لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۶

رقابت نزدیک لیکود و کادیما در انتخابات پارلمانی اسرائیل


نتانیاهو، لیونی، باراک و لیبرمن؛ چهار نامزد مطرح در انتخابات پارلمانی اسرائیل
نتانیاهو، لیونی، باراک و لیبرمن؛ چهار نامزد مطرح در انتخابات پارلمانی اسرائیل
چند ساعت مانده به گشایش حوزه‌های رأی‌گیری در اسرائیل، نتایج نظرسنجی‌های پیشین در مورد پیروزی قطعی حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو، با ابهام روبه‌روست.

انتخابات کنست (پارلمان اسرائیل) روز سه‌ شنبه، ۲۲ بهمن، دهم فوریه برای تعیین نمایندگان هجدهمین دوره کنست برگزار می ‌شود.

درحالی که تا هفته گذشته همه نظرسنجی‌ها حزب لیکود را پیروز حتمی این انتخابات معرفی می‌کرد، آخرین نظرسنجی پیش از انتخابات تفاوت چندانی میان کرسی‌های دو حزب لیکود و کادیما قائل نمی‌شود.

براساس آخرین نظرسنجی در اسرائیل، لیکود ممکن است تا ۲۷ کرسی و کادیما ۲۵ کرسی از ۱۲۰ کرسی کنست را به دست آورند. این در حالی است که در برخی نظرسنجی‌های ماه گذشته، لیکود حتی بخت به دست آوردن نزدیک ۴۰ کرسی را داشت.

در هر حال، نخست وزیر بعدی اسرائیل رهبر یکی از دو حزب لیکود یا کادیما خواهد بود.

براساس آخرین نظرسنجی در اسرائیل، لیکود ممکن است تا ۲۷ کرسی و کادیما ۲۵ کرسی از ۱۲۰ کرسی کنست را به دست آورند.
چنانچه خانم تسیپی لیونی رهبر کادیما دولت بعدی را تشکیل دهد، دومین بار در تاریخ اسرائیل خواهد بود که یک زن به مقام نخست وزیری می رسد و اگر نخست وزیری به بنیامین نتانیاهو رهبر لیکود برسد، او دومین دوره رهبری خود را آغاز خواهد کرد.

نتانیاهو در سال ۱۹۹۶ اندکی پس از سوء قصد سیاسی به اسحاق رابین به عنوان جوان‌ترین نخست وزیر اسرائیل انتخاب شد اما در سال ۱۹۹۹ از اهود باراک رهبر وقت حزب کارگر شکست خورد و برای مدتی صحنه سیاست را ترک کرد.

در کنار این دو این احتمال هم وجود دارد که اویگدور لیبرمن، رهبر حزب افراطی «اسرائیل خانه ماست» در جایگاه دوم بنشیند. لیبرمن که از سوی مهاجران روسی و افراطیون اسرائیل حمایت می‌شود، چهره مهمی در مبارزات انتخاباتی این دوره بود.

ضعیف شدن قدیمی‌ترین حزب اسرائیل

حزب سوسیالیستی کارگر که از زمان اعلام موجودیت اسرائیل تا اواخر دهه ۷۰ میلادی تشکیل دهنده بلامنازع دولت‌های اسرائیل بود و در سه دهه اخیر نیز در اکثر دولت‌ها شرکت اساسی داشته، در مقایسه با احزاب رقیب به شدت ضعیف شده است. با این حال اهود باراک رهبر این حزب همچنان تلاش می‌کند که رأی‌دهندگان را به حمایت از این حزب جلب کند.

درصد چشمگیری از صاحبان حق رأی در اسرائیل هنوز مردد هستند و درصد بزرگی نیز می‌گویند، فردی را که به راستی شایسته رهبری باشد، در صحنه نمی‌بینند. از این رو ناظران سیاسی این احتمال را می‌دهند که برای نخستین بار درصد رأی‌دهندگان پایین‌تر از ۶۰ درصد باشد.
آقای باراک، لیبرمن را متهم می‌کند که از آنجا در ارتش خدمت نکرده است، نمی‌داند که رهبری چه خصوصیاتی دارد و علاوه بر آن که خانم لیونی را متهم کرده که برای تصمیم‌گیری‌های حیاتی شایسته نیست، آقای نتانیاهو را افراطی توصیف می‌کند.

او می‌گوید: «سکانداری اسرائیل باید در دست رهبری باشد که سرد و گرم چشیده روزگار است.»

اما نتانیاهو پنجشنبه با باراک دیدار کرد و به او گفت، خواهان پیوستن حزب کارگر به دولتی است که وی تشکیل خواهد داد.

درصد چشمگیری از صاحبان حق رأی در اسرائیل هنوز مردد هستند و درصد بزرگی نیز می‌گویند، فردی را که به راستی شایسته رهبری باشد، در صحنه نمی‌بینند. از این رو ناظران سیاسی این احتمال را می‌دهند که برای نخستین بار درصد رأی‌دهندگان پایین‌تر از ۶۰ درصد باشد.

انتظار می‌رود نتایج اولیه انتخابات اسرائیل ساعت ۱۰ شب سه‌شنبه (۲۳:۳۰ به‌وقت تهران) و نتایج قطعی‌تر بامداد چهارشنبه مشخص شود.

با این حال نتایج نهایی هشت روز بعد رسماً به دست شیمون پرز، رییس جمهوری اسرائیل داده می‌شود و او باید رهبر حزبی را که بیشترین بخت نخست‌وزیری را دارد، مأمور تشکیل کابینه کند.

روند کسب رای اعتماد دولت جدید در کنست ممکن است چند هفته طول بکشد و تا آن زمان اهود اولمرت نخست وزیر خواهد ماند.
XS
SM
MD
LG