لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۷

«احتمال همکاری روسیه و آمریکا برای مقابله با ایران»


 کارل لوين، سناتور آمريکايی و رييس کميته نيروهای مسلح در سنای آمريکا
کارل لوين، سناتور آمريکايی و رييس کميته نيروهای مسلح در سنای آمريکا

رئيس کميته نيروهای مسلح سنای آمريکا می‌گوید زمان آن است که واشينگتن و مسکو برای مقابله با ایران «ساخت سامانه مشترک دفاع موشکی» را آغاز کنند.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس کارل لوين، سناتور دموکرات و رئيس کميته نيروهای مسلح سنای آمريکا روز جمعه در واشینگتن به خبرنگاران گفت که دستيابی به پيشرفتی غيرمنتظره در مناسبات آمريکا و روسيه امکان‌پذیر است اما این امکان به خاطر برنامه استقرار سامانه دفاع موشکی در اروپای شرقی متوقف شده است.

آقای لوين گفت در باره اين مسأله با برخی از مشاوران باراک اوباما، رئيس جمهوری، و همچنين هيلاری کلينتون، وزير خارجه آمریکا، سخن گفته است.


به گفته اين سناتور آمريکايی، تلاش برای آغاز همکاری ایالات متحده و روسیه در اين مورد، یکی از اولويت‌های اصلی کميته نيروهای مسلح سنای آمريکا در سال جاری ميلادی خواهد بود.


يکی از وظايف اصلی کميته نيروهای مسلح سنای آمريکا نظارت بر بودجه وزارت دفاع، پنتاگون، است که حدود ۶۰۰ ميليارد دلار برآورد می‌شود.


به گزارش آسوشيتدپرس، کارل لوين گفت که يک جبهه مشترک بين آمريکا و روسيه می‌تواند از دست‌يابی ايران به بمب اتمی جلوگيری کند.


به گفته آقای لوين، «روسيه بروشنی می‌داند که به نفعش نيست که ايران به سلاح هسته‌ای دست يابد.»


ايالات متحده بارها سعی کرده است تا روسيه را به همکاری در ساخت سامانه دفاع موشکی، که قرار است در جمهوری چک و لهستان مستقر شود، تشویق کند اما روسیه همواره با چنین پیشنهادهای مخالفت کرده است.


آمريکا هدف از استقرار سامانه دفاع موشکی را جلوگيری از حملات موشکی کشورهايی مانند ايران و کره شمالی می‌داند اما روسيه می‌گوید هدف نهایی این طرح روسيه است.


مسکو پيش از این تهديد کرده بود که در صورت اصرار آمريکا بر استقرار این سامانه، روسیه نیز موشک‌های اسکندر خود را در نزديکی مرز لهستان مستقر خواهد کرد.


کارل لوين در اين باره گفت از اخباری که هفته گذشته مبنی بر احتمال انصراف روسیه از این تصمیم منتشر شد استقبال می‌کند.


رابرت گيتس، وزیر دفاع آمریکا، گفته است که در مذاکرات با مقام‌های روسی پيشرفت‌هايی صورت گرفته ولی «آنها نظری غيرواقعی در مورد توان موشکی ايران دارند».

XS
SM
MD
LG