لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۷

لاریجانی: آمریکا به جای بوکس، شطرنج بازی کند


علی لاریجانی، رییس مجلس ایران
علی لاریجانی، رییس مجلس ایران

علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی ایران،روز شنبه در دیدار با گروهی از خبرنگارن یونانی در تهران، با انتقاد از سیاست‌های گذشته دولت آمریکا در قبال ایران، خواستار تغییر رفتار کاخ سفید برای عادی سازی مناسبات دو کشور شد و از دولت جدید آمریکا خواست «به جای بازی در رینگ بوکس بر یک صفحه‌ شطرنج بازی کند.»

علی لاریجانی در پاسخ به سئوالی درباره چشم‌انداز مناسبات واشینگتن و تهران با توجه به اظهارات باراک اوباما، رییس‌ جمهوری آمریکا، در این باره گفت:‌«مشکلات ایران و آمریکا مشکلات عاطفی نیست که با الفاظ و سخنرانی حل شود، نیاز به عمل دارد. آمریکا باید در عمل رفتارش را در قبال ملت ایران تغییر دهد.»

باراک اوباما ماه ژانویه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی العربیه درباره رویکرد آمریکا درباره رابطه با تهران گفته بود که اگر ایران «مشت‌های گره کرده» خود را بگشاید آمریکا دست خود را به سوی ایران دراز خواهد کرد. وی همچینن اعلام کرده است که سیاست گفت‌وگوی مستقیم با ایران را در پیش خواهد گرفت.

در عین حال پس از پیروزی باراک اوبا‌ما، محمود احمدی‌‌نژاد نخستین رییس‌جمهوری ایران بود که پیروزی همتای آمریکایی خود را در انتخابات تبریک گفت. محمود احمدی‌نژاد همچنین از برقراری مناسبات با آمریکا استقبال کرده و در عین حال آن را به «تغییر اساسی و بنیادین» در رفتار دولت آمریکا مشروط کرده است.

علی لاریجانی در ادامه با متهم کردن آمریکا برای انجام کودتا پس از انقلاب ۵۷ و نیز پشتیبانی از صدام حسین در جنگ با ایران افزود: «آمریکا در گذشته به حقوق مردم ایران تعدی کرده است و یک رفتار خشن و غیر منطقی در قبال مردم ایران و تحولات افغانستان، عراق، لبنان و فلسطین داشته‌اند که به زیان مردم منطقه و خودشان بوده است.»

رییس مجلس شورای اسلامی همچنین آمریکا را متهم کرد که در «حل موضوع هسته‌ای ایران سنگ‌اندازی کرده‌اند.»

آمریکا و غرب ایران را متهم می‌کنند که تهران در پشت برنامه هسته‌ای خود مقاصد نظامی در سر دارد. ایران این اتهام را رد می‌کند و فعالیت خود را درچارچوب پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی می‌داند.

علی لاریجانی به تازگی در سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ با توجه به روی کار آمدن دولت جدید آمریکا گفته بود که جهان نسبت به آمریکا «نگاه محتاطانه دارد.»

رییس مجلس ایران،‌ در این کنفرانس در کنار هنری کیسنجر، مشاور امنیت ملی و وزیر خارجه پیشین آمریکا به سئوال‌های حضار پاسخ گفت. در این میزگرد سرگئی ایوانف معاون نخست‌وزیر روسیه و محمد البرادعی، مدیرکل آژتنس بین‌المللی انرژی اتمی نیز حضور داشتند.

«هولوکاست به ما مربوط نیست»

علی لاریجانی در دیدار با روزنامه‌نگاران یونانی در پاسخ به سئوالی درباره هولوکاست گفت:«در این خصوص نظرات و دیدگاه‌های تفاوتی در جهان وجود دارد، اما این موضوع به ما مربوط نیست و در قبال آن حساسیتی وجود ندارد. اگر این حادثه در غرب رخ داده باشد باید تاسف خورد و اگر نبوده باید بحث در مورد آن آزاد باشد. در فرهنگ شرق و اسلامی این قبیل حوادث جایی ندارد.»

محمود احمدی‌‌نژاد،در بهمن ماه جاری در یکی از آخرین اظهار نظرهای خود درباره کشتار یهودیان در جنگ جریان جهانی دوم در پیامی به همایش «هولوکاست؛ دروغ مقدس غرب» گفته بود که «شبكه صهيونيسم مبتكر بحث هولوكاست است».
XS
SM
MD
LG