لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۵

استرالیا در آتش


با وجود شیوع پدیده آتش‌سوزی‌های جنگلی در استرالیا، این آتش‌سوزی گسترده از سال ۱۹۸۳ تا کنون بی‌سابقه بوده است.
با وجود شیوع پدیده آتش‌سوزی‌های جنگلی در استرالیا، این آتش‌سوزی گسترده از سال ۱۹۸۳ تا کنون بی‌سابقه بوده است.
در یکی از وخیم‌ترین موارد آتش‌سوزی گسترده در تاریخ استرالیا، آتش تا کنون جان ۶۵ نفر را گرفته است و صدها خانه در اثر نفوذ آتش ویران شده‌اند.

آتش‌سوزی گسترده اخیر در استرالیا، بدترین مورد آتش‌سوزی در سه دهه اخیر گزارش شده و مقامات رسمی می‌گویند تا کنون دستکم ۶۴۰ خانه در ایالت ویکتوریا در جنوب شرقی این کشور در اثر چندین مورد آتش‌سوزی ویران شده‌اند.

آتش تاکنون نزدیک به ۳ هزار کیلومتر مربع از اراضی جنگلی، مزارع و زمین‌های شهری را در بر گرفته است و شمار کشته‌شدگان و میزان ویرانی‌های حاصل از این آتش‌سوزی همچنان در حال افزایش است.

وزش بادهای شدید و افزایش دمای هوا بر قدرت و گستره این آتش‌سوزی‌ها افزوده است و بر اساس گزارش منابع رسمی، نیروهای ارتش برای کمک به هزاران آتش‌نشان که در تلاش برای کنترل آتش‌سوزی‌ها هستند، در حالت آماده‌باش هستند.
نخست‌وزیر استرالیا می‌گوید: «جهنم با همه خشم خود به دیدار مردمان نیک ایالات ویکتوریا رفته است.»

کوین راد نخست‌وزیر استرالیا آتش‌سوزی‌های اخیر را یک تراژدی برای کشورش خوانده است و گفته است که مردم کشورش با ساکنان ایالت ویکتوریا همدلی می‌کنند.

آقای راد در توصیف این تراژدی گفته است که «جهنم با همه خشم خود به دیدار مردمان نیک ایالات ویکتوریا رفته است.»

دو ایالت دیگر «نیو ساوت ویلز» و «ساوت استرالیا» هم در معرض آتش قرار گرفته‌اند گرچه مناطق آتش‌زده در این دو ایالت از مناطق مسکونی فاصله زیادی دارند.

پلیس استرالیا، دست کم برخی از این آتش‌سوزی‌ها در ایالت ویکتوریا عمدی می‌داند و گفته است که مأموران تحقیق هم اکنون در پی افراد مظنون مرتبط با این آتش‌سوزی‌ها هستند.

آن طور که ناتان ریز، فرماندار نیو ساوت ویلز، می‌گوید، کسانی که به عمد در ایجاد آتش‌سوزی دست داشته باشند، حداکثر با ۲۵ سال زندان روبه‌رو خواهند شد.

با وجود شیوع پدیده آتش‌سوزی‌های جنگلی در استرالیا، این آتش‌سوزی گسترده از سال ۱۹۸۳ تا کنون بی‌سابقه بوده است. در سال ۱۹۸۳ در آتش‌سوزی گسترده‌ای که به «چهارشنبه خاکستر» موسوم شد، ۷۵ نفر جان باخته بودند و نزدیک به ۲ هزار و ۳۰۰ خانه ویران شده بود.
XS
SM
MD
LG