لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۳

اوباما و رویکرد تازه به گفت‌وگو با ایران


پرچم ایران در مراسم رژه در مقابل کاخ سفید در روز ۲۰ ژانویه از برابر باراک اوباما می‌گذرد.
پرچم ایران در مراسم رژه در مقابل کاخ سفید در روز ۲۰ ژانویه از برابر باراک اوباما می‌گذرد.
به گفته کاخ سفید، دولت جدید آمریکا مایل است بدون پیش شرط با ایران گفت‌وگو کند. سیاست خارجی دولت اوباما، آنگونه که در وب سایت کاخ سفید آمده، بر پایه «گفت‌وگوی جدی و مستقیم» با ایران استوار است و دولت اوباما می‌خواهد با بهره گرفتن از دیپلماسی فعال و اعمال فشار بیشتر، ایران را از ادامه غنی‌سازی، حمایت از تروریسم و تهدید اسرائیل باز دارد.

دولت اوباما، مانند دولت جورج بوش، معتقد است که ایران دارای سلاح هسته‌ای برای آمریکا پذیرفتنی نیست.

دولت اوباما قرار است مشوق‌هایی را به ایران در قبال تعلیق غنی‌سازی اورانیوم ارائه کند که تفاوت چندانی با بسته مشوق‌های پیشین کشور‌های گروه ۵+۱ در چهار سال گذشته ندارد.

یک بخش بسته مشوق‌ها، همکاری‌های سیاسی و گفت‌وگو در باره نگرانی‌های امنیتی ایران و به اجرا در آوردن یک رشته اقدامات اعتمادسازی و در نهایت برقراری رابطه سیاسی است.

بخش دیگر بسته مشوق‌ها، همکاری‌های فنی با ایران برای دسترسی به انرژی هسته‌ای و تجهیز ایران به آخرین تکنولوژی برای برپایی رآکتور‌های آب سبک است.

سرانجام، بخش سوم است که مشوق‌های اقتصادی، مانند کمک به ایران برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی را شامل می‌شود.

سیاست دولت اوباما، مانند دولت بوش، بر حول این محور استوار است که اگر ایران بسته مشوق‌ها را نپذیرد و همچون گذشته برنامه هسته‌ای خود را ادامه دهد و بر رفتار گذشته‌اش پا بفشارد، آن وقت تحریم‌ها تشدید خواهد شد.

تنها تفاوت این است که اوباما می‌خواهد با ایجاد یک ائتلاف مستحکم‌تر با کشورهای اتحادیه اروپا، روسیه و چین تحریم‌ها را کارسازتر کند.

در اجرای این سیاست هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، به تازگی در جلسه توجیهی خود در برابر کمیته روابط خارجی سنا، گفت: دولت اوباما در برخورد و مواجهه با ایران از همه گزینه‌ها استفاده خواهد کرد.

آنگونه که شواهد نشان می‌دهد، تنها تفاوت برجسته سیاست دولت اوباما با دولت بوش در قبال برنامه هسته‌ای ایران، گفت‌وگوی بدون پیش شرط است و باز هم به گفته هیلاری کلینتون، واشینگتن همه مساعی خود را به کار حواهد برد تا ایران را به یافتن زمینه مشترک با جامعه جهانی امیدوار کند و بر این پایه راهی برای برقراری روابط مثبت و سازنده بگشاید.

مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون درباره سیاست دولت اوباما در قبال برنامه هسته‌ای ایران اظهار نظر نکرده‌اند، گو اینکه در گذشته، در واکنش به درخواست‌های سازمان ملل و کشورهای گروه ۵+۱، بارها اعلام کردند که تعلیق غنی‌سازی خط قرمز سیاست هسته‌ای ایران می‌باشد و در ماه‌های اخیر ایران در عمل برنامه غنی‌سازی خود را توسعه داده است.

در این رابطه کیهان تهران، روزنامه نزدیک به آیت‌الله علی خامنه‌ای، چهارشنبه دوم بهمن در سر مقاله خود با بررسی سیاست دولت اوباما در رابطه با ایران، می‌نویسد: استرا تژی چماق و هویج واشینگتن در دوران ریاست جمهوری اوباما ادامه خواهد یافت با این تفاوت که اوباما سعی خواهد کرد با تشکیل یک ائتلاف قوی‌تر علیه ایران، چماق‌ها و هویج‌های بزرگتری را فراهم کند و با این کار ایران را به سوی یک معامله بزرگ سوق دهد. اما ایران هیچ هویجی را بزرگتر از خود غنی‌سازی نمی‌داند و لذا امکان معامله منتفی است.

با این حال آنگونه که خبرگزاری رویترز به نقل از سفیر روسیه در لندن گزارش کرده است، نمایندگان کشورهای گروه ۵+۱ قرار است اولین نشست خود را درباره مسأله هسته‌ای ایران پس از روی کار آمدن دولت اوباما، در اوایل ماه فوریه برگزار کنند.

در همین زمینه

XS
SM
MD
LG