لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۸

دست‌کم ۲۰ نفر در ايران اعدام شدند


بنابر گزارش‌ها، طی دو روز سه‌شنبه و چهارشنبه دست‌کم ۲۰ نفر در تهران و شهرستان‌های مختلف ایران اعدام شدند.


بر پایه گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های رسمی ايران، طی دو روز سه‌شنبه و چهارشنبه ۱۱ نفر در زندان اوين تهران، شش نفر در یزد، دو نفر در اصفهان، و یک نفر در زندان قزل حصار کرج اعدام شده‌اند.


خبرگزاری فارس روز سه‌شنبه خبر داده بود سحرگاه چهارشنبه ۱۱ نفر اعدام خواهند شد. روزنامه کيهان در شماره امروز خود خبر داده است که احکام اعدام اين ۱۱ نفر در زندان اوين تهران اجرا شده است.


به نوشته روزنامه کیهان، اعدام شدگان متهمان پرونده‌های قتل بوده‌اند و قديمی‌ترين مورد آنها متهمی بوده است که ۹ سال پيش مرتکب قتل شده بود.


رسانه‌های ایران اسامی و جزیيات اتهامات ۱۱ فرد اعدام‌شده در زندان اوين را منتشر نکرده‌اند اما در روزهای اخير برخی از فعالان حقوق بشر در ايران اعلام کرده بودند که دست‌کم دو نفر، به اسامی اردلان نایبی، ۳۸ ساله از زندان گوهر دشت کرج، و ناصر مهرانی، از بند شش زندان گوهردشت کرج برای اجرای حکم اعدام به زندان اوین منتقل شده‌اند.


روزنامه ايران، ارگان رسمی دولت، نيز از اعدام یک نفر، با نام «غلام»، در صبح سه‌شنبه و در زندان قزل حصار کرج خبر داده است.


به نوشته روزنامه ایران، این فرد به جرم «قتل» زندانی بوده اما توانسته بود با اخذ رضايت از خانواده اوليای دم از اعدام رهايی یابد. اما سپس به جرم حمل مواد مخدر به داخل زندان اعدام شده است.


اعدام‌ها در یزد و اصفهان


بنابر اطلاعيه دادستان عمومی و انقلاب استان یزد در زندان مرکزی یزد نیز شش نفر در سحرگاه سه‌شنبه، اول بهمن، اعدام شدند.


در اطلاعيه دادستان یزد، که ايسنا آن را منتشر کرده، جرم شش محکومی که در زندان یزد اعدام شده‌اند «قاچاق مواد مخدر، سرقت مسلحانه و زنای به عنف» ذکر شده است.


محمد قضاوتی، دادستان یزد، همچنین اعلام کرده است که «يک نفر از اعدام شدگان فردی به نام چ. ر. بود كه در سال‌های گذشته مبادرت به ۱۴ فقره سرقت مسلحانه از چندين بانک و صندوق قرض‌الحسنه و ايجاد ناامنی در استان نموده بود.»


بنابر اطلاعيه دادستان استان یزد، یکی ديگر از اعدام‌شدگان روز سه‌شنبه ا. ص. معرفی شده و جرم او «زنای به عنف»، و « ايجاد مزاحمت‌های مختلف برای بانوان و نواميس» ذکر شده است.


سومين فرد اعدام‌شده نیز ا. ب. با جرم «تجاوز به عنف به يک دختر خردسال» معرفی شده است.


دادستانی یزد جرم سه اعدام‌شده دیگر را «قاچاق مواد مخدر» اعلام کرده است.


دادستان یزد این اعدام‌ها را نشانه «قاطعيت دستگاه قضائی» دانسته و گفته است: «اعدام شدگان به انحاء مختلف موجبات اخلال در نظم عمومی و هتک حيثيت جامعه را فراهم کرده بودند.»


دادگستری اصفهان نیز در اطلاعیه‌ای خبر داده است که بامداد سه‌شنبه، اول بهمن، دو نفر در زندان مرکزی این شهر اعدام شده‌اند.


خبرگزاری فارس، به نقل از دادگستری اصفهان، این دو اعدامی را «جان محمد- م، ۴۱ ساله» و «رضا- م، ۳۴ ساله» معرفی کرده محکومیت آنها را «قاچاق مواد مخدر» ذکر کرده است.

ایران؛ همچنان در رده‌های بالای جدول‌ها


بنابر گزارش سازمان عفو بين‌الملل، جمهوری اسلامی ايران طی دو سال اخیر پس از چين بیشترین شمار اعدام را در جهان داشته است.


عفو بین‌الملل همچنین ایران را در اجرای حکم اعدام برای مرتکبان جرم در سنین زیر ۱۸ سال دارای رتبه اول در دنیا معرفی کرده است.


هفته گذشته عليرضا جمشيدی، سخنگوی قوه قضائيه ایران، تایيد کرد که به رغم بخشنامه ممنوعيت اجرای سنگسار از سوی رئیس قوه قضائیه، سهنفر در مشهد سنگسار شده‌اند.


در سپتامبر سال ۲۰۰۷، مجمع عمومی سازمان ملل با اکثريت آرا قطعنامه‌ای را تصويب کرد که بر اساس آن مجازات اعدام بايد برچيده شود، اما بسياری از کشورها نظير ايران، آن را اجرا نکرده‌اند.

XS
SM
MD
LG