لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۰

وزیر کشور ایران پیام احمدی‌نژاد را به بحرین برد


صادق محصولی، وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران که به بحرین سفر کرده است، شامگاه دوشنبه در دیدار با پادشاه بحرین پیام کتبی محمود احمدی‌نژاد را به او تقدیم کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمود احمدی‌نژاد در اين نامه بر تمايل جمهوری اسلامی برای تحكيم روابط دوستانه با كشورهای حوزه خليج فارس، و به ويژه بحرين، تاكيد كرده و خواهان «تقويت دائم اين روابط برای حفظ صلح و ثبات در منطقه» شده است.

همچنین به گزارش وب‌سایت شبکه پرس تی‌وی، محمود احمدی‌نژاد در پیام خود به حمد بن عیسی آل‌خلیفه،‌ پادشاه بحرین، ضمن تاکید بر عمق روابط و مناسبات بين دو كشور، گفته است كه «هيچ كس نمی‌تواند بر اين روابط تأثير بگذارد و به هيچ شخصی كه خير و صلاح دو كشور را نمی‌خواهد اجازه نمی‌دهد كه به روابط بين دو كشور خدشه وارد شود.»

سفر آقای محصولی به بحرین در حالی صورت گرفته است که مناقشه بر سر گفته‌های یکی از مقام‌های جمهوری اسلامی، که بحرین آنها را «نقض حاکمیت» خود قلمداد کرد، طی یک هفته گذشته بالا گرفت.

خبرگزاری جمهوری اسلامی،‌ایرنا، هدف از سفر یک روزه وزير کشور ايران را «شرکت در اجلاس امنيتي بحرين» ذکر کرده است.

سخنرانی ۲۲ بهمن و تنشی که پدید آورد

تنش در روابط تهران و منامه پس از آن بالا گرفت که علی‌اکبر ناطق نوری، رئیس بازرسی ویژه دفتر رهبر جمهوری اسلامی، روز ۲۲ بهمن در سخنرانی در مشهد گفته بود: «در دوران محمدرضا پهلوى يک استان ما، كه امروز كشورى به نام بحرين شده است، از دست ما گرفته شد.»

آقاى ناطق نورى همچنین گفته بود: «آن زمان بحرين استان چهاردهم ما بود و در مجلس شوراى ملى هم نماينده داشت.»

مقام‌های بحرینی این سخنان را «نقض حاکمیت بحرین» تلقی کردند.

شورای همکاری خلیج فارس نیز در نشست روز یک‌شنبه خود، که در ریاض برگزار شد، از ایران خواست تا سخنان ناطق نوری را محکوم کند.

در روزهای اخیر مقام‌های جمهوری اسلامی تلاش کرده‌اند تنش پدید آمده در روابط میان تهران و منامه را آرام کنند.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی گفته است که به حاکمیت ارضی بحرین احترام می‌گذارد و به خاک این کشور چشم ندارد.

علی‌اکبر ناطق نوری نیز به شبکه تلویزیونی الجزیره گفته است که سخنانش در باره بحرین تنها يک مقايسه تاريخی بوده و بد فهمیده شده است.

روابط دیپلماتیک بین ایران و بحرین در سال‌های اخیر با تنش‌هایی همراه بوده است. در خرداد ۱۳۸۶ حسين شريعتمدارى، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در مؤسسه مطبوعاتى كيهان، درسر مقاله‌ای نوشته بود که بحرين جزو خاک ايران بوده و مردم ايران می‌توانند خواهان بازگشت آن به ايران شوند.

اما در آن زمان، و در پی به سردی گراییدن روابط دو کشور، منوچهر متكى وزير خارجه ايران با سفر به منامه موضع رسمى جمهوری اسلامی را مبنى بر احترام به «استقلال و حاکمیت بحرین» اعلام کرد.
XS
SM
MD
LG