لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۰

هانا عبدی پس از یکسال و نیم از زندان آزاد شد


هانا عبدی در پاییز سال ۸۶ در سنندج بازداشت شده بود
هانا عبدی در پاییز سال ۸۶ در سنندج بازداشت شده بود
هانا عبدی، از فعالان جنبش زنان ایران در کردستان و از اعضای کمپین یک میلیون امضا، روز پنجشنبه، هشتم اسفند ماه، پس از گذراندن ۱۸ ماه حبس، از زندان آزاد شد.

به گزارش وب‌سایت مدرسه فمینیستی، که توسط فعالان جنبش زنان مدیریت می‌شود، هانا عبدی ۲۱ ساله، از اعضای انجمن فعالان زن کردستان، موسوم به « آذرمهر »، پس از گذراندن یک سال و نیم حبس، از زندان سنندج آزاد شد.

این فعال مدافع حقوق زنان در پاییز سال گذشته در سنندج بازداشت و ابتدا به ۵ سال حبس تعزیری و تبعید به یک شهرستان مرزی محکوم شده بود.

اما در نهایت حکم ۵ سال حبس هانا عبدی، در دادگاه تجدید نظر در ایران به ۱۸ ماه کاهش یافت و مجازات تبعیدش نیز لغو شد.

خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا، پیشتر اعلام کرده بود که هانا عبدی همراه با روناک صفارزاده، از دیگر فعالان حقوق زنان در کردستان به خاطر اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور و عضویت در گروه شبه نظامی پژاک متهم شده است. این اتهام بارها از سوی وکلای مدافع این دو فعال جنبش زنان و دیگر فعالان کمپین یک میلیون امضا رد شده است.

پژاک یا حزب حیات آزاد کردستان، در سال‌های اخیر عملیات متعددی را علیه مرزداران و نیروهای امنیتی ایران در مناطق شمال غرب ایران ترتیب داده است. پژاک اخیراً در فهرست تروریستی ایالات متحده قرار گرفته است.

انتشار خبر آزادی هانا عبدی پس از گذراندن ۱۸ ماه حبس در حالی است که روناک صفارزاده که یک ماه پیش از او بازداشت شده بود، همچنان بدون اینکه هیچ حکمی برای او صادر شود، در زندان به سر می‌برد. روناک صفارزاده، به اتهام محاربه در زندان است و قرار است جلسه دوم رسیدگی به پرونده وی، روز شنبه، دهم اسفند ماه، در دادگاه بدوی برگزار شود.

فعالان جامعه مدنی در ایران معتقدند که طی ماه‌های اخیر، فشارها علیه فعالان حقوق زنان افزایش پیدا کرده است. آخرین مورد بازداشت فعالان مدافع حقوق زنان مربوط به عالیه اقدام‌دوست، است. خانم اقدام‌دوست که از اعضای کمپین یک میلیون امضا برای رفع قوانین تبعیض‌آمیز علیه زنان به شمار می‌رود، کمتر از یک ماه پیش به اتهام شرکت در تجمع ۲۲ خرداد ۱۳۸۵، به سه سال حبس تعزیری محکوم و روانه زندان اوین شد.

این تجمع به گفته فعالان مدافع حقوق زنان «مسالمت‌آمیز»، برای رفع قوانین تبعیض‌آمیز علیه زنان، در میدان هفت تیر تهران برگزار شده بود.

اعمال فشار بر فعالان حوزه زنان درحالی صورت می‌گیرد که فعالان حقوق بشر بخصوص در هفته‌های اخیر بارها به محدودیت‌های اعمال شده علیه این فعالان حوزه زنان اعتراض کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG