لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۱

بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۸۸


بررسی لايحه بودجه سال آينده در کانون مجله اقتصادی اين هفته راديو فردا قرار دارد. در کنار اين موضوع به انتصاب وزير خزانه‌داری آمريکا و برگزاری مجمع جهانی اقتصاد در داوس هم پرداخته می‌شود.

مجله اقتصادی:
مجله اقتصادى راديو فردا هرهفته روزهاى چهارشنبه، پس از خبرهاى ساعت ۱۹ به وقت تهران، پخش و پنج‌شنبه‌ها ۳۵ دقیقه پس از نیمه‌شب و ساعت ۱۳ و پنج دقیقه مجدداً تکرار می‌شود
بودجه سال ۱۳۸۸

سرانجام دولت لايحه بودجه سال آينده را روزسه شنبه هشتم بهمن ماه به مجلس تقديم کرد.

محمود احمدی‌نژاد ریيس‌جمهوری هنگام تقديم لايحه بودجه سال ۸۸ به مجلس گفت در سال ۲۰۰۷ ميلادی رشد اقتصاد جهان ۵ درصد بود و در سال ۲۰۰۸ اين رشد به ۳.۹ درصد کاهش پيدا کرد. اما رشد اقتصادی ايران در اين ساله‌ها سير صعودی خود را طی کرد و در سال ۸۶ بدون احتساب نفت ۷.۶ درصد رشد داشته است.

آقای احمدی‌نژاد در سخنان خود در مجلس گفت که با توجه به شرايط اقتصادی جهانی و کاهش شديد قيمت نفت، بودجه امسال بر مبنای در آمد ۳۷ دلار و ۵۰ سنت از هربشکه نفت در نظر گرفته شده و اگر قيمت انرژی در سال آينده افزايش يابد، «مازاد درآمد حاصل از فروش نفت در زيرساخت‌ها و فعاليت‌های عمرانی کشور سرمايه‌گذاری خواهد شد.»

آقای احمدی‌نژاد درباره اجرای طرح هدفمند کردن يارانه‌ها نيز، منتقدان را به القای فضايی پر از واهمه و ترس از اجرای اين طرح متهم کرد و گفت: اين افراد بايد بدانند هر روز که در اجرای اين طرح تأخير شود، هزينه‌های بيشتری را خواهيم داد.

به گفته ریيس جمهوری يکی از جهت‌گيری‌های بودجه سال آينده اجرای قانون اصل ۴۴ به عنوان پايه حرکت‌ها و برنامه‌های اقتصادی در کشور است، در حالی که اتمام اجرای طرح‌های نيمه تمامی که به افزايش توليد کالا و خدمات منجر می‌شود، از ديگر جهت‌گيری‌های بودجه است.

ادامه سياست صرفه‌جويی در هزينه و هزينه مصرفی دولت، اصلاح فرآيند بودجه‌ريزی، يعنی شفاف‌سازی منابع و مصارف، حمايت کامل از توليد، افزايش بهره‌وری و تمرکز مسئوليت پاسخگويی و اختيار در دست دستگاه‌های اجرايی ديگر جهت‌گيری‌های لايحه بودجه سال آينده است. حجم بودجه سال آينده ۲۸۳ هزار ميليارد تومان پيش‌بينی شده است که از حجم بودجه سال جاری کمتر است.

بنابراين لايحه بودجه در شکل کنونی خود، بودجه‌ای انقباضی به نظر می‌رسد و اين تصور را به وجود می‌آورد که دولت نهم، با توجه به بحران اقتصادی جهان و تأثير آن بر درآمدهای نفتی جمهوری اسلامی، ضرورت پذيرش رياضت را برای مقابله با سختی‌های سال آينده پذيرفته است.
XS
SM
MD
LG