لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۵

افزایش تلاش‌های اروپا برای کمک به صلح خاورمیانه


مقر اتحادیه اروپا در بروکسل
مقر اتحادیه اروپا در بروکسل
وزرای امور خارجه اروپا روز یک‌شنبه در بروکسل با همتاهای خود از جهان عرب و ترکیه بر سر میز می‌نشینند تا راه‌های جلب حمایت کشورهای عرب از طرح جدید صلح خاورمیانه را بررسی کنند.

وزرای کشورهای عضو اتحادیه اروپا به همراه وزرای خارجه دولت خودگردان فلسطین، مصر، اردن و ترکیه به بررسی وضعیت آتش‌بس در نوار غزه و کارهای لازم برای بهبود کمک‌رسانی به مردم غزه خواهند نشست.

اما اتحادیه اروپا فراتر از کمک‌رسانی سریع به ساکنان غزه قصد دارد دوباره تلاش‌ها برای برقراری صلح در این منطقه را آغاز کند و زمینه توافق میان دو طرف درگیر فلسطینی، فتح و حماس، را فراهم کند.

در جریان حمله اسرائیل به غزه که ۲۲ روز طول کشید بیش از ۱۳۰۰ فلسطینی کشته و ۵۳۰۰ نفر مجروح شدند،‌ حدود ۴۱۰۰ خانه تخریب شد و ۱۷ هزار خانه آسیب دید. ده سرباز و سه غیرنظامی اسرائیلی نیز کشته شدند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک دیپلمات اروپایی می‌گوید هدف از نشست روز یک‌شنبه «جلب حمایت گسترده‌تر در جهان عرب» است.

وزرای خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه نیز در بروکسل جلسه‌ای خواهند داشت که به بررسی پیشرفت مذاکرات، و کمک‌های لازم این اتحادیه برای تقویت آتش‌بس و تضمین کمک‌رسانی به مردم و بازسازی شهر غزه اختصاص خواهد داشت.

اتحادیه اروپا در سال‌های اخیر بیشترین کمک‌ها را به مردم فلسطین کرده و سالانه حدود نیم میلیارد یورو کمک روانه این منطقه کرده است.

اتحادیه اروپا در سال‌های اخیر بیشترین کمک‌ها را به مردم فلسطین کرده و سالانه حدود نیم میلیارد یورو کمک روانه این منطقه کرده است.
کشورهای عضو اتحادیه اروپا همچنین پیشنهاد داده‌اند که نظارت نیروهای خود بر گذرگاه رفح در مرز مصر و غزه و دیگر گذرگاه‌ها را تقویت کنند تا به این ترتیب کمک‌های بیشتری وارد غزه شود.

در حال حاضر به جز گذرگاه رفح، اسرائیل تمام گذرگاه‌ها را تحت کنترل داشته و در اکثر موارد اجازه عبور و مرور و انتقال کمک به غزه را نمی دهد.

اتحادیه اروپا همچنین در حال بررسی راه‌های جلوگیری از قاچاق اسلحه به درون غزه است که به ادعای اسرائیل از ایران به این منطقه سرازیر می‌شود.

به همین منظور فرانسه روز جمعه گذشته اعلام کرد که یک ناو خود را به آب‌های بین‌المللی نزدیک ساحل غزه گسیل کرده است تا به مبارزه با قاچاق اسلحه برای حماس کمک کند.

بریتانیا و آلمان نیز با هدف تثبیت آتش‌بس شکننده میان اسرائیل و حماس پیشنهاد کمک به جلوگیری از قاچاق اسلحه را مطرح کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG