لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۴

آمریکا: گفت و گوی مستقیم با ایران پیگیری می شود


سوزان رایس می گوید: ما خواهان تعامل با ایران از طریق دیپلماسی قوی از جمله دیپلماسی مستقیم با این کشور هستیم.
سوزان رایس می گوید: ما خواهان تعامل با ایران از طریق دیپلماسی قوی از جمله دیپلماسی مستقیم با این کشور هستیم.
نماینده جدید آمریکا در سازمان ملل اعلام کرد که برنامه اتمی ایران یکی از اولویت های دیپلماسی دولت اوباما است و گفت و گوی مستقیم با تهران پیگیری خواهد شد.

سوزان رایس روز دوشنبه پس از دیدار با بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل که پشت درهای بسته صورت گرفت، به خبرنگاران گفت: «نگرانی عمیق ما از تهدید برنامه اتمی ایران برای منطقه، همچنین آمریکا و کل جامعه بین المللی، به قوت خود باقی است.»

وی افزود: ما خواهان تعامل با ایران از طریق دیپلماسی قوی از جمله دیپلماسی مستقیم با این کشور هستیم.

اظهارات این مقام آمریکایی در ادامه سیاست دیپلماسی باراک اوباما، رییس جمهور جدید آمریکا است که در زمان مبارزات انتخاباتی و همچنین پس از انتخابات، در باره لزوم گفت و گو با ایران بر سر برنامه هسته ای این کشور سخن گفته بود.

آقای اوباما می گوید که آمریکا به دنبال آن است تا از طریق دیپلماسی مستقیم و ارائه مشوق های اقتصادی به ایران، تهران را وادار سازد تا از برنامه غنی سازی اورانیوم دست بردارد.

  • «نگرانی عمیق ما از تهدید برنامه اتمی ایران برای منطقه، همچنین آمریکا و کل جامعه بین المللی، به قوت خود باقی است.»
  • سوزان رایس، نماینده آمریکا در سازمان ملل
رییس جمهور آمریکا در عین حال هشدار داده است که امتناع ایران می تواند به تشدید فشارهای اقتصادی از جمله تلاش برای قطع فروش بنزین به این کشور منجر شود.

دولت جرج بوش که موضع سرسختانه ای در قبال برنامه اتمی ایران اتخاذ کرده بود سال گذشته تلاش کرد تا دور چهارم تحریم ها علیه جمهوری اسلامی را از تصویب شورای امنیت سازمان ملل متحد بگذراند ولی با مخالفت روسیه و چین روبرو شد.

در ماه های اخیر به دلیل تغییر دولت در آمریکا چگونگی برخورد با ایران بر سر برنامه اتمی اش کند شده بود ولی روسیه گفته است که گروه پنج به علاوه یک قرار است در اوایل ماه فوریه بار دیگر گردهم آیند تا در باره آخرین تحولات مربوط به فعالیت های هسته ای ایران مذاکره کنند.

نماینده آمریکا در سازمان ملل در اظهارات خود گفت که واشینگتن به همکاری و همراهی با گروه پنج به علاوه یک ادامه خواهد داد و ما بررسی می کنیم که برای ادامه فشار بر برنامه اتمی ایران به منظور پایان آن، چه چیزی لازم و مناسب است که انجام شود.

خانم رایس افزود: گفت و گو و دیپلماسی باید با پیام قاطعی از سوی ایالات متحده آمریکا و جامعه جهانی همراه باشد که ضروری است ایران به مقرراتی که شورای امنیت تعیین کرده پایبندی نشان دهد و ادامه امتناع این کشور تنها سبب افزایش فشارها خواهد شد.

در همین حال، رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفید آمریکا گفت که این کشور از تمام «عوامل قدرت ملی» برای نشان دادن نگرانی خود از برنامه اتمی ایران بهره خواهد گرفت.

وی در یک کنفرانس خبری گفت: اظهارات سوزان رایس بیان مجدد سخنان اوباما در زمان مبارزات انتخاباتی به صورت ساده است و نباید به عنوان ابتکار تازه دیپلماتیک از سوی ایالات متحده آمریکا دیده شود.

این سخنان در زمانی بیان می شود که گزارش های تازه رسانه های غربی حاکی است که کشورهای غربی در صدد هستند تا فروش اورانیوم به ایران از سوی کشورهای تولید کننده آن ممنوع شود.

این تصمیم پس از آن اعلام شد که برخی از رسانه ها اعلام کردند که ذخایر کیک زرد ایران برای غنی سازی اورانیوم رو به پایان است و تهران در این زمینه با مشکل روبرو شده است.

مقام های جمهوری اسلامی ایران به این گزارش ها واکنش نشان نداده اند. غرب می گوید که برنامه هسته ای تهران در مسیر دستیابی به سلاح هسته ای پیش می رود ولی ایران این ادعا را رد کرده و گفته است که هدف از این برنامه، تولید برق است.

شورای امنیت خواستار تعلیق فعالیت های غنی سازی ایران است ولی تهران به رغم سه دور تحریم های اعمال شده بر این کشور گفته است که توقف غنی سازی «خط قرمز» آن است.
XS
SM
MD
LG