لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۸

ایران اولین ماهواره خود را به فضا فرستاد


بامداد سه‌شنبه ایران اعلام کرد که در سی‌امین سالگرد انقلاب، اولین ماهواره «ساخت داخل کشور» را برای «تحقیقات و ارتباطات» به مدار زمین فرستاده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، این ماهواره در اولین اقدام خود «پیام صلح و دوستی رئیس جمهور را با صدای او به زمین مخابره کرد».

محمود احمدی‌نژاد در این پیام گفته است که «ثبت حضور رسمی جمهوری اسلامی در فضا حاوی این پیام است که ملت ایران در هر حرکت گسترش یکتاپرستی و عدالت و صلح را پیگیری می‌کند.»

ماهواره امید که با هدف برقراری ارتباطات متقابل ماهواره و ایستگاه زمینی پرتاب شده هر ۲۴ ساعت ۱۵ بار به دور زمین می‌چرخد و پس از یک تا سه ماه گردش به زمین باز خواهد گشت.
ماهواره امید که با هدف برقراری ارتباطات متقابل ماهواره و ایستگاه زمینی پرتاب شده هر ۲۴ ساعت ۱۵ بار به دور زمین می‌چرخد و پس از یک تا سه ماه گردش به زمین باز خواهد گشت.
به گزارش خبرگزاری رویترز، فن‌آوری پرتاب دوربرد که برای فرستادن ماهواره به مدار زمین لازم است برای شلیک موشک نیز قابل استفاده است، گرچه ایران می‌گوید چنین قصدی ندارد.

شورای امنیت سازمان ملل تاکنون سه قطعنامه تحریمی علیه جمهوری اسلامی ایران صادر کرده است. ایالات متحده نیز، به دلیل آن که فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی ایران را در راستای دستیابی به تسلیحات اتمی می‌داند تحریم‌هایی علیه افراد و شرکت‌های ایرانی وضع کرده است.

اما ایران می‌گوید که انرژی هسته‌ای را تنها برای استفاده‌های صلح‌آمیز، از جمله تأمین برق، دنبال می‌کند.

محمود احمدی‌نژاد در بهمن‌ماه سال گذشته ماهواره امید را رونمایی کرد، اما ایران در همان زمان اعلام کرد که برای فرستادن ماهواره به مدار زمین نیاز به دو آزمایش دیگر دارد.

سال گذشته نیز در ۱۵ بهمن‌ماه ۱۳۸۶ جمهوری اسلامی از آزمایش موشک ماهواره‌بر «سفیر» خبر داد که با واکنش منفی روسیه و فرانسه و همچنین «اظهار تأسف» آمریکا مواجه شد.

معاون وزیر خارجه روسیه در آن زمان گفت: «پرتاب موشک ماهواره‌بر از سوی ایران موجب افزایش تردید در مورد ماهیت واقعی برنامه هسته‌ای ایران شده است.»

ایران پیشتر ماهواره «سینا ۱» را با موشکی روسی به مدار زمین فرستاده بود.
XS
SM
MD
LG