لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۱

بحرين، مذاکرات گازی با ايران را متوقف کرد


بحرين در اعتراض به اظهارات يک مقام ايرانی که نقض حاکميت اين کشور تلقی شده است، گفتگوهای مربوط به واردات گاز از ايران را متوقف کرد.

يک مقام بلندپايه دولت بحرين که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری فرانس‌پرس گفته است: «دولت پادشاهی بحرين مذاکرات خود با ايران بر سر واردات گاز طبيعی از اين کشور را متوقف کرده است.»

به گفته اين مقام بحرينی «تصميم بر قطع مذاکرات، پس از اظهارات تأسف‌برانگيزی اتخاد شد، که نقض حاکميت بحرين بوده و به نفع روابط دو کشور تمام نشده است.»

به نظر می‌رسد که اشاره اين مقام بحرينی به گفته‌های علی‌اکبر ناطق نوری رئيس بازرسی ويژه دفتر رهبری ايران است که روز ٢٢بهمن، در سخنرانی خود در مشهد گفته بود: «در دوران محمدرضا پهلوی، يک استان ما که امروز کشوری به نام بحرين شده است از دست ما گرفته شد».

آقای ناطق نوری سپس اضافه کرد: «آن زمان بحرين استان چهاردهم ما بود و در مجلس شورای ملی هم نماينده داشت».

روزنامه الايام، چاپ منامه، نيز در اين زمينه نوشت که دولت بحرين گروه مذاکره‌کنندگان اين کشور که در تهران مشغول مذاکره بر سر جزئيات توافقنامه گازی بين دو کشور بودند را به منامه فراخوانده است.

بر پايه اين توافقنامه که آبان ماه سال جاری در پی سفر محمود احمدی‌نژاد، رئيس‌جمهوری اسلامی، به بحرين به امضاء رسيد، ايران متعهد می‌شود که روزانه يک ميليارد فوت مکعب گاز طبيعی به بحرين صادر کند.

بر طبق اين توافقنامه کار مذاکره در مورد جزئيات توافقنامه يک سال و کار اجرايی آن سه سال به طول خواهد انجاميد. در آن زمان گفته شد که ايران می‌تواند صادرات گاز طبيعی به بحرين را از سال ۱۳۹۱ آغاز کند.

روزنامه الايام در ادامه گزارش خود می‌نويسد: «اظهاراتی که در مورد بحرين از جانب مقام ايرانی ابراز شده اثرات منفی بر روابط دو کشوردر همه سطوح، به ويژه بر روابط اقتصادی و نفتی دو کشور، داشته است».

هفته گذشته نيز خبرگزاری دولتی بحرين به نقل از شيخ خالد بن احمد آل خليفه، وزير امور خارجه بحرين خبر داد که «پادشاهی بحرين نسبت به اظهارات مقام‌های ايرانی که ناقض حاکميت و استقلال بحرين بوده، اعتراض ‌دارد.»
XS
SM
MD
LG