لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۶

یک راکت به جنوب اسرائیل اصابت کرد


یک ساختمان مورد اصابت راکت در اشکلون، در جنوب اسرائیل
یک ساختمان مورد اصابت راکت در اشکلون، در جنوب اسرائیل

برای چهارمین بار از زمان آتش‌بس پایان دهنده به بحران ۲۲ روزه منطقه خاورمیانه، بامداد شنبه یک موشک از نوار غزه به سوی جنوب اسرائیل شلیک شد.


این موشک از شمال غزه شلیک شد و به فضای باز حومه یک شهرک [کیبوتص] در اشکلون اصابت کرد.

بنابر گزارش‌ها، انفجار این موشک تلفات جانی در بر نداشته است اما به صدا درآمدن دوباره آژیرهای خطر دلهره را به میان مردم بازگردانده است.


رسانه‌های اسرائیل موشک شلیک شده را از نوع روسی «گراد» معرفی کرده‌اند که در مقایسه با راکت‌های قسام برد بیشتری دارد.


از هجدهم ژانویه، زمانی که اسرائیل پس از بحران پرتلفات ۲۲ روزه غزه آتش‌بس یکجانبه اعلام کرد، خاک اسرائیل چهار بار مورد حمله راکتی قرار گرفته است.


حماس فیلم شلیک راکت‌های پیشین را منتشر کرده است.


به گزارش رسانه‌های اسرائیل، کابینه امنیتی این کشور به ارتش اختیار داده است در برابر هر تعرضی به خاک اسرائیل، جنگنده‌ها تونل‌های مرز غزه با مصر را که ظن حمل جنگ‌افزار از طریق آنها می‌رود، بمباران کنند.


اهود اولمرت، نخست وزیر اسرائیل، گفت که امیدوار است آتش‌بس پایدار بماند اما «در صورتی که شرایط اقتضا کند، ارتش آماده انجام عملیات دیگری در غزه است».


تلاش‌های دیپلماتیک برای استحکام آتش‌بس

در روزهای اخیر جیمی کارتر و خاویر سولانا انجام مذاکره با حماس را توصیه کرده‌اند
جرج میچل، نماینده ویژه رئیس جمهوری آمریکا در امور خاورمیانه، در ادامه نخستین مأموریت خود روز شنبه در ریاض با پادشاه عربستان دیدار و گفت‌وگو کرد.


آقای میچل پیش از سفر به عربستان، با مقام‌های اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطینی دیدار و گفت‌وگو کرده بود.


از سوی دیگر تونی بلر، نماینده ویژه کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه [کوارتت] نیز «لزوم لحاظ کردن سازمان حماس در محاسبات سیاسی» را مطرح کرد.


آقای بلر به روزنامه تایمز گفت: «کمیته چهارجانبه باید در جست‌وجوی راهی برای آوردن حماس به فرآیند سیاسی باشد.»


طی روزهای اخیر جیمی کارتر، رئیس جمهوری اسبق آمریکا، و خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز انجام مذاکره با حماس را توصیه کرده‌اند.


روز شنبه هیأت‌هایی به نمایندگی از حماس غزه و حماس سوریه برای ادامه گفت‌وگوها با سران مصر در مورد توافق آتش‌بس وارد قاهره شدند.

XS
SM
MD
LG