لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۳

كلينتون: ايران نشان دهد که آماده تعامل معنی دار است


هيلارى كلينتون، وزير امور خارجه آمريكا مى گويد: فرصت روشنى براى ايران وجود دارد تا نشان دهد كه آماده «تعامل معنى دار» است.
هيلارى كلينتون، وزير امور خارجه آمريكا مى گويد: فرصت روشنى براى ايران وجود دارد تا نشان دهد كه آماده «تعامل معنى دار» است.
هيلارى كلينتون، وزير امور خارجه آمريكا مى گويد: فرصت روشنى براى ايران وجود دارد تا نشان دهد كه آماده «تعامل معنى دار» با جامعه جهانی است.

اين اظهار نظر خانم كلينتون در پاسخ به سوالى در باره سخنان رييس جمهورى آمريكا ابراز شد كه به شبكه تلويزيونى العربيه گفته بود: آمريكا آماده است تا دست خود را به سوى ايران دراز كند.

وزير امور خارجه آمريكا مى گويد كه احتمالا این بر عهده ايرانی ها خواهد بود تا قدم اول را بردارند.

وى که در نخستین کنفرانس خبری خود با خبرنگاران سخن می گفت، افزود: «همچنان كه رييس جمهور (آمريكا) در مصاحبه خود بيان كرد، اين فرصت روشنى براى ايرانى هاست تا تمايل خود را براى تعامل معنى دار با جامعه بين المللى ابراز كنند.»

هنوز مشخص نیست که آمریکا قرار است چگونه با تهران وارد تعامل شود و آیا جمهوری اسلامی ایران حاضر است تا در سطح گسترده با واشینگتن به مذاکره بپردازد.

هیلاری کلینتون اظهار داشت: «همزمان با اینکه به فرصت های در اختیار خود نگاه می کنیم، قصد داریم تا بررسی گسترده ای در این خصوص که چه کار می توانیم انجام دهیم داشته باشیم.»

وی افزود: مسائل زیادی وجود دارد که باید مورد ارزیابی قرار گیرد و من اکنون نمی توانم در باره آن صحبت کنم.

تهران و واشينگتن به دنبال گروگانگيرى ديپلمات هاى آمريكايى و اشغال سفارت اين كشور از سوى دانشجويان موسوم به پيرو خط امام در سال ۱۳۵۸ با يكديگر روابط رسمى ندارند.

باراك اوباما، رييس جمهورى آمريكا، در گفت و گو با شبكه تلويزيونى العربيه كه روز سه شنبه پخش شد گفت كه ايالات متحده در چند ماه آينده چارچوب سياست خود را در قبال تهران اعلام مى كند.

«همچنان كه رييس جمهور (آمريكا) در مصاحبه خود بيان كرد، اين فرصت روشنى براى ايرانى هاست تا تمايل خود را براى تعامل معنى دار با جامعه بين المللى ابراز كنند.»
وزیر امور خارجه آمریکا
وى افزود: «همچنان كه من در مراسم تحليف خود اعلام كردم، اگر كشورهايى مانند ايران مشت گره كرده خود را كنار کنار بگذارد، دست ما به سوى آنها دراز خواهد شد.»

آقاى اوباما اظهار داشت: «براى ما خيلى مهم است كه اطمينان دهيم از همه ابزارهاى قدرت آمريكا از جمله ديپلماسى در رابطه با ايران استفاده خواهد شد.»

جرج بوش در دوران هشت ساله رياست جمهورى خود حاضر نشد تا به صورت مستقيم با ايران وارد مذاكره شود و انجام آن را به تعليق غنى سازى اورانيوم منوط كرد.

واکنش ایران به اظهارات اوباما

سخنگوى دولت محمود احمدى نژاد به اظهارات اوباما در باره مذاكره مستقيم با ايران واكنش نشان داد و گفت: ما منتظر تغييرات عملى از سوى دولتمردان جديد آمريكا هستيم.

غلامحسين الهام روز سه شنبه به خبرنگاران گفت: «ما بررسى مى كنيم كه آيا اين تغييرات رخ داده است يا نه و فضا را رصد مى كنيم و در موقع خود اظهار نظر مى كنيم.»

سخنگوى دولت نهم افزود: «آمريكا بايد بپذيرد كه يك دولت در حد خودش است نه يك امپراتورى و ما منتظريم ببينيم تغييراتى كه از آن صحبت شده است صورت مى گيرد يا نه.»

ايالات متحده آمريكا بارها ايران را متهم كرده كه در پوشش برنامه هسته اى خود به دنبال ساخت و توليد سلاح هسته اى است ولى تهران اين ادعا را رد مى كند.

روز دوشنبه، سوزان رايس، سفير جديد آمريكا در سازمان ملل كه جانشين زلماى خليلزاد شده است، گفت: «برنامه اتمى ايران يكى از اولويت هاى ديپلماسى دولت اوباما است و گفت و گوى مستقيم با تهران پيگيرى خواهد شد.»

آمريكا و ساير كشورهاى غربى مى گويند كه غنى سازى اورانيوم توسط ايران به نگرانى عمده اين كشورها تبديل شده است و ظن آن مى رود كه اين برنامه ماهيت نظامى داشته باشد.

اعمال تحريم عليه جمهورى اسلامى ايران براى دست كشيدن از برنامه هسته اى خود يكى از ابزارهاى اصلى دولت جرج بوش براى فشار بر تهران بود ولى باراك اوباما گفته است كه مشوق هاى اقتصادى بيشترى به ايران ارائه خواهد شد.

ولى وى در عين حال تاكيد كرده است كه در صورت امتناع ايران فشارهاى اقتصادى بر اين كشور تشديد خواهد شد.

شوراى امنيت سازمان ملل تا كنون سه قطعنامه تحريمى عليه ايران به تصويب رسانده است.
XS
SM
MD
LG