لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۶

اعلام آمادگی مدودیف برای همکاری با اوباما در افغانستان


باراک اوباما و دمیتری مدودیف
باراک اوباما و دمیتری مدودیف
رییس‌جمهوری روسیه، با استقبال از عزم باراک اوباما برای بازنگری در سیاست آمریکا در افغانستان، جهت همکاری با واشینگتن و سازمان پیمان دفاعی آتلانتیک شمالی، ناتو، اعلام آمادگی کرد.
دمیتری مدودیف، پس از دیدار با اسلام کریموف، رییس جمهوری ازبکستان، در یک کنفرانس خبری در تاشکند گفت: «بیایید امیدوار باشیم که دولت تازه ایالات متحده در حل و فصل (مسئله) افغانستان بیش از سلف خود موفق باشد.»
رییس‌جمهوری روسیه در ادامه افزود: «ما برای همکاری تمام‌عیار و هم‌تزاز در زمینه برقرای امنیت در افغانستان با همه کشورها و از جمله ایالات متحده آماده‌ایم.»
دمیتری مدودف همچنین تصریح کرد که مسکو آماده است تا در زمینه «پیچیده‌ترین مسائل» و از جمله «انتقال کالاهای غیر نظامی» به افغانستان با ناتو همکاری کند.
در این کنفرانس خبری همچنین اسلام کریموف، رییس‌جمهوری ازبکستان، حمایت دولت خود را برای حل مسائل امنیتی افغانستان اعلام کرد. رییس‌جمهوری ازبکستان با این حال خاطر نشان ساخت که هنوز برای ارزیابی رویکرد دولت جدید ایالات متحده بسیار زود است.
دمیتری مدودف تصریح کرد که مسکو آماده است تا در زمینه «پیچیده‌ترین مسائل» و از جمله «انتقال کالاهای غیر نظامی» به افغانستان با ناتو همکاری کند.
باراک اوباما قصد دارد تا ۱۸ ماه آینده شمار نیروهای خود در افغانستان را تا دو برابر افزایش دهد و ۲۰ تا ۳۰ هزار سرباز دیگر به افغانستان گسیل کند.
باراک اوباما همچنین گفته است که برای حل مشکل امنتیتی افغانستان مشارکت کشورهای منطقه از ضرورت برخوردار است.
پیش از جنگ روسیه و گرجستان در ماه اوت ۲۰۰۸، مسکو به خطوط ترابری ناتو اجازه داده بود که محموله‌های غیر نظامی را از طریق قلمرو این روسیه به افغانستان منتقل کنند. خطوط تدارکاتی‌ ناتو که از خاک پاکستان می‌گذرد هموار در معرض خطر کمین‌های شبه‌نظامیان شورشی است.
در همین حال انتظار می‌رود «شورای ناتو- روسیه» که مقر آن در بروکسل است نخستین نشست خود پس از جنگ ماه اوت را برگزار کند.

مناسبات روسیه و ناتو پس از درگیری نظامی پنج روزه روسیه و گرجستان بر سر منطقه اوستیای جنوبی تیره شد.
مناسبات رسمی روسیه با ناتو در سال ۱۹۹۱ آغاز شد که سرانجام در سال ۲۸ ماه مه ۲۰۰۸ به تاسیس «شورای ناتو-روسیه» منجر شد.
هدف از تاسیس «شورای ناتو-روسیه» ترغیب گفت‌وگو، همکاری و توسعه روابط و میان مسکو و پیمان آتلانتیک شمالی است.
XS
SM
MD
LG