها را خواهد شنيد.

باراک اوباما و همسرش، جرج و لورا بوش را تا پای هلی کوپتر بدرقه کردند. رییس جمهور سابق آمریکا عازم محل زندگی تازه خود در تگزاس شد.باراک اوباما خطاب به «جهان اسلام» نيز گفت: «ما به دنبال راه جديدی به سوی آینده هستیم مبتنی بر منافع مشترک و احترام متقابل.»

وی همچنين افزود: «آن دسته از رهبرانی که در گوشه و کنار جهان به دنبال گسترش درگيری هستند يا ناکامی جامعه خود را به گردن غرب می اندازند، بدانند که مردم کشورهايشان درباره توانايی آنها در ساختن و نه نابود کردن، به قضاوت خواهد نشست.»

رييس جمهوری آمريکا اضافه کرد: «آن دست از کسانی که از طريق فساد، فريب و با ساکت کردن مخالفان به قدرت چسبیده اند، بدانند که در مسير اشتباه تاريخ ايستاده اند، ولی اگر مشت های خود را گره نکنيد ما به سوی شما دست دراز خواهيم کرد.»

باراک اوباما در حالی رسما رييس جمهوری آمريکا شد که اقتصاد اين کشور در بدترين شرايط خود طی هفتاد سال اخير است و اين کشور در افغانستان و عراق در حال جنگ است.

رويدادهايی که این کشور را «در دل بحران ها» قرار داده است.

آقای اوباما گفت: در اين روز ما جمع شده ايم برای اين که ما اميد را به جای ترس و اتحاد را به جای درگيری و ناهماهنگی انتخاب کرده ايم.

باراک اوباما بار ديگر تاکيد کرد که اولويت اصلی مسئله اقتصادی است و با کنگره در خصوص طرح ۸۵۰ ميليارد دلاری اقتصادی همکاری خواهد کرد.

همزمان با مراسم ادای سوگند باراک اوباما در روز سه شنبه بازار سهام با کاهش ارزش سهام روبه رو بود.
XS
SM
MD
LG