لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۹

سفر غیرمنتظره وزیر خارجه آلمان به عراق


 فرانک والت اشتاينماير
فرانک والت اشتاينماير

فرانک والتر اشتاینمایر، وزیر امور خارجه آلمان روز سه شنبه به طور غير منتظره برای ديداری رسمی با مقام‌های عراقی به بغداد سفر کرد، در ۲۰ سال گذشته اين نخستين سفر وزير خارجه آلمان به اين کشور است.

وزير خارجه آلمان قرار است با جلال طالبانی، رئيس جمهوری عراق و نوری المالکی، نخست وزير اين کشور ديدار کند.

نوری المالکی نيز روز سه شنبه از شرکت های آلمانی خواست که در عراق سرمايه گذاری کنند.

سفر آقای اشتاينماير يک هفته پس از سفر غير منتظره نيکولا سرکوزی، رئيس جمهوری فرانسه به عراق صورت می گيرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه وی قرار است کنسول‌گری آلمان را در اربيل -در کردستان عراق- افتتاح کند.

روزنامه آلمانی هاندلزبلات به نقل از ديپلمات های آلمانی که نخواستند هويتشان فاش شود در ماه نوامبر اعلام کرده بود که اشتاينماير به دنبال عادی سازی روابط با دولت عراق است، ولی هنوز زمانی برای سفر وی به اين کشور تعيين نشده است.

اين روزنامه افزوده بود که سفر اين مقام بلندپايه آلمانی نشانه آن است که دولت آلمان از سياست باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا در خاورميانه حمايت می کند.

آلمان مانند فرانسه از مخالفان حمله آمريکا به عراق در سال ۲۰۰۳ بود. آخرين باری که يک وزير خارجه آلمان به عراق سفر کرد در سال ۱۹۸۷ میلادی بود. سه سال پس از اين ديدار سازمان ملل متحد به دليل حمله عراق به کویت، اين کشور را تحريم کرد.

رئيس‌جمهوری فرانسه نيز در سفر هفته گذشته خود به عراق در دیدار با خبرنگاران گفته بود که فرانسه سفارت جديدی در بغداد ايجاد خواهد کرد و علاوه بر آن دو کنسولگری نيز در اربيل و بصره -در جنوب اين کشور- می گشاید.

مسئولان فرانسوی و عراقی در جريان اين سفر همچنين اعلام کردند که مذاکراتی برای ازسرگيری فروش تجهيزات نظامی فرانسوی از جمله هليکوپتر و ديگر ملزومات تسليحاتی، که فرانسه در دهه ۱۹۸۰ به عراق فروخته بود، ميان پاريس و بغداد در جريان است.

XS
SM
MD
LG