لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۷

آمریکا: ساز و کار همکاری ایران و روسیه در بوشهر مناسب است


رابرت وود، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
رابرت وود، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری خود همکاری تهران و مسکو درباره تأمین سوخت نیروگاه بوشهر را ساز و کاری مناسب برای بهر‌ه‌‌گیری ایران از انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز توصیف کرد.

رابرت وود، روز چهارشنبه در پاسخ به خبرنگاری که نظر وی را درباره «پیش راه اندازی» نیروگاه بوشهر پرسیده بود، گفت: «ما از گزارش‌های نیروگاه بوشهر مطلع هستیم. اما من باید شما را برای جزئیات بیشتر به دولت روسیه ارجاع دهم. با این حال همچنانکه می‌دانید ترتیباتی که برای عرضه سوخت و بازپس فرستادن سوخت مصرف شده میان ایران و روسیه اتخاذ شده، ساز و کار مناسبی برای استفاده صلح‌آمیز ایران از مزایای انرژی هسته‌ای است.»

معاون سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده همچنین با اشاره به تحویل سوخت نیروگاه بوشهر گفت: «گمان می‌کنم این امر نشان می‌دهد که ایران به توسعه هیچگونه ظرفیت بومی غنی‌سازی اورانیوم نیازی ندارد.»

ایران روز چهارشنبه اعلام کرد نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی بوشهر وارد مرحله «پیش راه‌اندازی» شده است.
نیروگاه اتمی بوشهر

از ماه دسامبر ۲۰۰۷ تا ژانویه ۲۰۰۸ روسیه سوخت اورانیوم را به ایران صادر کرد، که هم‌اکنون در بوشهر تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

در ادامه این نشست خبری از رابرت وود پرسیده شد، با توجه به اینکه ممکن است بهره‌برداری از نیروگاه بوشهر ماه‌ها به درازا بکشد، آیا واشینگتن از روس‌ها می‌خواهد که در راه‌اندازی این نیروگاه تأخیر کنند، که وی در پاسخ گفت: «آنچه که ما بر آن پافشاری کردیم این بود که ایران به توسعه ظرفیت هسته‌ای خود نیاز ندارد. به نظر ما با توجه به ترتیبات اتخاذ شده، درباره عرضه سوخت و سوخت مصرفی، روس‌ها ساز‌ و‌ کار مناسبی اتخاذ کرده‌اند.»

ایران و روسیه در سال ۱۹۹۵ میلادی بر سر تکمیل نیروگاه بوشهر به توافق رسیدند. روسیه طی قراردادی -که هم‌اکنون ارزش آن در حدود یک میلیارد دلار برآورد می‌شود- در سال ۱۹۹۸ تکمیل نیروگاه آب سبک بوشهر را آغاز کرد.

روسیه طبق توافق قرار بود در سال ۲۰۰۶ نیروگاه بوشهر را راه‌اندازی کند؛ اما بهره‌برداری از این نیروگاه تاکنون چندین بار به تعویق افتاده است.

شورای امنیت سازمان ملل تاکنون طی سه قطعنامه تحریمی از ایران خواسته است که فعالیت غنی‌سازی اورانیوم، که کاربردی دوگانه در فعالیت‌های نظامی و غیرنظامی دارد، را متوقف کند.

ایران غنی‌ سازی را در چارچوب حقوق مندرج در پیمان منع گسترش سلا‌ح‌های هسته‌ای می‌داند. با این حال کشورهای غربی ایران را متهم می‌کنند که در پس برنامه هسته‌ای، اهداف نظامی را دنبال می‌کند.
XS
SM
MD
LG