لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۶

ایران از آزمایش نیروگاه اتمی بوشهر خبر داد


نیروگاه بوشهر
نیروگاه بوشهر
ایران اعلام کرد نیروگاه هسته‌ای بوشهر روز چهارشنبه با حضور سرگئی کرینکو، رییس شرکت روس اتم روسیه، وارد مرحله «پیش‌راه‌اندازی» شده است.

سرگئی کرینکو، رییس شرکت روس اتم روسیه به همراه غلامرضا آقا زاده، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، روز چهارشنبه هفتم اسفند ماه به بوشهر رفته است تا در جریان مراحل تکمیلی ساخت نیروگاه بوشهر قرار گیرد.

محمد سعیدی، معاون سازمان انرژی اتمی ایران، درباره پیش‌راه‌اندازی نیروگاه بوشهر گفت: «امروز راكتور نیروگاه را با سوختی كه بدون اورانیوم است تست می‌كنیم. همه تست‌هایی كه نیاز است تا نیروگاه در مسیر راه‌اندازی قرار گیرد را انجام می‌دهیم تا از مسائل ایمنی نیروگاه كاملا مطمئن شویم.»

به گفته معاون سازمان انرژی اتمی، در این مرحله آزمایشی «تمام لوله‌های سوختی مجازی، حاوی قرص‌های بدون اورانیوم است كه به جای اورانیوم از سرب در آ‌ن‌ها استفاده شده است، اما جنس میله‌های سوختی از زیركونیوم است».

در همین حال غلامرضا آقازاده، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، که به همراه سرگئی کرینکو از نیروگاه اتمی بوشهر دیدار کرد، با «ابراز خشنودی از روند پیشرفت امور فنی در نیروگاه بوشهر» گفت: «در جریان دیدار امروزمان از نیروگاه بوشهر اطمینان حاصل کردیم که این نیروگاه به بهره برداری نهایی نزدیک می شود.»

ایران و روسیه در سال ۱۹۹۵ بر سر تکمیل نیروگاه بوشهر به توافق رسیدند. روسیه طی قراردادی که هم‌اکنون ارزش آن در حدود یک میلیارد دلار برآورد می‌شود در سال ۱۹۹۸ تکمیل نیروگاه آب سبک بوشهر را آغاز کرد.
سرگئی کرینکو، رییس شرکت «روس اتم» نیز در بوشهر گفت: «می توان گفت که کارهای اصلی ساخت و مونتاژ در نیروگاه پایان یافته‌اند و ما به کارهای مربوط به راه اندازی و بهره برداری روی می‌آوریم.»

به گفته رییس شرکت روس اتم طبق قرارداد منعقد شده بین روسیه و ایران، بهره‌برداری از اولین واحد نیروگاهی در بوشهر توسط متخصصین روسی صورت خواهد گرفت.

ایران و روسیه در سال ۱۹۹۵ میلادی بر سر تکمیل نیروگاه بوشهر به توافق رسیدند. روسیه طی قراردادی -که هم‌اکنون ارزش آن در حدود یک میلیارد دلار برآورد می‌شود- در سال ۱۹۹۸ تکمیل نیروگاه آب سبک بوشهر را آغاز کرد.

پیش از روس‌ها، شرکت آلمانی زیمنس در سال ۱۹۷۵ با ایران برای ساخت دو رآکتور اتمی قرارداد بسته بود که با تغییر رژیم در ایران، این شرکت در سال ۱۹۷۹ در نهایت از ایران خارج شد.

روسیه طبق توافق قرار بود در سال ۲۰۰۶ نیروگاه بوشهر را راه‌اندازی کند؛ اما بهره‌برداری این نیروگاه تاکنون چندین بار به تعویق افتاده است.

از ماه دسامبر ۲۰۰۷ تا ژانویه ۲۰۰۸ روسیه سوخت اورانیوم را به ایران صادر کرد، که هم‌اکنون در بوشهر تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

ایران همچنین توافق کرده است که پسمانده سوخت نیروگاه بوشهر را به روسیه بازگرداند. پسمانده سوخت نیروگاه‌های اتمی می‌تواند برای ساخت بمب هسته‌ای به کار رود.

شورای امنیت سازمان ملل تاکنون سه قطعنامه تحریمی علیه برنامه هسته‌ای ایران صادر کرده و در آنها از ایران خواسته است که به غنی‌سازی اورانیوم پایان دهد.

در حالی که ایران می‌گوید هدف از غنی‌سازی اورانیوم تامین سوخت نیروگاه‌ هسته‌ای برای تولید برق است، کشورهای غربی ایران را متهم می‌کنند که در پوشش برنامه اتمی خود اهداف نظامی را دنبال می‌کند.
XS
SM
MD
LG