لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۴

بايدن: ایران بین انزوا یا مشوق ها یکی را انتخاب کند


جو بايدن به حاضران در اين کنفرانس گفت که دولت باراک اوباما در حال بررسی سياست ها در قبال ايران است.
جو بايدن به حاضران در اين کنفرانس گفت که دولت باراک اوباما در حال بررسی سياست ها در قبال ايران است.
جو بايدن، معاون رييس جمهوری آمريکا، در چهل و پنجمين کنفرانس امنيتی مونيخ گفت: واشینگتن مایل به گفت وگو با تهران است تا به ایران پيشنهاد کند که می بایست يکی از گزينه های «فشار و انزوا»، يا «مشوق های» قابل توجه را انتخاب کند.

آقای بايدن که در دومين روز از اين کنفرانس صحبت می کرد گفت: «ما مايليم با ايران گفت وگو کنيم تا پيشنهاد مشخص خود را به اين کشور ارائه کينم: «اگر به روند (سياست های) جاری ادامه دهيد فشار و انزوا را در پی خواهد داشت، فعاليت های غيرقانونی هسته ای و حمايت از تروريسم را متوقف کنيد، مشوق های قابل توجه را دريافت می کنيد.»

کنفرانس امنيتی مونيخ کنفرانس امنيتی مونيخ در روزهای ۶ تا ۸ فوريه (۱۸ تا ۲۰ بهمن ماه) در آلمان با حضور شخصيت های سياسی جهان برگزار می شود . علی لاريجانی، رييس مجلس ايران نيز در اين کنفرانس حضور دارد.

جو بايدن به حاضران در اين کنفرانس گفت که دولت باراک اوباما در حال بررسی سياست ها در قبال ايران است.

معاون رييس جمهور آمريکا با اشاره به اين که «مردم ايران، مردم بزرگی هستند و تمدن پارسی يک تمدن بزرگ است» گفت:«اما اقداماتی که (دولت) ايران در پيش گرفته است که برای صلح در منطقه و برای خود مردم (ايران) سازنده نيست. برنامه غير قانونی هسته ای یکی از این نمونه ها است.»

کشورهای غربی می گويند برنامه هسته ای ايران پوششی برای دستيابی به تکنولوژی لازم برای ساخت سلاح اتمی است.

ايران با رد اين اتهام تاکيد می کند برنامه هسته ای اين کشور صلح آميز و در راستای توليد انرژی است. اما تهران از پذيرش خواست شورای امنيت سازمان ملل برای توقف فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم خودداری کرده و اين فعاليت های را توسعه داده است.

طی سال های اخير واشينگتن تهران را متهم کرده است که از گروههای تروريستی مانند حماس در فلسطين و حزب الله در لبنان حمايت می کند.

تشديد تحريم ها عليه ايران

در همین زمینه، رهبران اروپايی حاضر در کنفرانس مونيخ روز شنبه خواستار اقدام درقبال برنامه هسته ای ايران شدند.

آنگلا مرکل، صدرا اعظم آلمان، در کنفرانس امنيتی مونيخ گفت: «اگر تلاش ديپلماتيک باراک اوباما برای قانع کردن ايران به تغيير رويکرد اين کشور نتيجه ندهد باید تحريم ها عليه تهران را تشديد کرد.»

خانم مرکل گفت:«ما بايد برای تشديد تحريم ها آماده باشيم، بايد نگذاشت ايران به سلاح اتمی دست يابد.»

اين در حالی است که نيکلا سارکوزی، رييس جمهوری فرانسه، نيز در اين کنفرانس از روسيه خواست در مناقشه هسته ای ايران مداخله کند.

سارکوزی گفت:«اين برعهده روسيه است که نشان دهد که می خواهد چه تصويری را از خود به نمايش بگذارد. اگر صلح می خواهد با اين را نشان دهد. اگر می خواهد يک قدرت جهانی باشد بايد به ما کمک کند تا بحران با ايران را حل کنيم.»

روسيه که روابط نزديک سياسی و اقتصادی با ايران دارد، از تشديد تحريم ها عليه ايران حمايت نمی کند .

روسيه کار ساخت نخستين نيروگاه هسته ای ايران در بوشهر را انجام می دهد که قرار است تا پايان سال جاری راه اندازی شود.
XS
SM
MD
LG