لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۲

خانواده مامور گمشده اف‌بی‌آی، خواهان همکاری ایران


رابرت لوینسون به همراه خانواده‌اش
رابرت لوینسون به همراه خانواده‌اش
خانواده رابرت لوینسون، کارمند بازنشسته اف‌بی‌آی که در جزیره کیش ایران ناپدید شد، روز سه‌شنبه در واشینگتن با صدور بیانیه‌ای از دولت ایران خواست تا در این پرونده با آمریکا همکاری کند.

قرار است بعدازظهر سه‌شنبه، به وقت واشینگتن، همسر آقای لوینسون به همراه شش فرزندش در کنار سناتورها بیل نلسون و رابرت وکسلر این بیانیه را رسما منتشر کنند. در این بیانیه، که خبرگزاری‌ها متن آن را منتشر کرده‌اند، از جمهوری اسلامی ایران خواسته شده است هر گونه اطلاعات در مورد محل رابرت لوینسون را در اختیار ایالات متحده قرار دهد.

رابرت لوینسون در فروردین ۱۳۸۶ از دوبی به جزیره کیش رفت و پس از چند روز ناپدید شد. مقام‌های ایران بارها گفته‌اند که هیچ اطلاعی از محل و وضعیت او ندارند.

اما کریستین لوینسون معتقد است که همسرش همچنان در ايران به سر می‌برد؛ «زیرا نام او درفهرست هيچ پروازی خروجی از ايران قرار ندارد و گذرنامه او نیز در هيچ فرودگاهی کنترل نشده است.»

سناتور دموکرات بیل نلسون، عضو کمیته اطلاعات سنای آمریکا، نیز در مورد وضعیت رابرت لوینسون می‌گوید: «من اعتقاد دارم که او زنده است و ایرانی‌ها زندانی‌اش کرده‌اند.»

در همین حال هفته‌نامه آمریکایی نیوزویک در شماره هفته جاری خود از قول مقام‌های اطلاعاتی آمریکا، که به نامشان اشاره‌ای نشده، می‌نویسد که همکاری ایران و آمریکا در پرونده رابرت لوینسون می‌تواند «اولین قدم» در راه باز شدن درهای گفت‌وگو میان این دو کشور باشد.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، هفته گذشته ایران را دعوت کرد که تمایل خود را به «مشارکت معنادار» با جامعه بین‌الملل نشان دهد.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، هفته گذشته ایران را دعوت کرد که تمایل خود را به «مشارکت معنادار» با جامعه بین‌الملل نشان دهد.
خانم کلینتون در جلسه پرسش و پاسخ خود با اعضای سنا پیش از تایید به عنوان وزیر خارجه نیز آزادی این مامور بازنشسته اف‌بی‌آی را «موقعیتی عالی» برای مقامات ایران توصیف کرد تا ثابت کنند که در تهران هم «طرز فکر جدیدی هست».

اما مقامات در دولت جدید آمریکا تاکنون از اظهار نظر در مورد این پرونده خودداری کرده‌اند.

نیوزویک از قول یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا می‌نویسد: «سیاست ما درباره ایران در حال بررسی است و تا وقتی این کار تمام نشده در مورد جزییات حرفی نخواهیم زد.»

در فروردین‌ماه سال جاری، در سالگرد ناپديد شدن رابرتلوينسون، وزارت امور خارجه آمريکا در بيانيه‌ای از مقام‌های ايرانیخواست اگر آقای لوينسون را بازداشت کرده یا از او خبری دارند بهخانواده او و سفارت سوئيس در تهران که حافظ منافع آمريکاست اطلاع دهند واو را آزاد کنند.

خانم لوينسون پيشتر گفته بود که شوهر ۶۰ ساله‌اش برای تحقيق درباره قاچاق سيگار برای يک مشتری خصوصی - احتمالا يک شرکت دخانيات - از دوبی به جزيره کيش رفته است.

XS
SM
MD
LG