لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۰

رئیس جمهور اسرائیل نتانیاهو را مامور تشکیل کابینه کرد


شیمون پرز، بنیامین نتانیاهو را مأمور کرده است که کابینه جدید اسرائیل را تشکیل دهد.
شیمون پرز، بنیامین نتانیاهو را مأمور کرده است که کابینه جدید اسرائیل را تشکیل دهد.
سرانجام پس از ده روز شرایط پیچیده سیاسی در اسرائیل، رئیس جمهوری اسرائیل روز جمعه بنیامین نتانیاهو،‌ رهبر حزب لیکود،‌ را مأمور تشکیل کابینه کرد.

شیمون پرز، رئیس جمهوری اسرائیل، بعدازظهر جمعه در دومین دیدار خود در طول یک روز با بنیامین نتانیاهو، رهبر لیکود، او را مأمور تشکیل دولت بعدی اسرائیل کرد و نامه رسمی تشکیل کابینه را به او داد.

بنابر قوانین اسرائیل،‌ بنیامین نتانیاهو از لحظه دریافت نامه مأموریت دو دوره ۲۸ روزه و ۱۴ روزه برای تشکیل کابینه مهلت دارد.

این نخستین بار در تاریخ ۶۱ ساله انتخابات پارلمانی اسرائیل است که رهبر حزبی مأمور تشکیل دولت می‌شود که حائز بیشترین کرسی‌ها در پارلمان نیست.

در انتخابات دهم فوریه از میان ۱۲۰ کرسی کنست، حزب کادیما، به رهبری تسیپی لیونی، ۲۸ کرسی و حزب لیکود، به رهبری بنیامین نتانیاهو، ۲۷ کرسی به دست آوردند.

شیمون پرز، رئیس جمهوری اسرائیل،‌ بامداد جمعه دیدارهایی جداگانه با رهبران دو حزب اصلی برنده انتخابات انجام داده بود تا ضمن تأکید بر «اهمیت دولت فراگیر وحدت ملی» نتانیاهو و لیونی را به ائتلاف تشویق کند.

بنابر گزارش رسانه‌های اسرائیل، بنیامین نتانیاهو با درخواست پرز موافقت کرده بود اما تسیپی لیونی گفته بود که «دولت نتانیاهو دولتی فلج خواهد بود».

خانم لیونی همچنین گفته بود که نمی‌خواهد در چنین دولتی که مشی سیاسی ندارد و امکان پیشبرد صلح با فلسطینی‌ها را نیز فاقد است، «نفر دوم باشد یا به نردبان نجات نتانیاهو تبدیل شود».

پیش از این بسیاری از یاران سیاسی تسیپی لیونی در حزب کادیما گفته بودند تمایلی ندارند او به رهبر اپوزیسیون تبدیل شود اما خانم لیونی به شیمون پرز گفت که ترجیح می‌دهد رهبری اپوزیسیون را در دست بگیرد.

در چنین حالتی این نخستین بار خواهد بود که حزبی که بیشترین کرسی‌ها را در کنست در اختیار دارد رهبری مخالفان دولت را در دست بگیرد.

تسیپی لیونی گفته است که «اگر نتانیاهو موفق به تشکیل دولت شود، عمر آن کوتاه خواهد بود».

شیمون پرز، رئیس جمهوری اسرائیل، تا چهارشنبه آینده برای معرفی نخست وزیر فرصت داشت، اما اعلام کرده است که پاسخ رد کادیما جایی برای تلاش‌های بیشتر به قانع کردن آن حزب به ائتلاف با لیکود باقی نگذاشت.

شیمون پرز هنگام دادن نامه تشکیل دولت بنیامین نتانیاهو گفت: «همه فراکسیون‌هایی که از نخست وزیری نتانیاهو حمایت کرده‌اند خواسته‌اند که دولت هر چه فراگیرتر باشد؛ من نیز می‌خواهم که این خواسته عملی شود».

پس از آن بنیامین نتانیاهو نیز گفت که از لیونی و باراک می‌خواهد که «منافع حیاتی اسرائیل را در نظر بگیرند».

حزب سوم این دوره کنست «اسرائیل خانه ماست»، به رهبری آویگدور لیبرمن با دیدگاه‌هایی افراطی است.

این حزب روز پنج‌شنبه از نخست وزیری نتانیاهو حمایت اما آن را «مشروط» به حضور حزب کادیما در دولت کرد.

بنیامین نتانیاهو در حالی مأمور تشکیل دولت شده است که رسانه‌های اسرائیل روز جمعه نوشته بودند او خود نیز نگران است دولتی محدود، و تنها با شرکت احزاب راستگرا، تشکیل دهد و می‌داند که چنین دولتی او را با فشار جهانی، به ویژه از سوی آمریکا، روبه‌رو خواهد کرد.

از سوی دیگر ائتلاف بنیامین نتانیاهو با آویگدور لیبرمن ممکن است با مشکلی قانونی نیز روبه‌رو شود: پلیس اسرائیل روز پنج‌شنبه اعلام کرد بازجویی از لیبرمن، که در مظان اتهام نابسامانی‌های مالی است، ممکن است به صدور کیفرخواست منجر شود.

در ساعتی که بنیامین نتانیاهو نامه رسمی تشکیل دولت را دریافت می‌کرد، پلیس اسرائیل برای هفدهمین بار طی ماه‌های اخیر، در حال بازجویی از اهود اولمرت، نخست وزیر فعلی، بود. با این حال آقای اولمرت تا تشکیل دولت بعدی نخست وزیر دولت انتقالی باقی خواهد ماند.
XS
SM
MD
LG